foto: shutterstock.com

Bedrijven zonder Google Analytics-account zijn zo zeldzaam als Belgische zomers zonder regen. Je hebt er waarschijnlijk ook een voor jouw site, niet? Jammer genoeg wordt bij zowat elk bedrijf de basis data tracking wel opgezet, maar wordt er daarna weinig tot niets met die schat aan informatie gedaan. Wat zijn nu de voordelen van een verkwikkende duik in de data? En wat kan het opleveren om er ook écht mee aan de slag te gaan? 6 Redenen waarom je gisteren moest starten met data meten:

1. Efficiënter dan marktonderzoek

Klantenbevragingen, enquêtes, gebruikerstesten, … deze traditionele technieken om je business op punt te zetten en te groeien zijn helaas tijdrovende en inefficiënte manieren om een minimum aan vooruitgang te boeken. Daarnaast gaan mensen zich vaak anders gedragen in een ‘onderzoekskader’.

Met het tracken van data op je online kanalen hoef je hier niet meer van wakker te liggen. Alle tools om bruikbare informatie automatisch te verzamelen zijn voorhanden. Goed nieuws: dan rest je enkel nog die data te analyseren.

2. Ontmoet je klant

Een online kanaal is een virtueel contactpunt met je klant. Je kan dus niet in eigen persoon ervaren wie je klant is. Maar niet getreurd: data tracking doet dit gewoon voor jou. Traditionele data tools geven je inzicht, bijvoorbeeld in de demografische eigenschappen van je klant. Maar het gaat nog verder: je kan het volledige online gedrag van je klanten in kaart brengen en zelfs hun interesses ontdekken. Deze informatie is van onschatbare waarde bij het bepalen of finetunen van je marketingstrategie.

3. … en begrijp hem!

Wat wil je klant echt? Het doorgronden van je mysterieuze klanten is een probleem waar elk bedrijf mee worstelt. Klanten vertellen niet altijd alles wat ze denken. Dat maakt ontdekken wat ze écht willen een heuse uitdaging. Op structurele wijze je data segmenteren en analyseren kan nieuwe inzichten opleveren in de behoeftes van je klanten. Hierbij zijn bijvoorbeeld heatmaps en user funnels handige hulpmiddelen (zie hiervoor tools als heatmap.me, Crazy Egg en Hotjar.).

4. Ontdek waarom je klanten verliest

Klanten verliezen is inkomsten verliezen. Dat wil je dan ook mijden als de pest. Analyse van je gebruikersdata kan aantonen waar het fout loopt en waar je (potentiële) klant afhaakt. Die inzichten kunnen je voordeel bieden op twee vlakken:

  • Het wegwerken van drempels kan er voor zorgen dat nieuwe mogelijke klanten in de toekomst niet meer zullen afhaken en dus inkomsten zullen genereren.
  • Door middel van de juiste technieken kan je ook je klanten die eerder afhaakten weer aan boord trekken. Door het identificeren en weghalen van obstakels haken zij nu geen tweede keer af.

5. Meet je data, meet je ROI

“Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half.” Deze gekende quote van John Wanamaker illustreert het probleem waar veel marketeers mee kampen. Bij het streven naar vooruitgang is het heel erg belangrijk om te weten wat je inspanningen precies hebben opgeleverd. Campaign tracking zorgt er voor dat je in detail kan uitpluizen wat je terugkrijgt voor elke investering in marketing.

6. Realiseer groei

Omwille van alle redenen die we net opsomden, kan je via gerichte analyse je online platformen gaan optimaliseren. Wat niet werkt, pas je aan. Wat goed werkt, behoud je en plaats je extra in de kijker. Op die manier kan je een significante en blijvende groei realiseren.

Meer weten over data tracking? Neem een kijkje op onze website :)