Content marketing is smoking hot. 97% van B2B marketeers in de VS zegt content marketing te gebruiken, 6 op 10 gaat er dit jaar meer budget in steken en de effectiefste content marketeers zijn degenen die een uitgeschreven strategie hebben. Content marketing staat bij ons op de agenda bij organisaties als STIMA en Agoria. En na een pauze van 2 jaar duikt een event als de Fusion Marketing Experience weer op.

Hieronder vijf redenen waarom jouw bedrijf aan content marketing moet doen. Hoe je dat moet doen, bekijken we in een volgend artikel. 

1. Omdat content marketing opbrengt

Je directie wil dat je bij hen komt met een antwoord op de hamvraag waarom zij in jouw contentprogramma moeten investeren of dat ze hun geld beter beleggen in een of ander fonds. ROI dus. Een topic waarvoor ik graag naar een blogpost van Joe Pulizzi verwijs.

De grootste return bij een goed contentprogramma krijg je in de vorm van brand awareness en lead generation bij een welomschreven doelgroep. Elk bedrijf wilt goede leads. Spreek vooraf af hoe je samen met sales leads gaat kwalificeren en opvolgen.

Engagement is een bonus als je je doelgroep bij je contentontwikkeling betrekt. Denk aan ebooks, blogposts, white papers, case studies, onderzoeken, ... In een volgende stap kan je met je doelgroep aan community building doen.

2. Google houdt van originele content

Net zoals Pairi Daiza origineel wilt zijn met haar 2 Chinese panda’s, vraagt de grote zoekmachineleider Google sinds zijn panda-update zo’n 3 jaar geleden meer originele content om goed te scoren in de zoekresultaten.

De beste SEO bestaat uit originele content te schrijven en daarbij vaakgebruikte zoektermen te gebruiken in titels en copy. (Sidetip: Google houdt ook van sociale media en vooral van Google+)

Inbound marketing (SEO, SEA, social, ...) leeft per definitie langer dan je volgende campagne. Door consequent over de verschillende aspecten van creativiteit te bloggen, dat te delen op sociale media en mensen het makkelijk te maken om blogartikels te delen, staat Flanders DC (een van mijn vorige werkgevers) nu mooi op plaats nr.2 als je ‘creativiteit’ googelt in België, na Wikipedia.

3. We leven in een hulpeconomie

Mensen zoeken online info als ze iets willen: Schoenen, een smartphone, maar ook B2B-diensten. B2B is misschien nog meer dan B2C een people’s business. Wie mensen kan verderhelpen met de juiste content in elke fase van hun aankoopproces (cf. customer journey van McKinsey) zal het meest succesvol zijn.

Wie ga je bellen voor een B2B-offerte: mensen die altijd een sales pitch afsteken of mensen die laten zien dat ze kaas hebben gegeten van de oplossing of het product dat je zoekt? Of voor B2C: bestel je bij een bedrijf dat je helpt een goede keuze te maken en het maximum uit je gekochte product te halen of bij een bedrijf dat steeds weer met dezelfde pitch komt afstevenen?

En ja, dat kan inhouden dat je ook aan webcare, vragen beantwoorden op sociale media, moet doen.

4. Opiniemakers krijgen meer aandacht in (sociale) media

Wie vaak originele content produceert en deelt, heeft meer kans om als expert te worden gevraagd door de media. Goede content levert vaak ook betere PR op dan content van het meer corporate type. Je hoeft geen stunts à la Richard Branson te uit te halen, maar het kan helpen.

Mensen delen de content van opiniemakers vaker op sociale media, wat betekent dat je content bij de peers van mensen die je al kennen terecht komt. Een stuk geloofwaardiger dan via een advertentie.

Vraag aan Geert Noels hoe hij Econoshock op de kaart zette, of aan Bart De Waele wat het Online Trendrapport voor hem deed.

5. De concurrentie doet ook stevig aan content marketing

Deze reden zet je laatst in je pitch, met enkele voorbeelden. Anders dan de voorgaande, meer rationele redenen, brengt deze reden het concurrentiedier in je directie naar boven. Ze willen toch niet onderdoen, nee bij god, ze willen laten zien dat jouw bedrijf het beter kan.

Conclusie

Je kent nu de belangrijkste redenen waarom je bedrijf aan content marketing moet doen:

1. Omdat content marketing opbrengt
2. Google houdt van originele content
3. We leven in een hulpeconomie
4. Opiniemakers krijgen meer aandacht in (sociale) media
5. De concurrentie doet ook stevig aan content marketing

Volgende keer kijken we naar hoe je een succesvol contentprogramma op de rails krijgt. Hint: eerst de grote lijnen uitdenken, dan enkele dingen goed doen, analyseren, bijleren en bijsturen.