Bron foto: Shutterstock

Na online shopping en cloud computing, begint Amazon alsmaar meer in te zetten op advertising. Bezos en de zijnen vinden de - voor hen - ontgonnen goudmijn wel erg interessant. En daarbij hebben ze een belangrijk concurrentieel voordeel op Facebook en Google.

7 miljard dollar

De advertising business zou Amazon wel eens veel geld kunnen opleveren. Een analist van Morgan Stanley voorspelde dat het bedrijf er zo’n 5 miljard dollar zou kunnen binnenrijven tegen volgend jaar. Ter info: dat is twee keer meer dan de advertentie-inkomsten die Snapchat zou kunnen binnnenhalen. Tegen 2020 zou Amazon zelfs 7 miljard dollar kunnen verdienen.

Hoewel je 7 miljard dollar bezwaarlijk peanuts kan noemen, zou Amazon met dat bedrag nog altijd maar 4 procent van de hele online advertising-markt inpalmen. Toch houden Google en Facebook Amazon maar beter in de gaten, want de e-commercespeler heeft een dikke streep voor: ongelooflijk waardevolle data over het koopgedrag van mensen.

Google minder relevant

Als een van de grootste online webwinkels ter wereld weet Amazon natuurlijk perfect wat de koopgewoontes van mensen zijn. Google weet dan wel wat mensen zoeken, en Facebook kent iedereen z'n interesses, maar Amazon weet welke producten verkopen en hoe vaak mensen die producten kopen. Ze hebben alle waardevolle informatie over het koopgedrag van hun bezoekers in handen. Bovendien moeten mensen Amazon niet verlaten om iets te kopen - wat bij Facebook en Google, desondanks veel pogingen, wel zo is. Ook dat speelt in het voordeel van de webwinkel.

Bron foto: Shutterstock

Bovendien is Amazon goed op weg om een even belangrijke zoekmachine te worden als Google. In 2015 nam al een op drie online shoppers Amazon als startpunt van hun zoektocht, toen al twee keer zoveel als Google. Pijnlijk voor Google, want zo heeft het minder kansen om advertenties aan een relevante doelgroep te tonen. 

Nu Amazon duidelijk ook een deel van de advertisingkoek wil opeisen, mogen Google en Facebook zich terecht zorgen beginnen maken. En vooral de zetten van de e-commercegigant goed in de gaten houden.