Deze ondernemer wil een virtual reality ecosysteem neerpoten in België. Dit is zijn visie:

Deze ondernemer wil een virtual reality ecosysteem neerpoten in België. Dit is zijn visie:
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

woensdag 17 augustus 2016

“Het is tijd om virtual reality in België uit de experimentele fase te halen”, met dat statement is het gesprek tussen Tanguy De Keyzer en ik meteen geopend. De dertiger richtte onlangs het bedrijf Virtual Reality Belgium op, en wil met een reeks VR-diensten mee aan de wieg staan van een virtual reality ecosysteem in België. Ik vroeg hem hoe hij VR ziet ontwikkelen de komende jaren en welke trends we mogen verwachten.

Tanguy blikt terug op 12 jaar ervaring in de IT- en technologische sector, bij bedrijven zoals Proximus, Total en TomTom. Als je volgende keer een gerelateerd evenement bezoekt, is de kans groot dat deze man je onderdompelt in de VR-wereld. Ook zal de Antwerpenaar binnenkort spreken op het creatieve community event Dare Fest en een aantal andere conferenties.

Het enige blijvende medium

Tanguy is er heilig van overtuigd dat virtual reality een van de enige media is dat zal standhouden. “Er is voor bedrijven geen enkele manier om zo dicht bij hun doelpubliek te staan”, knikt hij. “Winkelbeleving begint steeds vaker in de huiskamer. En VR ondersteunt dat enorm. Bedrijvenhoeven enkel een bril op de neus van hun klanten te zetten, that’s it. Als klant ben je niet langer een toeschouwer, maar eindelijk een belever.”

"Bedrijven zullen eindelijk inzien dat VR veel mogelijkheden biedt op vlak van branding"

tanguy

Toch gelooft de ondernemer dat België nog redelijk wat koudwatervrees heeft tegenover virtual reality, al vermoedt hij wel dat dat een kwestie van tijd is. “De stap naar mainstream probeer ik ook een duwtje in de goede richting te geven”, licht hij toe, “want momenteel ben ik met verschillende partijen over de hele wereld aan het samenwerken om virtual reality meer ruchtbaarheid te bieden. Inmiddels bestaat mijn VR community toch al uit ruim 100.000 leden, verspreid over verschillende internationale kanalen. Geloof me, bedrijven zullen hoe dan ook inzien dat VR enorm veel mogelijkheden biedt op vlak van branding, zeker in de context van betrokkenheid en merkactivatie.”

“Virtual reality reikt verder dan de entertainmentsector”

Niet alleen in Belgïe maar in nog vele andere landen veronderstelt men dat virtual reality bijna uitsluitend haar nut zal hebben in de gaming- en entertainmentsector. “Dat is echt een grote misvatting”, zegt Tanguy meteen. “Op educatief vlak alleen al zal virtual reality een flinke duit in het zakje kunnen doen. Meer nog, VR draagt het potentieel om het hele onderwijssysteem op zijn kop te zetten. Ik denk dan meteen aan taallessen, die niet meer aan een groep leerlingen worden gegeven, maar die iedere student volgens zijn tempo kan volgen met een VR-bril. Ik krijg vaker de vraag of dat echt realistisch is, een klas vol leerlingen die de lessen bijwonen met een bril op hun hoofd. Terwijl men jaren geleden exact hetzelfde dacht over lessen volgen op laptops en iPads.”

Tanguy heeft het ook over studenten geneeskunde, die dankzij een VR-bril een chirurgische ingreep van dichtbij kunnen volgen. Straffer nog, in de gezondheidssector verwacht de ondernemer de grootste impact. “Vandaag al wordt VR ingezet voor psychologische doeleinden”, bevestigt hij. “Zelfs bij meditatie, yoga en relaxatie-oefeningen kan virtual reality ondersteuning bieden. Ook het wegwerken van trauma’s en angsten behoort tot de mogelijkheden. Ben jij bang van spinnen? Dan kan ik je met een eenvoudige VR-belevinghelpen je arachnofobie te overwinnen.”

Professioneel komt voor particulier gebruik

De Keyzer hoopt dat ook de consumentenmarkt snel bijbeent met VR-technologie. “Buiten de Google Cardboard is de technologie financieel en bijgevolg sociaal nog onvoldoende toegankelijk”, vertelt hij daarover. “Veel zorgen maak ik me daar niet over: binnenkort zal de technologie laagdrempeliger worden, waardoor VR binnen handbereik komt te liggen van het grote publiek.

Cardboard google

Bron foto: Techcrunch.com

En wanneer het zover is, is de volgende wave van technologie aangebroken. Net zoals we twaalf jaar geleden niet hadden kunnen verwachten dat Facebook zo’n belangrijk deel van ons leven zou kunnen worden, zo gaat ook VR zijn intrede doen in ons dagelijks leven.

Stel je eens voor dat je wakker wordt en meteen je kantoor kan binnenwandelen terwijl je een vergadering houdt met je collega’s. Om dan ‘s avonds mental coaching te krijgen van pakweg Tony Robbins. Alles is mogelijk!

Interessse in een babbel over VR? Contacteer Tanguy hier!

Tags: , , , , .



Over Magali De Reu


Magali De Reu

Magali is freelance storyteller/copywriter/journaliste die bedrijven en personen tot leven brengt. Dagelijks gaat ze op zoek naar interessante ondernemersverhalen die inspireren, fascineren en blijven hangen. 

Volg mij


Bekijk volledig profiel