De beste tijd van het jaar voor webwinkeliers breekt aan. Zo kan je potentiële klanten inspireren:

Roeland Ruelens
Door Roeland Ruelens E-commerce
De beste tijd van het jaar voor webwinkeliers breekt aan. Zo kan je potentiële klanten inspireren:

foto: shutterstock

Met de nakende komst van Sinterklaas en ook de kersperiode voor de deur zullen er ook dit jaar opnieuw massaal veel cadeautjes gekocht worden online. Hier enkele tips om je klanten te inspireren, waardoor klanten makkelijk de weg naar je webshop zullen terug vinden:

De beste tijd van het jaar voor webwinkeliers

De eindejaarsperiode is voor vele (web)winkels de beste tijd van het jaar. Voor velen vertegenwoordigt deze periode meer dan de helft van de totale omzet. Er worden dan ook veel inspanningen geleverd om klanten te bereiken en nieuwe klanten aan te trekken.

Er zijn acties gepland, sociale media posts staan ingepland en de e-mails staan klaar om verzonden te worden. Het moet wel, want deze periode kan je gewoon niet zomaar voorbij laten gaan. Maar wanneer begin je nu aan deze acties? De ene begint er nu (zo’n 6 weken op voorhand) al aan, de ander wacht liever nog.

Piek van aankopen komt nog

Er zijn steeds enthousiastelingen die nu al begonnen zijn met hun aankopen voor het eindejaar, maar het merendeel wacht nog rustig af. Waarom zou je dan nu al beginnen met tal van acties en veel budget steken in publiciteit? Wel, het kan zeer nuttig zijn, als je ’t goed aanpakt tenminste. Focus dus nog niet op de directe conversie. Wacht nog even met die “gratis-verzending-acties”.

Wat kan je dan wel doen?

Inspireer potentiële klanten met originele cadeautips

Veel consumenten weten nu al wat ze op hun verlanglijstjes zullen zetten, maar er zijn er allicht nog meer die geen idee hebben wat ze wensen, laat staan dat ze weten wat ze cadeau willen geven. Als je hen kan inspireren en jouw producten op hun verlanglijstje kan zetten, dan ben je alvast de concurrentie voor. Probeer je potentiële klanten dus te inspireren.

Doe nu al voorstellen van leuke producten, laat zien dat jouw (web)winkel producten aanbiedt die je écht cadeau wil krijgen. Laat voorlopig die kortingen maar achterwege. Ben je er in geslaagd te inspireren? Dan kan je later, wanneer consumenten echt gaan kopen, acties opzetten zodat ze ook overgaan tot een aankoop.

Inspireren, daar draait het om. Alvast enkele tips:

Sociale media zijn uitermate geschikt om je klanten te inspireren. Leuke foto’s op Facebook en ideetjes op Twitter kunnen consumenten al doen verlangen naar je product. Uiteraard is er ook Pinterest, het sociale netwerk dat volledig gericht is op inspiratie. Hier lees je meer over Pinterest

  • E-mail marketing is niet enkel om je beste acties of nieuws te delen. Je kan er mee inspireren. Verwerk daarom deze tijd in je mails veel producten en laat zien aan je klanten wat er nieuw is. Zorg dat ze een totaalbeeld krijgen van je assortiment.
  • Bloggen is zowat de beste manier om te inspireren. Combineer je blogartikels met sociale media en e-mail en je hebt een ijzersterke mix. Bloggen vraagt veel tijd, zorg dus dat mensen je blog makkelijk vinden. Via je website, mail, sociale media…
  • Video wordt alsmaar populairder. Met reviews en productvideo’s kan je je conversie misschien wel verhogen, maar ze werken niet bepaald inspirerend. Video’s waarin producten echt gebruikt worden of in een originele setting getoond worden zijn dat wel. Bovendien denk je best goed na waar je je video zal plaatsen. Want een YouTube video op Facebook zal een laag bereik hebben. Voor inspirerende videos is het dan ook aan te raden deze rechtsreeks op Facebook/Twitter te plaatsen, ze krijgen een groter bereik en bovendien worden ze automatisch afgespeeld.

Mobiel, belangrijker dan ooit

Mobiel is belangrijker dan ooit. We zien in het aankoopproces dat 65% van de consumenten hun aankoop starten met een bezoekje via hun smartphone op je webshop. Toch converteren zij veel minder (meer over mCommerce en niet-rechtstreekse conversies vind je hier).

Mobiele devices worden immers vooral gebruikt om ideeën op te doen (tijdens het wachten bij de dokter, in de trein…). Hopelijk is je website/webshop al volledig responsive of heb je een aparte mobiele website.

Responsive is een eerste stap. Zorg er vooral ook voor dat je webshop je bezoekers inspireert!