Deze 8 innovatieve ideeën zullen winkelen voorgoed veranderen

Laurens van der Laan
Door Laurens van der Laan E-commerce
Deze 8 innovatieve ideeën zullen winkelen voorgoed veranderen

Dit is mijn eerste blog op Bloovi en als expert in de Fashion en Home & Garden schrijf ik deze dan ook over mijn favoriete topic: innovatie! Van jongs af aan ben ik hierover goed op de hoogte en deel deze informatie graag met jullie. De focus ligt hierbij op gebruiksgemak. Want, zolang de klant maar koning is!

Dankzij e-commerce, m-commerce en de veranderende voorkeuren van de consument is de industrie aan het veranderen als nooit tevoren. De industrie innoveert continu. Hier volgen een aantal voorbeelden van bedrijven of industrie-vernieuwende technieken die onze manier van boodschappen, eten en winkelen (positief) gaan veranderen:

Niet alleen willen we steeds minder betalen voor bezorging van onze bestellingen, het moet ook sneller geleverd worden. Amazon, een bekende e-commerce reus, gaat drones inzetten om pakjes af te leveren. Binnen 30 minuten na bestelling zou jij je boek thuis al kunnen ontvangen.

Snel krijgt hiermee een nieuwe definitie. het klinkt als toekomst muziek en dat is het natuurlijk ook. Toch denkt CEO Jeff Bezos binnen 4-5 jaar operationeel te zijn met zijn drones. Zorg er dan wel voor dat je raam openstaat!

Naast snelheid is beleving vóór aankoop ook belangrijk. Augment, creëert 3D-modellen van producten. Bedrijven kunnen deze modellen vervolgens inzetten om de consument een potentiële aankoop, thuis op de bank te beleven, vóór de aankoop. Ook in combinatie met augmented-reality biedt dit veel mogelijkheden. Ikea gebruikt dit al om virtueel kamers in te richten.

Hoe dit werkt? Middels een eenvoudig stappenplan voer je een plattegrond van je kamer in op de website. Nu is het 3D-model klaar om in te richten. Zo kun je een complete badkamer ‘bouwen’, vanuit alle hoeken bekijken en weer ‘afbreken’, net zolang het naar je zin is. Software wordt hiermee een verlenging van de service.

Good Eggs verandert de manier waarop mensen eten kopen. Dit doen ze door lokale producten te leveren aan consumenten via hun platform. De missie van Good Eggs is dan ook om lokale producenten te helpen groeien.

De consument kiest een product bij de boer of producent in de buurt, wat kan worden bezorgd of naar pick-up points wordt toegestuurd. Lokale ondernemers zullen hiermee een enorme boost krijgen en vrachtwagens hoeven niet meer het hele land door te toeren - hulde aan de korte supply chain!

Maar waarom altijd kopen? Bij Rent the Runway kun jij je abonneren om designerkleding een paar dagen te lenen/huren. Zou je kleding nu nog de volgende dag terug brengen, als je ze net zo goed kunt huren voor een mooi bedrag? Dit geeft liefhebbers de kans ook eens te shinen op dat ene bijzondere feestje in, voorheen onbetaalbare, designerskleding.

Het internet, ook al is het pas 25 jaar jong, heeft de wereld kleiner gemaakt. Shoptiques verbindt boetiekjes uit onder andere Parijs, Londen en New York middels één grote onlineshop. Zonder naar Parijs af te reizen is het nu mogelijk om toch je aankopen te doen bij je favoriete boetiekje.

Maar daarnaast kun je op deze manier ook het modieuze New York verkennen vanaf je bank. Niet alleen fashion is te vinden, de categorie home decor is ook op te site vertegenwoordig. De markt voor deze specialistische boetiekjes wordt zo in één klap velen malen groter.

Sommige webshops zijn slechts een verlening van de supply chain en wederom een partij die een stukje van de winst afroomt. BaubleBar verkoopt trendy juwelen voor consumenten middels een fris business model. Wat Baublebar doet is alle tussenpersonen weglaten en direct inkopen bij de designer zelf.

Tevens geven ze mode advies op hun website en hebben ze slimme loyalty programma’s. Als je jouw emailadres achterlaat op de site, krijg je clues toegestuurd en kan je aan een treasure hunt meedoen.

Steeds vaker worden ook eeuwenoude fysieke concepten vertaald naar online, zoals de omloopwinkel. ThredUp koopt gebruikte kleding op, mits in goede staat, om dit vervolgens weer door te verkopen. Verkopers worden vergoed op de kwaliteit van de producten. Nu nog specifiek voor vrouwen, baby’s en kinderkleding.

Binnenkort wordt ThredUp Premium gelanceerd, wat het voor designer merken beschikbaar maakt. Shoppen in andermans kledingkast klinkt wellicht raar, maar kan leuke dingen opleveren. En je kleding terugsturen, kan geld opleveren…

De laatste sensatie maar niet de minste sensatie, op gebied van retail is de PowaTag. Dit revolutioneert de manier waarop wij gaan (aan)kopen. Het integreert de mobiele portemonnee en een e-commerce plug-in om producten online, op televisie, uit de etalage of via welk medium dan ook, te kopen.

Gemakkelijk door het nemen van een foto of het maken van een audio opname, kan men dan producten kopen, thuis op de bank of voor een etalage van reeds gesloten winkel. Er kunnen ook push-berichten worden gestuurd via Bluetooth, zodat de klant op de hoogte is van de juiste aanbieding als hij/zij bijvoorbeeld bij een specifieke afdeling in de winkel staat.

Dit was zomaar een steekproef van het brede scala aan innovaties en ideeën. Jammer is dat deze vrijwel allemaal hun oorsprong in Amerika vinden. Tijd dat meer van dit soort ideeën naar ons land komen, of nog beter: bij ons hun ontstaan kennen!

Ben jij nog coole trends, ideeën of start-ups tegengekomen, lees ik ze graag hieronder!