Bron foto: Shutterstock

Musk ziet het groot. Afgelopen week beweerde hij dat Tesla goed op weg is om een van de meest waardevolle bedrijven ter wereld te worden. Groter dan Apple op dat vlak zelfs. Ter illustratie: Tesla is nu zo’n 50 miljard dollar waard, Apple 772 miljard.

Apple achterna

Geen wonder dat Musk Apple als doel vooropstelt, want het is de duurste onderneming ooit. Zo was het het eerste bedrijf dat meer dan 700 miljard dollar waard was. Hoewel Tesla momenteel nog niet eens een tiende van Apple waard is, gelooft Musk er heilig in dat hij over enkele jaren van dezelfde grootorde als Apple kan zijn.

Daarvoor heeft hij een ‘duidelijk pad’ voor ogen. Nochtans maakt Tesla grote verliezen momenteel. Afgelopen kwartaal was er een verlies van bijna 400 miljoen dollar, ook al was de omzet verdubbeld. Apple daarentegen maakte meer dan 11 miljard winst. Dus waarom gelooft Musk dat hij op termijn meer waard kan worden dan Apple?

Robots, software en betaalbare auto's

Hij zet daarvoor in op drie dingen: robots, software en goedkope wagens. Vooral die eerste is erg belangrijk, want volgens Musk gaat Tesla zwaar inzetten op ‘the machine that builds the machine’. De enorme fabrieken die hij neerpoot, moeten reusachtige productiegebouwen worden waar alles volautomatisch gebeurt. Op termijn gaat de productiekost van een Tesla dan flink naar beneden. 

Daarvoor hebben die robots wel de juiste, ingewikkelde software nodig. Gelukkig is Tesla op dat vlak van geen kleintje vervaardigd. Zo moet een Tesla-auto niet naar de garage voor een update, maar kan zo’n wagen die simpelweg zélf downloaden. Ook de zelfrijdende software staat al mijlenver voor op die van concurrenten. Tesla is geen traditionele autobouwer die de software erbij neemt, maar een software-ontwikkelaar die ook auto’s maakt. Dat geeft hen een grote voorsprong.

Bovendien is het vaak de softwaremarkt die kansen bied voor sterke monopolies. Denk maar aan Microsoft of Google. Software-producten hebben immers veel meer schaalvoordelen. Tesla maakt dus kans om ooit de Google van de autosoftware te worden.

Monopolie? 

Eens robots de auto’s volautomatisch bouwen en de software op punt staat kan een Tesla-wagen goedkoper aangeboden worden. Zoals dat met de Model 3 nu al het geval is. Hoe goedkoper de auto, hoe meer Tesla’s op de weg en hoe beter de software wordt. De software leert immers van de fouten van alle andere auto’s. De boodschap is dus om zoveel mogelijk Tesla’s op de weg te krijgen.

Op die manier kan Musk een grote voorsprong creëren op de concurrentie. Eens de Tesla-trein op kruissnelheid rijdt, zal het moeilijk worden om daar nog tegen op te boksen.

Als Musk op die manier een monopolie kan ontwikkelen voor Tesla, dan zal het bedrijf veel, veel meer waard worden op termijn. Maar of het ooit Apple zal inhalen? Dat is nu nog koffiedik kijken.