Dit is hoe Mark Zuckerberg de toekomst van Facebook ziet:

Dit is hoe Mark Zuckerberg de toekomst van Facebook ziet:
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 5 januari 2016

Facebook draait op volle toeren. Zeker nu Mark Zuckerberg volop grootste toekomstplannen beraamt - van artificial intelligence tot virtual reality en drones. Zuckerberg ziet het groots ...

Het Facebook van vandaag én morgen is al lang niet meer wat het ooit was. Kan je geloven dat, amper 3 jaar geleden, Facebook énkel een social media platform met bijhorende app was? Geen kat die wist of het business model zou kunnen werken.

Facebook en het ecosysteem

"Vandaag telt de social media gigant een slordige 1,5 miljard gebruikers: een aantal dat nog steeds toeneemt," vertelt Zuckerberg. "Whatsapp (nvdr. dat deel uitmaakt van Facebook) heeft 900 miljoen gebruikers. En wel 400 miljoen mensen zijn geregistreerd op Instagram, Facebook Messenger heeft 700 miljoen gebruikers, net zoals Facebook Groups. Al deze zaken maken deel uit van een groter ecosysteem, en deze trend zal enkel toenemen."

3 nieuwe technologieën: een blik op het nieuwe Facebook

Om de verdere groei van Facebook te verzekeren, focust Zuckerberg op 3 nieuwe technologieën. Deze zullen de toekomst van het bedrijf bepalen:

1. Het ontwikkelen van artificial intelligence (AI) technologieën waardoor Facebook haar gebruikers, hun interesses en behoeftes beter kan begrijpen.

2. Virtual reality (VR), meer bepaald met Oculus VR, de baanbrekende onderneming die in 2014 werd overgekocht door Facebook. Zuckerberg gelooft dat VR hét middel wordt waarmee mensen communiceren met elkaar. 

3. Het internet, inclusief Facebook uiteraard: volgens Zuckerberg moet het web en zijn platform toegankelijker worden voor de mensen die er nog gebruik van maken. Ook al mocht dat betekenen dat er een drone over je huis zou vliegen om gegevens naar beneden te stralen.

Natuurlijk beschikt Facebook ook over de nodige middelen en draagkracht om die vernieuwingen in te voeren. "Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven innoveren," vertelt Zuckerberg.

"Sommige planten veel verschillende zaadjes, in de hoop dat er eentje groeit - het maakt niet uit wat, het kan die bedrijven vaak zelfs weinig schelen. Zo redeneren we niet, bij Facebook is het steeds mission first. Nadien kijken we wat we nodig hebben om onze doelen te bereiken, en gaan we ervoor."

En wat die missie dan precies is? "We willen iedereen de kracht geven om geconnecteerd te zijn met elkaar - en dat overal ter wereld, " antwoordt Zuckerberg. Dat belooft! 



Over Magali De Reu


Magali De Reu

Magali is freelance storyteller/copywriter/journaliste die bedrijven en personen tot leven brengt. Dagelijks gaat ze op zoek naar interessante ondernemersverhalen die inspireren, fascineren en blijven hangen. 

Volg mij


Bekijk volledig profiel