CoderDojo, Khan Academy, Coursera en Udacity: de toekomst van het onderwijs?

Mischa Verheijden
Door Mischa Verheijden Innoveren
CoderDojo, Khan Academy, Coursera en Udacity: de toekomst van het onderwijs?

Bron foto: Shutterstock

Onderwijs zorgt voor de mensen die we nodig hebben, maar wat we nodig hebben is veranderd en het onderwijs is dat niet. “Wat het meest pijn doet, is de frustratie van je kinderen”, vertelt Peter Hinssen uit eigen ervaring in een interview over onderwijs met Bloovi. Die frustratie is belangrijk. Die frustratie kan volgens hem immers ‘wel eens een belangrijk element zijn naar bewustwording en actie: “Ik ben ervan overtuigd dat dat op een bepaalde manier een kracht kan zijn om bottom-up druk te zetten”.

Peter Hinssen: “Ik ben er absoluut van overtuigd dat we op een punt kunnen komen dat er een soort wantrouwen komt van ‘wij zitten niet meer in een structuur die ons eigenlijk op de juiste manier naar de toekomst brengt'. Je ziet daar al kleine barsten in het hele systeem en het onderwijs is daar een heel mooi voorbeeld van."

De kans krijgen mee te zijn met de toekomst

"Maar het zijn nog maar kleine cracks in the system. Ik neem een prachtig voorbeeld: CoderDojo, waar kinderen en jongeren kunnen leren programmeren. Het initiatief is immens populair bij kinderen en hun ouders."

 

"Maar je voelt de frustratie bij de ouders. Dat het toch niet kan, dat ze hun kinderen er de zaterdag naartoe moeten voeren, allerlei toeren moeten uithalen om hun kind in die CoderDojo te krijgen om toch een klein beetje een kans te krijgen mee te zijn met de toekomst. Ik denk dat we die frustratie misschien moeten aanwakkeren zodat die bottom-up movement misschien sneller kan gebeuren. Want zitten wachten op Godot tot top-down verandering komt: zal nooit gebeuren. Je ziet dat ook in de States. Prachtig voorbeeld, de Khan Academy."

Van de ‘sage on the stage’ naar de ‘guide on the side’

"Khan Academy is wereldwijd bekend als het voorbeeld hoe de middelbare school in de Verenigde Staten aan het veranderen is. Het heeft alle vakken van het middelbaar in de Verenigde Staten op een YouTube-achtige manier vertaald, een schitterend concept daarrond gebouwd waar je onmiddellijk ziet waar je zit, waar je mankementen zitten, en je wordt onmiddellijk bijgespijkerd bij de dingen die je niet zo goed kunt."

"Ik gebruik dat bij mijn zoon: als hij wat moeite heeft met wiskunde krijgt hij zo onmiddellijk de juiste filmpjes en is hij weer bij. Je wordt getriggerd. Je wordt online uitgedaagd. Dat is fantastisch. De 'flip in the classroom', die nu aan het gebeuren is in de Verenigde Staten, is spectaculair. Vroeger was het de leraar die zei: ‘jij moet een uur luisteren, ik ga het uitleggen, dan ga je naar huis en dan maak je huiswerk’. Nu zegt die leraar: ‘weet je wat, ga naar huis, kijk eens naar twee Khan filmpjes, en morgen gaan we daarover discussiëren’."

"Een totaal andere rol van de leraar, een transition wat ze noemen van de ‘sage on the stage’ naar de ‘guide on the side’."

"Ze hebben het geprobeerd om de lobby in Washington, het establishment van onderwijs, de minister van onderwijs, jarenlang te bestoken. Géén resultaat. En wat hebben ze geleerd? Je moet zoiets bottom-up doen. Je moet naar de ouders gaan, die bezorgd zijn. Je moet naar de leraren gaan, die ongelooflijk blij zijn dat ze niet telkens opnieuw hetzelfde verhaaltje moeten doen en eindelijk jongeren kunnen helpen."

 

"Maar het zou wel eens kunnen zijn dat de echte breakthrough eerder in het hoger onderwijs komt, dan in het middelbaar onderwijs. Wat ik fout vind. Uiteindelijk zitten wij met een heel grote kans dat de huidige generatie van middelbare studenten ongelooflijk verveeld wordt met de huidige manier van werken. Dat geeft een desastreus resultaat. We zitten met een lost generation. Maar het hoger onderwijs staat nog meer onder druk."

Gratis online een cursus volgen bij MIT, Stanford of Harvard

"Coursera is een higher education platform waar de beste proffen ter wereld, van de beste universiteiten hun cursussen gratis aanbieden. Coursera heeft vandaag miljoenen studenten van over de hele wereld, die een cursus bij MIT, Stanford of Harvard volgen. Volledig gratis. Als je op het einde van de rit een accreditatie wil, betaal je 50 dollar per cursus. Dat is revolutionair."

"Je kunt je afvragen waarom die universiteiten dat doen? Because they have nothing to lose." 

"Bekende universiteiten zijn toch altijd aspirational brands waar iedereen naartoe wil. Ze kunnen zo alleen maar op een bredere manier hun brand, imago en kennis etaleren. En voor de tweede- of derderangs universiteiten is dat bijzonder bedreigend."

"Om je een idee te geven: elk stukje content is niet een les van anderhalf uur, maar het zijn kleine stukjes van 15 minuten, helemaal aangepast aan de YouTube-generatie. Na elke 15 minuten is er een leermoment om te zien of je het snapt en kunt toepassen. Als je dan kijkt hoe wij vandaag in het middelbaar onderwijs nog altijd lesuren hebben met een belletje op het einde en een leerkracht die eigenlijk voornamelijk staat te praten: dat is niet meer aangepast aan de realiteit. Dus Coursera is een opportuniteit om het anders te doen."

Snel en aangenaam de vertaling naar de praktijk maken

"Het andere voorbeeld is Udacity. Udacity focust op STEM: Science, Technology, Engineering en Mathematics. Daar worden ingenieurs van de toekomst opgeleid, maar anders." 

"Niet meer vier jaar wiskunde studeren tot je eindelijk iets begint te snappen. Nee, onmiddellijk de vertaling naar de praktijk doen."

"Dat is wat ze in Amerika ‘vocational’ noemen: veel meer pragmatisch onderwijs, waar je gaat inzoomen op een specifiek element, op specifieke kennis. Omdat je die vertaling naar de praktijk zo snel en zo aangenaam mogelijk wilt krijgen. Dat vinden wij in Europa een beetje vies. Wij zeggen: ‘eerst een goede academische basis, eerst alle grondbeginselen en dan pas een toepassing’. Maar daar hebben we de tijd niet meer voor: de wereld verandert te snel. We moeten eigenlijk sneller inzetten op het pragmatische."

Udacity

"Bij Udacity is eind 2016, de eerste  ‘self driving car engineer nanodegree’ voorgesteld. Gedoceerd door Sebastian Thrun, die de eerste Google car heeft ontwikkeld. De 'Jesus Christ of Artificial Intelligence' geeft die cursus. Er is geen enkele universiteit ter wereld waar je dat vandaag kan studeren. Alleen online.”

Ontdek zelf CoderDojo, Khan Academy, Coursera en Udacity