6 redenen waarom jij moet gaan denken als een uitgever

6 redenen waarom jij moet gaan denken als een uitgever
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 11 september 2014

Lap. Weer eentje om in te kaderen en boven je bureau te hangen.

“Denk als een uitgever.”

Maar waarom zou ik gaan denken als een uitgever!? Alsof het in die sector goed gaat. Magazines staan te koop, mediabedrijven fusioneren met het water aan de lippen, krantenwinkels sluiten massaal de deuren en meer van dat onheilspellend gedoe. Wat kan een uitgever jou bijbrengen?

I hear you. Maar die malaise heeft alles te maken met het internet, business modellen die niet meer werken, traditionele uitgevers die vastgeroest zitten, te hoge vaste kosten hebben, of gewoon geen antwoord kunnen bieden op een markt die fundamenteel gewijzigd is. Om maar een paar oorzaken te noemen. Disruptie en al.

Dat brengt ons bij de hamvraag:

Wat kan je leren van een uitgever?

Wat uitgevers wel in de vingers hebben, is hoe ze op een efficiënte manier content kunnen creëren, verdelen, herbruiken en vermarkten. Met een finaliteit in gedachten. En dat zijn belangrijke richtlijnen voor elk merk en elke marketeer die met content aan de slag gaat.

1. Denk aan jouw doelgroep

Alles start bij het begrijpen van je doelgroep. Jouw prospecten en klanten dus. Absoluut essentieel, maar al te vaak vergeten.

Uitgevers vertrekken altijd van een doelgroep, of dat nu voor een papieren magazine is, een website of een seminar, bijvoorbeeld. 

Vragen die jij moet beantwoorden bij het opstellen van jouw doelgroep zijn onder meer:

  • Wie zijn ze?
  • Waar zijn ze mee bezig?
  • Wat zijn hun pijnpunten? Waar worstelen ze mee?
  • Waar kan ik ze bereiken?
  • Hoe kan ik ze beter leren kennen?

Het inzicht in jouw doelgroep is van onschatbare waarde om - bijvoorbeeld - je marketinginspanningen te richten op het aantrekken van waardevolle bezoekers, leads en klanten op je website.

2. Denk aan content

Content is de manier waarop uitgevers hun klanten (lezers, kijkers, bezoekers, …) aan zich binden. Een van de bekendste mantra’s die je zal horen van uitgevers is: “Inspiratie, educatie, aspiratie”.



Ook jouw content moet de prangende vragen en problemen van je (potentiele) klanten beantwoorden. Enkel als die content op maat geschreven is van je ideale koper, werkt jouw content.

Content moet ook gevonden worden. Google, bijvoorbeeld, geeft content extra waarde, want goede en unieke content zal je site hoger scoren in zoekopdrachten. SEO, dus. Nog een extra reden om te denken als een uitgever.

3. Distributie: owned media versus rented / rent-to-own

Dit brengt ons naar de discussie tussen owned en rented media. Waarom zou jij geld uitgeven aan dure campagnes waarmee je zelf geen publiek opbouwt? Waar enkel het medium beter van wordt?



Zorg dat jij zelf rechtstreeks met je publiek kan communiceren. Bouw je eigen database: die is goud waard (en dat is echt een toptip!).

Zorg voor een performante website waarmee jij met klanten en prospecten praat. Werk e-mailprogramma’s uit en begeleid je klanten zelf naar een aankoop.

4. Denk aan respons

Uitgevers hebben aandacht voor respons. Of het abonnementenbestand moet uitgebreid, of het aantal abonnees van een nieuwsbrief met omhoog, de click rate ervan beter, er moeten honderden bezoekers naar een event gestuurd worden, dan wel duizenden deelnemers naar een lezersactie. Een belangrijke metric voor een uitgever is steeds de respons die hij op zijn interacties met het doelpubliek krijgt.

5. Denk aan de volgende stap (en dus ook ROI)

Uitgevers denken aan de volgende stap. Hoe kan ik de lezer van dit artikel naar het volgende artikel leiden. Hoe kan ik abonnee X met een aanbod naar zusterblad Y leiden. Of onze nieuwe special? En kan ik een downloader van een ebook warm krijgen voor een seminar rond hetzelfde onderwerp?

Bij reviewsites (zoals ZDNet, een site waar wij jaren voor hebben gewerkt) zie je dit mechanisme duidelijk. Na het lezen van een artikel krijg je een pak gerelateerde links, whitepapers, of  advertenties aangeboden rond hetzelfde aanbod. Plus een aanbod om je in te schrijven voor de nieuwsbrief.



Het bewegen van je lezer/prospect/hoe-je-die-ook-wil-noemen. Dat is de takeaway hier. Op jouw site wil je een lezer naar een volgende fase in zijn/haar Buyers Journey brengen. Door het gebruik van CTA’s en landingspagina’s. En een stap dichter bij een aankoop, dus.

6. Denk aan jouw finaliteit

Het business model van elke uitgever start bij content, die bij de doelgroep krijgen en daar geld aan verdienen. Die doelstelling is niet anders voor jouw project. Je verdient geld door meer klanten te converteren. Punt.

Conclusie

Het internet biedt bijzondere mogelijkheden om rechtstreeks met jouw doelgroep te communiceren, zonder dure (en vaak inefficiënte) advertentiecampagnes. Bedrijven en merken kunnen heel wat leren van uitgevers: van doelgroep over content en distributie tot het opbouwen van een trouw publiek én die te begeleiden naar een aankoop.

Tags: , , , , .



Over Johan Vandecasteele


Johan Vandecasteele

Johan is co-owner en marketing guy bij leadstreet.be, the inbound marketing company (Gold HubSpot Certified Partner). Media- en marketingman van origine (Corelio, Sanoma, Minoc, … ) met een sterk geloof in online en content. Inbound én HubSpot Certified. Voorliefde voor e-mail als responstool en HubSpot als inbound tool. Sportman, foodie en fan van Fender (en PRS).

Volg mij


Bekijk volledig profiel