5 Mobiele Trends waar Marketeers dringend op moeten inzetten

5 Mobiele Trends waar Marketeers dringend op moeten inzetten
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 27 november 2014

Op 20 november ging Mobile Day door in Antwerpen, een dag waar alle aandacht ging naar hét marketing platform van de toekomst: mobile. 14 Sprekers gingen dieper in op de mobile trends van het moment én de toekomst. Ben je al klaar voor de mobiele revolutie? 5 Belangrijkste tips die op Mobile Day werden gegeven én waar je (waarschijnlijk) dringend op moet inzetten: 

1. Bereik de Mobiele Generatie

Een ding is duidelijk: (Belgische) bedrijven moeten dringend inzetten op mobiel. Makkelijk is dat niet. Maar moeilijk gaat ook. Een van de belangrijkste uitdagingen voor marketeers zal het bereiken van generation Y zijn. Ook wel de mobiele generatie genoemd.

Foto: Andrew Fysh

Hoe kan je Generation Y bereiken én hoe kan je hun aandacht vasthouden? Dat was de vraag waar Timo Vandemaele (Insites Consulting) een antwoord op probeerde te formuleren tijdens zijn presentatie.

“Herinner je reclamecampagnes die gecentraliseerd worden rond bekende celebrities? Deze zijn verleden tijd. Vandaag moeten consumenten betrokken worden met je merk. De wereld draait om de consument & niet langer alleen om jouw merk.”

Om dit te verduidelijken verwees Vandemaele naar het concept Selfieconomy. “Vandaag worden er 93 000 000 selfies per dag genomen. In plaats van bekende personen of modellen op de cover te zien, wil Generation Y zelf in de belangstelling staan,” aldus Vandemaele.

Bedrijven die daarop inspelen en inspraak geven aan deze generatie gaan een band aan met hun doelgroep. Door te luisteren naar hun noden weet je als merk precies wat je doelgroep van jou verwacht. Dit zorgt voor een betere merkstrategie en meer ambassadeurs voor je merk.

Daarnaast had Vandemaele het ook over het always on-gedrag. Zo spendeert Generation Y gemiddeld 66 uur per maand op hun smartphone en wordt dit toestel zowel thuis, als onderweg & in de winkel gebruikt. Altijd en overal kunnen ze dus bereikt worden en dat op verschillende schermen.

2. Bereik je doelgroep op het juiste moment

De tweede spreker, David Vansteenbrugge (Wijs), vertelde hoe je een mobile strategie vorm kan geven. Hij vertelde dat wanneer je denkt aan mobile, het niet gaat om devices, maar eerder over gedrag en de customer journey van de consument. 

Foto: A Health Blog

Ontelbare mogelijkheden

Mobile biedt de vrijheid om alle informatie overal binnen een handomdraai te raadplegen en op impulsen te reageren. Zo kan je binnen de twee minuten opzoeken welke films er spelen in de buurt en waar je ze kan bekijken. Een ticket kopen kan je ook al doen via je mobiel én kan je ook navigatie krijgen om naar de bioscoop te rijden via je mobiele toestel. De smartphone is als het ware een life companion en assistent.

Bereik de consument op het juiste moment

Voor marketeers en bedrijven in het algemeen is het dus een must om de mobiele generatie te bereiken op het moment waarop ze naar iets op zoek zijn. Diegene die de beste service biedt voor een probleem krijgt er een klant bij.

“Reach consumers at the moments that most influence their decisions”

Alles draait dus om context. De boodschap en omgeving zijn ontzettend belangrijk. Het is een manier om spam naar informatie om te zetten en om de barrière te breken van de blindheid van de klant ten opzichte van banners. Vertel dus een verhaal aan de klant, luister naar hem en wees specifiek en relevant.

3. Gebruik Responsive Email Design

Als derde spreker hadden we de elegante Michelle Dassen (Flexmail) die voor de technische aanpak ging en vertelde over het belang om e-mail marketing in te zetten en compatibel te houden voor elk scherm.

Responsive Emails

Iedereen kent ondertussen responsive web design, een trend die geëvolueerd is naar een evidentie. Gek genoeg wordt email vaak vergeten. Waarom zijn emails vaak niet responsive? Het is nogthans mogelijk dankzij CSS3 media queries.

41% van emails wordt mobiel geopend

Michelle Dassen wist te vertellen dat 41% van de emails tegenwoordig geopend worden op een mobiel toestel. 87% van de clicks in een mailing gebeuren de eerste keer dat de mail wordt geopend. Bovendien verwijderd 80% van de mensen een mail als die er niet goed uitziet op zijn of haar mobiel toestel.

Het is dus belangrijk om je mail campagnes vanaf nu responsive te maken. Hierdoor kan je het aantal clicks in je emails flink boosten. Met hogere prestaties, CTR & conversies tot gevolg.

Wat kunnen we doen?

Eerst en vooral is het belangrijk om van responsive email design een prioriteit te maken. We moeten ervoor zorgen dat alles gestroomlijnd en vergroot wordt en dat alles gedaan wordt om frictie te vermijden en de email er deftig uit te laten zien op verschillende schermen. Enkele technieken zijn bijvoorbeeld het niet te dicht plaatsen van links bij elkaar en een tekstgrootte van minimum 14px voor text en 22px voor tap-areas.

Daarnaast is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat de lezers ongetwijfeld on the go zijn tijdens het lezen van jouw email. Zorg er dus voor dat de essentie en belangrijkste zaken eerst komen, dat je bericht kort en bondig is en dat je voor voldoende contrast en spatiëring zorgt.

4. Maak een overtuigende app of mobiele website

Lieselotte Van Tieghem & Kenneth Tallir (Wijs) deelden hun kennis over mobiele apps en e-commerce webshops. Doorheen hun presentatie toonden ze enkele handige tips om klanten via mobiele kanalen te overhalen en tevreden te houden.

Enkele cijfers

  • 43% van de Belgische bevolking bezit een smartphone, een aantal dat exponentieel stijgt.
  • 52% heeft zijn toestel in-store gebruikt om aankoopbeslissingen te maken
  • 70% gebruikt minstens één platform om te shoppen
  • 150 keer per dag checkt iemand gemiddeld zijn mobile device
  • 51% van de websitebezoeken kwam van een mobiel toestel (UK)

Wat maakt een app goed?

Er zijn talloze apps op de markt, maar een goede app is soms moeilijk te vinden. Goede apps vervullen altijd een specifieke nood, denk maar aan Shazam om muziek te herkennen. Ze moet altijd groeien en evolueren. Zorg er dus voor dat de app geregeld geüpdatet wordt en implementeer af en toe eens een redesign.

Daarnaast moet de applicatie gebruiksvriendelijk zijn, test dus zeker de usability en laat de interface er prachtig uitzien, anders haakt de gebruiker af.

Tips & tricks

Zorg ervoor dat je op elk platform aanwezig bent met je applicatie. Hoewel Windows Phone niet zo aantrekkelijk klinkt, is het een heel interessant medium door het kleinere aanbod aan bestaande apps. Volg ook de mobile-first aanpak bij het ontwerp.

Maak het betalen eenvoudig en implementeer verschillende betalingsmogelijkheden. Van klassieke overschrijving tot PayPal, Visa, Bancontact, iDeal, Apple Pay en meer. Maak het zo eenvoudig mogelijk en laat de klant betalen met wat hij vertrouwt.

Laat je app ook offline werken. Deze functionaliteit laat personen zonder mobiele data de app gebruiken door zaken voordien te laten synchroniseren met wifi.

Meten is weten. Hou zoveel mogelijk data bij en gebruik die data dan ook om acties uit te voeren. Analytics zijn ontzettend handig. Frequente shoppers kan je bijvoorbeeld een email sturen om hen te bedanken met extra kortingen. Mensen met spullen in hun wishlist kan je herinneringen sturen.

Cross-device synchronisatie zoals onder andere MyShopi en Evernote doen zijn een absolute troef om het leven van je gebruiker makkelijker te maken.

“Inform shoppers outside the store about interesting promotions”

Ad retargeting blijft effectief en de return on ad spend ligt bij e-commerce op mobile vlak ontzettend hoog.

5. Leer van de best-practices

Futurist Rudy De Waele kwam ons entertainen met een blik in de toekomst. Hij had het over de evolutie van mobile en keek naar de winnaars van vandaag om de oplossing voor de toekomst te bieden. Digital disruption is hot en succesverhalen zoals Über en AirBNB wakkeren het vuur alleen maar aan. Het bieden van een shortcut aan mensen en bijgevolg deze hun noden onmiddellijk te vervullen zijn grote stappen naar succes.

Deze applicaties zijn doorgaans op elk platform te vinden en bieden open API’s aan die gebruikt kunnen worden door derde partijen. Dit heeft als gevolg dat er een sterke integratie ontstaat tussen de diensten en apps. Openheid, transparantie en samenwerking zijn pijlers die gewaardeerd worden door de wereld. Probeer dus API’s aan andere partijen en developers te bieden.

Daarnaast zullen we in de toekomst meerdere soorten devices gaan gebruiken. Sinds dit jaar zien we de opkomst van de smartwatches, daar kan je al helemaal niet meer rond.

Verder zie je wearables zoals Google Glass die langzaam maar zeker mainstream aan het worden zijn. Oculus, Samsung en Google houden zich ook bezig met virtual- en augmented reality waardoor de wereld plots een heel nieuwe dimensie krijgt.

Blijft het daar dan bij? Nee, ongetwijfeld niet. We moeten ons voorbereiden op de meest ondenkbare dingen. Steden worden slimmer dankzij the internet of things, technologie avanceert en mensen evolueren mee en accepteren de technologische vernieuwingen. Implantables komen eraan, so be ready.

De wereld is sterk aan het veranderen en het is aan ons om hier op in te spelen. De belangrijkste les die we moeten trekken is dat niet de technologie het belangrijkste is, maar je publiek en boodschap. Focus je op deze aspecten en wees open naar de wereld. Tracht te luisteren naar je gebruikers en hou mobile-first in je achterhoofd.

Alle slides, foto's & round-ups kan je vinden op MobileDay.be

Tags: , , , .



Over Lorenz Gillisjans


Lorenz Gillisjans

Optimistic thinker and lover of the digital world. With my skills, I try my best to create experiences rather than products. A website is not just HTML, CSS and Javascript, it's your connection to the world, your image. Curiosity and optimism are my greatest assets.

Always on the watch to try new stuff and technologies and also a frequent visitor of creative events and workshops.

Minimalistic design and great typography make me happy. Oh and I also enjoy cooking and traveling the world!

Favorite tool: Adobe Illustrator

“Simplicity is the ultimate sophistication.”

Volg mij


Bekijk volledig profiel