Een reputatie kan je merk maken of kraken

Een reputatie kan je merk maken of kraken
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 26 september 2013

De reputatie van je merk is enorm belangrijk. Het kan je merk maken of kraken. Hoe ga je daar tegenwoordig als merk mee om? 

“Build brands not around products but around reputation” van Richard Branson, oprichter van Virgin.

“Your brand is what people say about you when you are not in the room” Jeff Bezos, oprichter van Amazon.

Niet toevallig zijn dit 2 gekende en populaire quotes en niet toevallig komen deze uit de mond van de bezielers van 2 sterke en gereputeerde merken…

De Klout-score rolt tegenwoordig geregeld over de tong met zowel voor- als tegenstanders. Denk maar aan de Klout-party die eind augustus heel wat persaandacht kreeg. Klout geeft een idee van de online reputatie van een persoon of merk en vat dit samen in één cijfer. Dit cijfer geeft aan hoe invloedrijk men is.

Het ruimere belang van een goede reputatie komt tegenwoordig iets minder onder de aandacht. Toch is de corporate reputatie één van de belangrijkste peilers voor een bedrijf en/of merk. Ik spreek bewust over reputatie, dit gaat veel verder dan de eerder enge term “imago” die eerder doet denken aan een puur marketing- en communicatie gegeven. Reputatie gaat over engagement: waar sta je voor als merk?

Reputatie beïnvloedt en wordt beïnvloed door alle afdelingen in je bedrijf (management, HR, R&D, productie, marketing, sales, …).

Employer branding

Een goede reputatie is als een vicieuze cirkel. Hoe beter je reputatie, hoe populairder je bent als werkgever. Hierdoor kan je ook selectiever zijn bij de aanwerving van geschikte profielen om zo een sterk team uit te bouwen. De beste profielen tillen het niveau van het bedrijf dan weer verder omhoog, wat tot nog meer onderscheid t.o.v. de concurrentie leidt en ervoor zorgt dat je nog sterker wordt enz.

Reputatie score

Het Reputation Institute, wereldleider op vlak van reputatiemetingen, kent bedrijven een reputatie score toe. Dit gebeurt o.b.v. een jaarlijks onderzoek. In België gebeurt dit voor zo’n 35 toonaangevende bedrijven via een bevraging van 17.000 Belgen.

De score is gebaseerd op 6 parameters die gemeten worden om zo bij een resultaat te komen die de sterkte van de reputatie aangeven:

  • Visie & leiderschap
  • Producten & diensten
  • Emotionele aantrekkingskracht
  • Werkomgeving
  • Financiële prestatie
  • Sociale verantwoordelijkheid

Een gemiddelde score ligt tussen 60 en 70, maar kan afhankelijk van de sector toch sterk verschillen. Een bedrijf met een score boven de 70 heeft een uitgesproken sterke reputatie. De 3 bedrijven met de sterkste reputatie score in België zijn respectievelijk Colruyt (83,5), Tiense Suiker (76,3) en Lotus Bakeries (76,1).

Los van het feit of je een reputatie effectief kunt vatten in één score ben ik ervan overtuigd dat reputatie enorm belangrijk is om de toekomst van een bedrijf veilig te stellen. Deze reputatie dient ook via diverse communicatie ondersteund en uitgedragen worden.

Omnichannel en geïntegreerde aanpak

Bedrijven met een sterke reputatie maken dit waar op alle niveaus. De perceptie bij het grote publiek is in lijn met de manier waarop je effectief het bedrijf leidt. Dit uit zich op een uniforme manier in diverse marketing- en communicatie inspanningen. Tenslotte sluit de uiteindelijke ervaring en kennismaking met het merk voor zowel consument als medewerker naadloos aan op de verwachtingen.

De quote van Henry Ford vat het goed samen: “You can't build a reputation on what you are going to do.”

Transparante communicatie via o.a. social media is voor deze bedrijven dan ook geen probleem en biedt opportuniteiten om het merk op een nog persoonlijkere manier te beleven. Brand ambassadors onder de klanten zullen trouwens voor een groot stuk dit verhaal mee dragen en ook onder de medewerkers zullen we hier meer dan een gemiddeld aantal brand advocates terug vinden.

Deze slideshare presentatie van Steven Van Belleghem sluit hierop aan en gaat verder op de voordelen van een goede klantrelatie.

Tags: , , .



Over Lien Desmet


Lien Desmet

Gepassioneerde communicatie professional, geboeid door alles i.v.m. communicatie en marketing met specifieke belangstelling voor trends, digital & social media.

Verantwoordelijk voor de integrale coördinatie van diverse projecten inclusief advies i.v.m. aangewezen communicatiestrategie en -aanpak als account director bij AB Creations.

Daarnaast ook freelance content writer en trainer over topics zoals marketing, communicatie en social media.

Tenslotte actief lid van JCI Harelbeke.
In de vrije tijd gaat aanzienlijk wat tijd naar lopen en heeft Lien een passie voor paarden

Volg mij


Bekijk volledig profiel