5 manieren waarop AR ons leven drastisch zal veranderen

Dennis Covent
Door Dennis Covent Innoveren
5 manieren waarop AR ons leven drastisch zal veranderen

Onderzoekers voorspelden al in 2015 dat de Augmented Reality industrie tegen 2020 zo’n 150 miljard dollar groot zal zijn. Ondertussen zijn we in de helft van die voorspelling en alles wijst erop dat dit wel degelijk een revolutie is. Zoals al vaker gedemonstreerd zal Apple na de zomer het echte startschot geven, maar laten we even overlopen wat er staat aan te komen voor jou en mij.

1. We kijken verder dan onze smartphone

Augmented Reality (of Mixed Reality) zal onze blik op de wereld voorgoed veranderen. Het is onze wereld, aangevuld met een virtuele wereld. Het belangrijkste is wel dat dat volledig in de juiste context kan gebeuren én zonder opgezogen te worden in je smartphonescherm.

Die smartphone is ondertussen zo ‘smart’, dat hij nog weinig kan groeien. Hij kan wel nog verbeteren op een aantal punten, maar hij kan ons niet meer het ‘wauw’-gevoel geven dat Steve Jobs ons gaf toen hij de eerste versie van de iPhone presenteerde in 2007. Voor AR technologie is er nog een zee van opportuniteiten.

We kunnen op een meer natuurlijke manier in interactie gaan met technologie. We evolueren van swipen op een scherm naar swipen in jouw gezichtsveld, stemgestuurde acties of zelfs acties op basis van fysieke verplaatsingen. Dat laatste voelt toch nog altijd veel natuurlijker aan voor ons als mens.

De toekomst is niet de wereld bekijken door een smartphonescherm, maar wel door je eigen ogen, aangevuld met extra virtuele objecten en informatie. Momenteel is dat mogelijk met een fysieke AR-bril, maar op termijn zullen het AR-lenzen zijn, waardoor de grens tussen realiteit en toegevoegde werkelijkheid nog kleiner wordt.

 

 

2. We worden allemaal brillen- of lenzendragers

Het mooie aan de laatste aankondigen van Apple, Microsoft en Google is dat de smartphone nog altijd als rekenkracht en gegevensverwerker kan dienen. De AR-bril moet enkel de omgeving 'waarnemen' en daarop virtuele objecten projecteren.

En zo wordt Google Lens meteen ook interessanter. In plaats van je smartphone uit je achterzak te halen om extra informatie over een plaats te ontvangen, kan een bril of lens er voor zorgen dat je deze informatie te allen tijde kan zien.

Hm, een AR-bril, waar hebben we dat al eens gezien? Ooit 'geflopt', maar nu helemaal terug: Google Glass! Alleen zal je deze keer niet zo snel 'Glassholes' met een bril op straat tegenkomen, maar eerder op de werkvloer. Google Glass focust nu namelijk op een B2B-omgeving. Strategisch een goede keuze omdat in zo’n omgeving mode ondergeschikt is aan werkgemak.

3. We ontsnappen op de werkvloer niet meer aan AR

Dat 2017 het jaar van AR is, kan je niet meer negeren.

  • De Hololens van Microsoft heeft zijn weg al gevonden in de B2B wereld.
  • Japan Airlines leert zijn studenten hoe een Boeing motor te ontleden, zonder effectief een Boeing in het klaslokaal te moeten brengen.
  • Cirque du Soleil ontwerpt zijn stages met de Hololens.
  • En Volvo ontwerpt auto’s met de Hololens.

  • AGCO of DHL medewerkers dragen allemaal een Google Glass op de werkvloer
  • Thyssenkrupp ontwerpt op maat gemaakte trapliften en doet diagnose en onderhoud van liften op basis van sensor-informatie

  • Google is een nieuw VR/AR-advertentieplatform aan het maken. Om te vermijden dat er irritante pop-ups worden getoond, hebben zij in hun basiswaarden opgenomen dat een advertentie niet ‘opdringerig’ mag zijn. 
Ook AR ontsnapt niet aan advertenties.

4. We worden allemaal (een beetje) helderziend

Het gaat niet meer over wat we zien, maar over de totaalervaring. Fysiek zie je een leuke coffeeshop. Via AR zie je een leuke coffeeshop, met foto’s, reviews, menu, acties, openingsuren,...

En dan spreken we enkel nog maar over aanvullende informatie bij je actuele locatie. Uiteraard gaan de mogelijkheden veel verder - zo ver dat je kan reizen zonder je écht te moeten verplaatsen. Maar dat is dan weer eerder een VR-verhaal, dat voorlopig vooral populair is in de gaming industrie. Al probeert Facebook daar verandering in te brengen, zoals je in dit filmpje kan zien:

 

 
5. We gaan high-tech als heel gewoon ervaren
 

Waarom we nu wel grote sprongen kunnen maken op vlak van AR-ontwikkeling? Omdat het mogelijk is om een ruimte volledig in 3D te scannen en hier rekening mee te houden. Pokémon Go zal zo oldskool lijken binnenkort.

De Hololens van Microsoft doet dit al zeer goed. Hier kunnen digitale objecten interageren met de fysieke wereld. De verwachting is dat de nieuwe iPhone dit ook zal kunnen.
Veel mensen die dit voor de eerste keer zien, krijgen een wauw-gevoel en dus moeten we rekening houden met het ‘Novelty effect’. In het begin zullen mensen deze nieuwe technologie toejuichen, door dit wauw-effect, maar na verloop van tijd voelt het zien van een digitaal object in de echte wereld als ‘gewoon’ aan en moet het wel een meerwaarde hebben voor die persoon. Een voorbeeld van zo’n meerwaarde is interactie. Van nature wil een mens met objecten interageren.

Bij iCapps hebben we de Hololens in handen gehad. Onze developer Cathérine had meteen de reactie om de puppy die geprojecteerd werd, te aaien:

 

Of wat dacht je van een verhaaltje voor de kinderen voor het slapengaan: 

 

Zoals je ziet: AR is klaar voor een revolutie!