Belgische e-commerce behaalde recordomzet van 1 miljard euro tijdens eindejaarsperiode

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie E-commerce
Belgische e-commerce behaalde recordomzet van 1 miljard euro tijdens eindejaarsperiode

Uit een onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, blijkt dat de Belgische online handelaars een omzet van 1 miljard euro hebben behaald tijdens de eindejaarsperiode, ofwel 14% van hun totale jaaromzet. Schoonheidsproducten, eten en drinken en modeartikelen vormen de top 3 van de meest begeerde producten online. 

De e-commerce sector groeit sterk

BeCommerce heeft de verkoopcijfers van meer dan 720 online shops onderzocht (82% van de Belgische e-commerce markt) tijdens de eindejaarsperiode van 2015. Uit dit onderzoek blijkt dat de online handelaars een omzetcijfer van 1 miljard hebben behaald in de periode van 27 november tot en met 31 december. Dit komt overeen met 14% van hun jaarlijkse omzet.

Online consumptie niet langer beperkt tot kersperiode

In 2015 hebben klanten hun aankopen vooral tijdens de kerstperiode (van 10 tot 24 december 2015) gedaan, waardoor een nieuw record van 1 miljard euro omzet behaald werd. De kersperiode blijft belangrijk voor de online handelaars, maar ook andere consumptieperiodes worden steeds belangrijker.

Het weekend van Black Friday en Cyber Monday bijvoorbeeld – het weekend waarin de kerstaankopen traditioneel van start gaan – heeft een grote invloed gehad op de Belgische online handelaars en vertegenwoordigde 9,3% (ofwel 93 miljoen euro) van hun omzetcijfer. Deze periode werd meteen gevolgd door de Sinterklaasperiode en Boxing Day – tweede kerstdag - die respectievelijk 6,2% (ofwel 62 miljoen euro) en 4,1% (ofwel 41 miljoen euro) van het omzetcijfer betekenden.

Klassement van de meest begeerde producten online

Schoonheidsproducten en eten en drinken zijn populairder dan ooit tevoren (respectievelijk +5,3% en +14% ten opzichte van 2015) en positioneren zich op de eerste en tweede plaats in het klassement. Modeartikelen en accessoires dalen daarentegen met 30% en nemen de derde plaats in. Decoratie en multimedia waren in 2015 minder populair en dalen respectievelijk met 6% en 20%.

Een overzicht van de best verkopende producten online:

  • schoonheidsproducten (33,3 %)
  • eten en drinken (26,7 %)
  • modeartikelen en accessoires (26,7 %)
  • decoratie (13,3 %)
  • multimedia (13,3 %)

Globale prestatie van Belgische e-commerce in 2015

In 2015 bedroeg de totale jaaromzet van de Belgische e-commerce 7,3 miljard euro. “2015 was bijzonder rijk aan innovaties op de Belgische e-commerce markt. Voor de consumenten betekende 2015 de komst van de Chinese e-commerce specialist Alibaba, die zich onmiddellijk positioneerde op de 10e plaats in de BeShopping 100 – de jaarlijkse analyse van de top 100 Belgische webwinkels," verklaart Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce.

Meer info: becommerce.be