Facebook zou vanaf deze maand content van grote uitgevers rechtstreeks op haar platform gaan plaatsen. In ruil daarvoor zouden nieuwskanalen 100 procent van de reclame-inkomsten die via hun content wordt gegenereerd, kunnen opstrijken. Dat schrijft de Wall Street Journal.  

Instant Articles

Het initiatief, bekend bij Facebook als Instant Articles, heeft als doel om artikels sneller te gaan laden voor mensen die Facebook via de mobiele app bezoeken.

Aangezien artikels rechtstreeks op Facebook worden gezet, zouden lezers niet langer doorgestuurd worden naar de site van de uitgever - waardoor content een pak sneller kan worden geladen. 

Het sociale netwerk zou intussen Buzzfeed, The New York Times en National Geographic overhaald hebben om deze nieuwe feature samen te gaan testen en video's en nieuwsartikels rechtstreeks op Facebook te gaan plaatsen. Volgens de Wall Street Journal worden de eerste tests nog deze maand gelanceerd. 

Winstmodel

Doorgaans halen grote uitgevers gemiddeld 60 procent van hun bezoekers via Facebook. Om argwanende uitgevers te overtuigen, zou Facebook enkele lucratieve winstmodellen klaar hebben liggen. 

Zo zouden uitgevers 100 procent van de reclame-inkomsten kunnen opstrijken van hun die ze rechtstreeks op Facebook plaatsen. Facebook hoopt hiermee een win-win situatie voor uitgevers en consumenten te realiseren.  

Of Facebook uitgevers op grote schaal zal kunnen overtuigen is natuurlijk afwachten. Denk jij dat Instant Articles een succes zullen worden? Laat het weten in de comments!