Sabine Appelmans is een van de coaches bij Herculean. Foto: © Hercules Trophy

Barbara Torfs, de nicht van Wouter Torfs, verliet onlangs het schoenenbedrijf om haar geluk te gaan beproeven bij Herculean als managing director. Die scale-up  biedt een B2B-platform aan voor welzijn en sportainment. Om Herculean te laten groeien, wil de scale-up anderhalf miljoen euro ophalen via onder andere crowdfunding.

Banken, investeerders én crowdfunding

Herculean is klaar voor het volgende hoofdstuk in hun internationale groeistrategie. Dat hopen ze te bereiken met de inleg van co-investeerders en banken, maar ook met behulp van een crowdfundingcampagne. Dat laatste lijkt voorlopig goed te lukken, want de campagne haalde in één week tijd al bijna drie vierde van het streefdoel op. Dat streefdoel werd overigens gelegd op 50.000 euro. Daarnaast werd er ook al meer dan 430.000 euro bevestigd door professionele investeerders.

De scale-up heeft een duidelijke visie over waarom ze deels voor crowdfunding kozen. “In België verwart men nog al te vaak crowdfunding met donaties. Dat is niet waar het over gaat bij de equity crowdfunding van Herculean. Het gaat over het tillen van de fangemeenschap naar een volgend niveau . Het gaat over luisteren naar ambassadeurs en hen belonen met een aandeel in het bedrijf. Het gaat over het creëren van een return op lange termijn,” zegt Inge Van Belle, mede-oprichtster van Herculean.

Tijdens een van hun evenementen

Barbara Torfs aan het Belgische stuur

Om de Belgische expansie in goede banen te leiden, kwam Barbara Torfs bij Herculean aan boord. Als voormalig directeur marketing en communicatie van Schoenen Torfs, is zij één van dé referenties in het Belgische ondernemerslandschap op het gebied van welzijn en gezondheidscoaching op de werkvloer.

Barbara Torfs is erg tevreden over haar overstap:  “De missie, visie en waarden van Herculean sluiten bijzonder goed aan bij alles waar ik voor sta. Na rijp beraad met enkele persoonlijke raadgevers en een grondige doorlichting heb ik ervoor gekozen om mij ook operationeel te engageren binnen Herculean. Natuurlijk ben ik dankbaar om wat geweest is. Maar nu kijk ik toch vooral bijzonder hoopvol uit naar wat komen gaat!”

Yves Vekemans, stichter van Herculean, licht de samenwerking toe: “Naast het feit dat Barbara een ervaren onderneemster is met het hart op de juiste plaats, is ze een boegbeeld in Vlaanderen op het gebied van welzijn op het werk. Barbara heeft een duidelijke visie over waar ze naartoe wil en dat past goed in de Herculeaanse cultuur.”

Dat de Belgische rekruteringscampagne voor investeerders zo’n succes is, verklaart Pieter Vanderbeeken, CMO bij MyMicroInvest, als volgt: “Herculean is een gevestigde speler en gekend bij het brede publiek, maar is bovenal succesvol omdat ze op enorm veel enthousiaste en trouwe fans kunnen rekenen die zich identificeren met het merk. Dat is ook een uitstekende voedingsbodem voor een geslaagde campagne.”