Foto credits: Hybrid Marketing

Start-ups en het spannende ondernemerswereldje worden te pas en te onpas opgehemeld. Maar hoe staat het nu écht met de start-upmentaliteit van België? Tijd voor een kritische blik: Bloovi-redactrice Magali De Reu sprak met minister van digitale agenda Alexander De Croo!

Op een druilerige dinsdag in februari begeef ik me naar het kabinet van Alexander De Croo. Mijn portefeuille was ik thuis vergeten (het werk van mijn zenuwen?), maar om 11u30 zat ik samen met fotograaf Koen toch mooi in het kabinet van De Croo. Exact 10 minuten later worden we naar het aparte kantoor van Alexander De Croo geleid. “Kom binnen,” zegt hij hartelijk. “Ah, met fotograaf en alles erop en eraan!” De sfeer is allesbehalve gespannen, en ik sta te trappelen om al mijn vragen op hem af te vuren.

Brussel als bakermat voor start-ups

Alexander De Croo is blij dat het ondernemerschap en start-upklimaat eindelijk broeit in ons land. "Hoewel we er laat aan begonnen zijn, zetten we grote stappen,” zegt hij tevreden. "Maar er liggen echt nog wel wat opportuniteiten voor het rapen in België, met name in het Brusselse. We benutten de aanwezige expertise in onze hoofdstad onvoldoende. Jaarlijks willen duizenden mensen uit het buitenland stage lopen bij onder meer de Europese Commissie en nadien zoeken ze hier ook nog eens een job. Dat is een fantastische zaak!"

Alexander De Croo interview

"Bovendien is Brussel een van de weinige steden waarin alle Europese talen aanwezig zijn. En als je het bekijkt op economisch en politiek niveau, is onze hoofdstad een van de vijf belangrijkste steden voor het nemen van beslissingen. Daar valt toch meer mee te doen? Weet je, eigenlijk zou Brussel zich moeten profileren als digitale hoofdstad van Europa.”

Alexander De Croo lijkt verder niet te spreken over de manier waarop we ons profileren naar de rest van Europa - nee, de wereld! “Ik weet dat ik er een beetje een karikatuur van maak, maar België denkt dat ze niets meer te bieden heeft dan chocolade en bier,” schampert de veertiger. “Onze mond valt open als we kijken naar de robottechnologie in Japan. Maar weiningen beseffen dat ook ons land een voorloper is op vlak van cybertech en robotica."

Internationalisering vormt niet per definitie een bedreiging voor de economie

Hoe zit het dan met al die start-ups die de landsgrenzen overschrijden om meer uit hun business te halen? Onderschatten zij België? “Wel, internationalisering is echt niet zo slecht als sommige mensen denken,” stelt De Croo.

Voor sommige bedrijven is het gewoon noodzakelijk om in het buitenland business te doen. Dat maakt voor hen nu eenmaal het verschil in succes. Kijk maar naar Collibra, het bedrijf dat genoodzaakt was om naar de VS te trekken. Hun grotere klanten zitten daar.”

kabinet de croo

De Croo gelooft dat sommige mensen de internationalisering bijna vrezen. “Een bedrijf dat delokaliseert hoeft ons schrik aan te jagen. Het is niet alsof dat een verlies van x-aantal banen betekent. Sparkcentral bijvoorbeeld, zit in San Francisco maar houdt een groot deel van hun development in België.  

"Volgens mij wordt internationalisering pas een probleem als een bedrijf dat doet om talent te vinden dat in België niet aanwezig is. Zo is er bij ons nog een gebrek aan grondige IT-kennis. In principe moeten we meer mensen geïnteresseerd krijgen in technologie."
 

Soms hoef je niet per se te internationaliseren om te internationaliseren, maar heb je gewoon een buitenlandse inspiratiekuur nodig. Zo steunt Alexander De Croo het Be Bold New York-traject, waarbij Belgische start-ups een week lang naar de Big Apple trekken. “Ik ben absoluut te vinden voor zo’n ervaring,” zegt een tevreden De Croo.

“Start-ups moeten gewoon eens uit de Belgische klei worden getrokken. We blijven namelijk hangen rond onze eigen kerktoren, en denken vaak te conformistisch.

De Croo vindt dat het contrast met de Amerikaanse mentaliteit dan ook redelijk groot is. “Als een Belgische start-up 1 miljoen wilt ophalen, zullen ze daar alles voor doen. Maar wanneer een start-up uit de VS zo’n bedrag nodig heeft, zullen ze proberen te mikken op een funding van 5 of 10 miljoen. Pas op, ik geloof dat je als starter klein moet beginnen. Maar je moet groot durven denken, en jezelf openstellen voor de rest van de wereld.