Het team achter SpotCrowd. Fotograaf: Koen Fasseur in opdracht van Innotek

Winkeldiefstal, een oud zeer voor veel winkels. Eentje die jaarlijks veel geld kost aan zowel grote ketens als kleine zelfstandigen. En helaas, camera’s of bewakingsagenten verhelpen het probleem niet. Maar deze Belgische start-up misschien wel? De starters lanceerden SpotCrowd, een platform waarop je tegen betaling winkeldieven kan betrappen.

Het concept is simpel. Winkeleigenaars zetten - tegen betaling - hun veiligheidsbeelden op SpotCrowd. Daarna kunnen ‘spotters’ de livebeelden bekijken en aan de alarmbel trekken als ze een winkeldief hun slag zien slaan. Wordt de dief daardoor ook écht betrapt, dan betaalt de winkelier een ‘succesvergoeding’ aan SpotCrowd. Een deel daarvan komt dan weer bij de spotters terecht.

Extra controle door de crowd

Verleidelijk om ‘per ongeluk’ de alarmknop in te duwen in ruil voor wat extra cash, niet? Dat kan gelukkig niet zomaar. Als een spotter iemand als ‘verdacht’ markeert, worden de beelden automatisch ook naar andere spotters gestuurd. Als drie andere spotters ook menen dat er een winkeldiefstal gaande is, dan pas krijgt de winkelier een signaal. Hij of zij kan dan de beelden bekijken en beslissen om de dief op heterdaad te betrappen.

Laptop bewakingsbeelden

Bron foto: Shutterstock

Niet zomaar in België

Of dat zomaar mag? Founder Alexander Siera beweert alvast van wel. De camerabeelden zijn immers volledig geanonimiseerd dankzij speciale software. Bovendien kunnen de spotters onmogelijk weten uit welke winkel en stad de beelden komen volgens Siera. Toch blijft het juridisch onzeker. Daarom is het niet zeker of de start-up hun platform ook in België zal uitrollen. Dat bespreekt Siera nu druk met de overheid. Gelukkig kan het in de V.S., Zuid-Amerika en Oost-Europa wél al.

Momenteel krijgt SpotCrowd begeleiding van imec/iMinds. Ze volgen er het iStart-programma dat 18 maanden loopt. Ondertussen is Siera druk op zoek naar enkele tienduizenden euro’s kapitaal, om het platform te lanceren.