Davy Kestens is 23, student en goed op weg om internationaal door te breken met TwitSpark. TwitSpark is een eigen ontwikkeld platform om de Twitter communicatie over je bedrijf beter te beheren, simpel uitgelegd... Er zijn in binnen- én buitenland al enkele grote spelers die aangegeven hebben dat ze interesse hebben. Naast twitspark heeft hij bovendien nog enkele projecten. Iemand om in de gaten te houden, dus.

 

TwitSpark, kan je nog eens kort uitleggen wie het kan gebruiken en waarvoor?

Momenteel ben ik met TwitSpark in een reeds bewezen markt gesprongen, waar al heel wat tools bestaan, zowel op Enterprise, SME en consumenten-niveau. Maar al deze tools hebben hetzelfde gemeen. Ze zijn allemaal ontwikkeld met een marketing-doelstelling in het achterhoofd.

TwitSpark distantieert zich van deze tools omdat het zich volledig richt naar het customer support verhaal van social media. Natuurlijk, doordat ik mij op customer support richt, positioneert TwitSpark zich in de markt van de grotere B2C bedrijven, en minder naar de SMEs en helemaal niet naar consumenten.

De meerwaarde die TwitSpark hierin biedt is dat we het gekende systeem van support-teams meenemen, en dit via het TwitSpark platform toepassen op twitter. Al je twitter-gesprekken worden in onze databanken opgeslagen, maar ook vermeldingen van je merk/producten/concurrenten, en aan deze gesprekken wordt een status toegekend (nieuw, in behandeling en gearchiveerd).

 

Deze data wordt gebruikt om de communicatie met klanten via twitter vlot te laten verlopen. Een belangrijk punt is onze eenvoudige verstrekkende gepreksgeschiedenis (geen max 15 dagen zoals de meeste twitter tools, maar onbeperkt. We beginnen te loggen vanaf dat je TwitSpark start te gebruiken, maar zoeken ook terug zover we kunnen in je beschikbare geschiedenis). Dit heeft als voordeel dat als je met een team veel gesprekken via twitter onderhoudt, je nog gemakkelijk de volledige context kan oppikken en snel terug kan inpikken op voorbije gesprekken, ook al heb je als gebruiker van TwitSpark dit oorspronkelijk gesprek niet zelf gevoerd.

Wat doe je daarnaast nog? Studeer je ook nog?

Ik ben nog hogeschool student, maar niet bepaald de beste :) Nooit geweest. Eigenlijk ben ik tot mijn 16de altijd zo het lui kereltje geweest die zich op school nergens voor inzette. Maar nu dat ik mijn passie, ondernemen, gevonden heb, ben ik niet meer te stoppen.

Hoe ben je op het idee gekomen om TwitSpark te ontwikkelen?

Vooraleer ik aan TwitSpark begonnen ben, heb ik de online marktplaats GhostBloggers.net opgezet. Nadat het een beetje stevig begon te groeien, en de eerste vragen van gebruikers via twitter binnen kwamen, ging ik op zoek naar een goed systeem om dit efficiënt op te volgen.. Echter vond ik niets wat mijn honger kon stillen, dus ben ik het maar zelf beginnen bouwen. Eerst gestart met het idee om het in te bouwen in het achterliggende systeem van GhostBloggers, om dan een week later te beseffen dat ik een totaal andere tool ging ontwikkelen.

 

Na een landings-pagina online te plaatsen en een beetje te promoten, schreven zich snel heel wat mensen in. Het werd vrij snel duidelijk dat er meer potentieel zit in TwitSpark voor mij, dan in GhostBloggers.

Half september gelanceerd, en ondertussen afspraken bij verschillende banken, een paar luchtvaartmaatschappijen, mobiele operators, hosting-bedrijven, ...

En hoe verliep het ontwikkelen? Hoe lang heb je eraan gewerkt?

Het ontwikkelen verliep redelijk vlot. Typische 15-uur per dag werken als student-ondernemer, en doorzetten. Dit was makkelijk omdat ik enerzijds zo overtuigd was (en nog steeds ben) van TwitSpark, en ook omdat ik onmiddelijk heel wat goede feedback kreeg van verschillende personen over wat er nog nodig was bij customer support teams. Zo had ik redelijk snel ontwikkelings-feedback van mensen zoals de social-media en klantendienst-man bij HP in Nederland.

Dan, zo snel als ik kon de eerste versie gelanceerd voor een beperkte groep geïnteresseerden, waaronder Tribal DDB met VolksWagen, en dan bijna dagelijks updates online gooien en doorwerken op basis van hun feedback.

Bedrijven benaderen jou zelf om meer te weten over TwitSpark, kan je tussen je studies tijd maken om dit op te volgen?

Ik heb het enorm moeilijk momenteel om tijd vrij te maken voor studies, en zal hier ook mee stoppen. Mijn mening is zich aan het vormen dat als je ambitieus en doelgericht bent, je eigenlijk geen hogere studies nodig hebt. Er zijn volgens mij veel te veel mensen met hogere diploma's die werk doen waar ze voor over-gekwalificeerd of onderbetaald zijn. Natuurlijk zijn er een aantal beroepen waar je absoluut heel wat theoretische kennis voor moet vergaren, maar ik ben van mening dat het gros van de universiteits/hogeschool studies vervangen kunnen worden door praktische stages, en dat het de student meer ten goede zal komen.

Had je zo'n respons verwacht? En hoe voel je je hierbij?

Ik had wel een goede respons verwacht, maar niet tot het punt dat ik mij een korte tijd na lancering ineens voor de spiegel zie staan op hotel in San Francisco, in het midden van de nacht, om telefoons van de vakpers te ontvangen...

Momenteel is het heel druk. Investeerders, ontwikkelingen, potentiële klanten en sales, research om development roadmap te optimaliseren, business plans en financieel advies, mensen in dienst nemen, ...

Maar begrijp me niet verkeerd. I'm loving every minute of it! :)

Hoe ziet de toekomst voor jou en TwitSpark eruit, denk je?

Het ziet er goed uit, maar het is ook enorm onzeker.

 

Ik heb mij voorgenomen zoveel mogelijk af te gaan op de vraag van de markt en te onderzoeken wat de beste verdere ontwikkeling is. Het kan even goed zijn dat TwitSpark binnen dit en een jaar een totaal andere tool geworden is dan wat oorspronkelijk het idee was. Pivoteren is belangrijk, en constant vooruitstreven om de beste product/market fit te ontwikkelen.

Ben je van plan om binnenkort internationaal te gaan?

Binnen de komende 12 maanden plan ik tot een team van 6 tot 8 mensen uit te groeien. Sowieso zal de internationale markt de grootste rol spelen in het huidige scenario. Je kan de bedrijven in mijn doelgroep in België op een paar handen tellen, en om het huidige traject te volgen, zal er heel wat internationale vermarkting bij komen.

Hoe reageert je omgeving op je snel groeiende succes?

Wel, toen ik na een jaar mijn ontslag had ingediend bij het bedrijf waar ik vlak na mijn middelbaar was gaan werken, ben ik naar mijn ouders gegaan met de melding dat ik ging verder studeren.

Mijn ouders super opgelucht "dat ik het eindelijk snapte" en "een diploma nodig had om ergens te raken in het leven". Echter had ik al in mijn achterhoofd dat ik totaal niet ging studeren voor een diploma, maar om vrije tijd te hebben om eigen projecten te ontwikkelen en te lanceren. Toen ik dit uiteindelijk duidelijk maakte aan mijn ouders was de reactie eerst negatief (hoe zou je zelf zijn?), maar momenteel zijn ze volledig mee en staan ze 110% achter mij.

Ze hebben door dat ik hier met mijn ganse leven en lijf in zit, en de focus volledig op slagen ligt.

Je zal stilaan voor meer en meer jonge studenten een voorbeeld worden, hoe ga je daarmee om? En heb je nog tips voor ambitieuze jonge ondernemers?

Wel, iedere student met een degelijk vraag mag mij absoluut contacteren. Ik vind het leuk om te delen waar ik faal en slaag, en zal altijd wel mijn feedback willen geven. Of je altijd even snel een antwoord zal krijgen, dat is een andere vraag.

 

Een paar tips voor jonge, ambitieuze starters. Zaken die ik zelf al heb ondervonden:

  • Focus, focus, focus. Weet je specifieke doel vooraleer je er aan begint.
  • Valideer je idee en vraag feedback aan potentiële klanten. Accepteer geen feedback van mensen die niet tot je doelgroep/klantengroep behoren. BV: Ik krijg dagelijk mails van consumenten en kleine zelfstandigen die zeggen dat TwitSpark voor hen te duur is. Maar als ik toegevingen doe en de prijs verlaag, merk ik dat ze na een maand de tool toch niet meer gebruiken. Ze hebben de nood aan zo'n tool niet, die mijn enterprise doelgroep wel heeft. In tegenstelling, de enterprise doelgroep heeft mij destijds gezegd dat de prijs TE LAAG was, om hem serieus te overwegen. Daar heb ik wél naar geluisterd. Omdat dat ook de effectieve gebruikers zijn die er nood aan hebben.
  • Accepteer geen ondernemers-advies van mensen die geen ondernemers zijn. Hoe logisch het ook klinkt wat ze zeggen. Ze hebben meestal ongelijk.
  • Je hebt geen grote budgetten nodig om iets goed te lanceren
  • Stop met je "gouden idee" te beschermen en deel het met de wereld. Een idee wordt enkel beter door feedback.
  • Je hoeft niet de eerste te zijn om de beste te zijn. (Google, Apple, Facebook, ...)


--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi