5 social media trends om te volgen in 2016

5 social media trends om te volgen in 2016
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 21 december 2015

In 2015 is er weer heel wat veranderd op het gebied van social media. Facebook kwam op de proppen met carrousel & slideshow ads, Twitter ruilde zijn favoriete ster in voor een hartje, Instagram startte met advertenties… Maar hoe zit het met 2016? Ben jij al helemaal klaar voor de trends van volgend jaar? Ik zet de 5 belangrijkste alvast voor je op een rijtje:

Livestreams

Facebook ging in 2015 van 1 miljard video views per dag in januari, naar maar liefst 8 miljard in december. Het is dan ook geen wonder dat steeds meer bedrijven inzetten op social video. Maar met ‚gewone’ video’s ga je er in 2016 niet meer bovenuit steken. Als je event vandaag plaatsvindt, willen je fans en volgers niet meer wachten op je mooi gemonteerde videoverslag van volgende week. Ze willen vooral NU zien wat er gebeurt.

En dus ga je in 2016 livestreamen. Op Twitter met Periscope, en op Facebook heel binnenkort met Facebook Live. Dat laatste was in 2015 enkel beschikbaar voor celebrities, maar wordt momenteel al uitgerold voor alle verified pages.

360° video’s

Een andere manier om er in 2016 nog uit te springen met video’s, is door je fans te trakteren op een 360° video. Zo kunnen ze zelf bepalen uit welke hoek ze jouw video bekijken, en dat bezorgt je zonder twijfel een streepje voor op de concurrentie! Facebook biedt sinds kort ondersteuning voor dergelijke video’s en ook YouTube laat je toe om 360° video’s te uploaden.

Het enige nadeel is momenteel nog het prijskaartje van zo’n video. Dat past heel waarschijnlijk nog niet in het budget van kleinere bedrijven. Maar die prijs gaat ongetwijfeld nog dalen in de loop van 2016, zodat steeds meer merken aan de slag kunnen in de volle 360 graden. 

Social search

Wie aan Search denkt, denkt meteen aan Google. Dat is niet meer dan logisch als je weet dat daar gemiddeld meer dan 40.000 zoekopdrachten per seconde worden uitgevoerd. Maar ook hier wil Facebook graag voet aan wal zetten, en dat zou in 2016 wel eens aardig kunnen lukken, zeker voor lokale bedrijven.

Met het zopas geïntroduceerde „Facebook Best Professional Services”, kunnen Facebook-gebruikers namelijk al op zoek gaan naar de lokale bedrijven in hun buurt die de beste reviews hebben. Nog een extra reden dus om zoveel mogelijk positieve Facebook-reviews binnen te halen!

Nog meer en betere customer service

Customer service speelt al lang een grote rol op social media. Klanten willen hun vragen stellen waar hen dat het beste uitkomt, en dat zit anno 2015 wel snor bij de meeste bedrijven. Maar toch is er nog heel wat groeimarge. Facebook kondigde enkele maanden geleden al aan dat Messenger zou uitbreiden voor pages, en de eerste grote merken zijn de nieuwe features momenteel volop aan’t testen om hun klanten een nog betere service te bieden.

Zo zal het bijvoorbeeld mogelijk worden om een aankoopbevestiging via Messenger naar je klanten te sturen. Hebben ze na de aankoop een vraag, dan kunnen ze die gewoon in Messenger stellen door op je bevestiging te antwoorden. Zo moeten je klanten geen reservatie- of bestelnummer gaan zoeken voor ze naar je toekomen, en zie jij alle nodige info in een oogopslag.

Social selling

Buy buttons zijn tegenwoordig overal op social media aanwezig, en via shopify kan je al langer je producten rechtstreeks op Facebook verkopen. Maar in 2016 gaat social selling nog een stapje verder, en Uber zet die trend op de valreep van 2015 al in. In de VS kan je namelijk sinds enkele dagen je Uber-rit simpelweg via Messenger bestellen, zonder de Messenger-app te verlaten of zelfs de Uber-app te gebruiken. Je klikt simpelweg op een adres en vraagt vervolgens je rit aan.

Facebook, maar ook Pinterest, Twitter & Instagram zijn dus nu al goed op weg om one-stop-shops te worden, en die evolutie zal in 2016 alleen nog maar duidelijker worden.

Op welke van deze trends ga jij je alvast voorbereiden voor 2016?

Tags: , , , , , , .



Over Claudia Tluk


Claudia Tluk

Heeft een passie voor social media. Facebookt en twittert voor Brussels Airlines, en deelt haar kennis met plezier via Dotcomm.

Volg mij


Bekijk volledig profiel