Bron foto: Shutterstock

Growth hacking, iedereen heeft er de mond vol van de laatste tijd. Als je het goed inzet, kan het je marketinginspanningen aanzienlijk verbeteren. Maar hoe begin je daaraan? Hier zijn 5 simpele growth hacking-technieken die je meteen kan toepassen:

1. Start een blog

Een blog kan een krachtige growth hacking tool zijn. Maar dan moet je het wel serieus aanpakken. Enkel met sterke content, kan een blog een meerwaarde betekenen. Waarom? Mensen die naar informatie of interessante inzichten zoeken, kunnen zo op jouw blog terechtkomen én een potentiële lead vormen.

2. Bouw een goede mailingdatabase op

E-mail is nog altijd de beste techniek om leads te generen. Het kan tot 40 keer effectiever zijn dan bijvoorbeeld Facebook. Verrassend, niet? Inzetten op e-mailmarketing is dus een must. Maar daarvoor heb je wel de juiste e-mailadressen nodig.

Hoe je die verzamelt? Again: content is king! Voorzie exclusieve content, bijvoorbeeld een whitepaper, waarvoor mensen hun e-mailadres moeten - en willen! - achterlaten. Maar ook een simpele pop-up op je site kan al veel doen. Met een beetje creativiteit kom je een heel eind!

3. Begrijp je data écht

In the end draait growth hacking vooral rond data. Voor je écht gericht aan growth hacking kan doen, zal je eerst dieper in je data moeten duiken. Zoek onder andere uit aan de hand van welke KPI’s je groei kan meten. Wat wil je eigenlijk bereiken? En hoe ga je dat meten?

Blijf ook niet enkel hangen bij Google Analytics. Een fantastische tool, maar het vertelt lang niet alles. Zoek datatools die je ook andere inzichten bieden. Een BuzzSumo als je meer wil weten over je content, Kissmetrics als je je klant beter wil leren kennen. Voor elke nood bestaat er wel een tool. Trek op ontdekkingstocht en zoek naar de tools die jouw business naar een hoger niveau kunnen tillen.

4. Schrijf ’ns een gastblogpost

Wie een beetje SEO kent, weet hoe belangrijk link building is. Maar hoe verzamel je nu relevante links? Door een gastblog. Vraag aan relevante websites of je eens een post voor hen mag schrijven. Als je relevante content kan aanbieden, is dat een win-win voor iedereen. En als je die lezers goed leesvoer geeft, komen ze misschien ook wel een kijkje nemen op jouw website. Want je hebt immers iets interessants te vertellen.

5. Bouw aan je eigen personal brand

Wie Tesla zegt, zegt Elon Musk. Bekende ondernemers zoals Musk, Jeff Bezos, Tim Cook vormen evengoed een groeimotor voor hun bedrijf. En jij kan ook binnen jouw sector een bekende naam worden. Denk maar aan een Wouter Torfs of Mark Coucke. Pittig, maar niet onmogelijk. Dankzij onder andere social media, heb je vandaag alle tools in handen.

Misschien is dit wel de minst gemakkelijke van de lijst, omdat je veel tijd en passie in je personal brand moet stoppen. Je moet actief aanwezig zijn op social media en de interactie aangaan. Maar in the long run, loont dat zeker de moeite.

Growth hacking voer je zeker niet in een vingerknip uit, maar is wél effectief. Denk vandaag dus nog na over welke van deze basistechnieken je wil beginnen toepassen.