België is over Nederland gesprongen in The 2015 Global Retail E-Commerce Index van ATKearny, een ranglijst die het groeipotentieel van dertig e-commerce landen weergeeft. Nederland strandde op positie 13 van de lijst. België staat op de 9de plaats en is samen met Denemarken de snelste stijger in de top 30. 

België springt over Nederland

Ons land is al een tijdje bezig met een inhaalbeweging op het vlak van e-commerce. België liep al een tijdje achter maar lijkt nu toch een fikse boost te kennen op het vlak van e-commerce. Zo krijgt België in de lijst een groeipotentieel toegeschreven van 82 procent. De Belgische aantrekkelijksheidsscore op het vlak van groeipotentieel bedraagt 45,8 procent. Nederland strandt op 41,8 procent. 

De helft van de Belgen koopt online

Volgens de uitgever van de lijst (ATKearny) zijn de Belgische sterktes vooral te vinden in de solide e-commerce infrastructuur en een snel groeiend aantal online kopers. "De helft van de Belgen koopt online," zegt ATKearny. Het bedrijf verwacht dat de Belgische e-commerce sector verder groeit met 25 procent tot 2020. Vooral e-shops die kleding, voeding en elektronica verkopen zullen volgens ATKearny een flinke groei kennen. 

Buitenlandse spelers zoals bol.com en Amazon zijn in België intussen alomtegenwoordig. Maar volgens ATKearny krijgen Belgische e-commerce aanbieders zoals Colruyt echter snel voet aan grond. 

De snelste groeiers wereldwijd

Wereldwijd zijn de VS, China en Engeland de meest belovende landen voor e-commerce activiteiten. Volgens ATKearny zal e-commerce nog spectaculair doorgroeien maar zal de groei na verloop van tijd een normale groei kennen. 

Hieronder kan je de lijst bekijken: 

bron: ATKearny