Checklist: is jouw webshop klaar voor de feestdagen?

Roeland Ruelens
Door Roeland Ruelens E-commerce
Checklist: is jouw webshop klaar voor de feestdagen?

Wie een webshop heeft gaat de drukste periode in. Althans, voor de meesten, de teenslipper-verkoper zal het wat rustiger aan kunnen doen. Wie zich goed voorbereid zou ondertussen al alles op orde moeten hebben om deze periode door te komen, sterker nog: om alles uit deze laatste maand te halen wat er uit te halen valt.

Ben je er echt klaar voor? Deze checklist wijst je nog even op enkele belangrijke punten:

1. Logistiek

Tijdens de feestdagen is een vlotte afhandeling van orders nog belangrijker. Veel klanten hebben tenslotte hun product voor een bepaalde dag nodig en bestellen niet altijd ruim op tijd. Zorg dus dat je voldoende tijd hiervoor maakt of extra mensen hebt voorzien. Of je doet een oefening zoals CoolBlue dat doet natuurlijk, zij leggen vier uur het werk stil om dan alles op één uur verwerkt te krijgen, net zoals bij Kerst 😉
 

 

2. E-mail marketing

E-mail marketing blijft een van de belangrijkste én rendabelste marketingvormen, ook vandaag. Zeker tijdens de eindejaarsperiode wil je dat iedereen aan jouw webshop denkt als ze online op zoek gaan naar cadeautjes. Nog snel enkele quick wins voor goede e-mail campagnes:

  • Een groot voordeel aan e-mailcampagnes: je kan ze nu al aanmaken en laten versturen wanneer jij wil. Zorg dus dat ze alvast opgesteld in ingepland zijn!
  • E-mail kan soms gigantisch veel bezoekers op dezelfde moment naar je webshop brengen. Zorg dus dat je hosting hierop voorzien is of spreid de e-mail in de tijd en verstuur in enkele groepen.
  • Nu is het hét moment om te inspireren. Geef klanten cadeau-ideetjes, nog niet iedereen weet al wat ze willen geven of krijgen.
  • In de tweede helft van december leg je best de nadruk op meteen bestellen. Combineer dat eventueel met een korting.

3. Service

Tijdens de eindejaarsperiode zitten klanten met veel vragen en die willen ze snel beantwoord zien. Zorg er in de eerste plaats voor dat je FAQ duidelijk en volledig is, maar ook dat verzendkosten, levertijden, betaalmethoden niet ergens verstopt staan. Daarnaast is een snelle klantenhulp cruciaal, wie een cadeau voor iemand anders koopt wil immers veel info om zeker te zijn dat het een goed cadeau is. Geen bezette telefoonlijn is een must. Een chat wordt dan weer enorm geapprecieerd en heeft een veel lagere drempel dan telefoon.

4. Adwords

Je Adwords-campagnes lopen ondertussen al als het goed is. Maar haal je hier ook alles uit? En heb je je copy aangepast? Misschien heb je wel een categorie “kerstcadeaus” in je webshop, vermeld die dan zeker bij je sitelink-extensies. En zet je de highlight-extensies al in om je USP’s te benadrukken? Loop al je ads zeker eens door, er valt heus heel wat te verbeteren.

5. Social media

Net zoals ik het bij e-mail al vermeldde: in deze tijd wil je dat klanten aan jouw webshop denken als ze online gaan shoppen. Daar kan sociale media een heel grote rol in spelen. Zorg dus dat je een planning klaar hebt met aangepaste posts en plan ze in. Maar laat het wel een les zijn: houd deze planning goed in de gaten met de actualiteit. Soms kunnen bepaalde posts ongepast zijn op een bepaald moment door een gebeurtenis waar je geen controle over hebt. Vermijd dergelijke blunders.

Een voorbeeld: dit bericht deelde Volkswagen net op het moment dat bekend geraakte dat er gesjoemeld werd met hun software, de zogenaamde “Dieselgate”. Dat er veel negatieve reacties op kwamen, zal je niet verwonderen…
 

 
Veel succes met je eindejaarscampagne!