Waarom? Als er een iemand is die deze vraag vaak stelt, is het managementkenner Simon Sinek. Ook jij hebt het je misschien al afgevraagd: waarom zijn anderen succesvoller dan jij? Sinek's overtuiging: het verschil tussen succes en falen zit in het weten wat je wilt bereiken.

Simon Sinek ging op zoek naar de oorzaak van succes. We kennen allemaal bedrijven die krak dezelfde producten maken als hun concurrenten, maar toch véél populairder zijn. Maar hoe komt dat nu?

De gouden cirkel en de hamvraag

Sinek tekende een eenvoudig model uit: de gouden cirkel. Daarmee geeft hij aan waarom bepaalde professionals zo inspireren, en waarom anderen zo succesvol of invloedrijk zijn. Wat de exacte reden is dat zij ambassadeurs, believers of aanhang hebben. De kern bevat het waarom, daarrond zit het hoe en aan de buitenkant het wat.

gouden cirkel simon

Ieder succesvol bedrijf start van binnenuit, en stelt zichzelf de vraag: "waarom kopen mensen bij mij?" Het antwoord: niet per se om wat je hen aanbiedt. Wél omdat ze zich aangetrokken voelen met je 'waarom', je kernboodschap dus. Ze kopen jouw producten of diensten omdat het goed aanvoelt.

Euh ja, niet bepaald rocket science. Akkoord, en toch voeren de meeste bedrijven hun marketing in de omgekeerde volgorde. Die beginnen met hun 'wat' om nadien naar de 'hoe' te gaan. Waarom ze het doen, wordt soms helemaal niet vermeld. Erger zelfs, ze weten het dikwijls zélf niet!

Simon Sinek: "'Waarom' is de reden dat we komen opdagen op het werk. Het is de reden achter het bestaan van bedrijven. Het is een doel, een beweegreden of een overtuiging die we hebben. Alles draait om meer dan geld alleen. Ook merk je dat de meest succesvolle bedrijven en ondernemers beseffen waarom ze ergens mee bezig zijn. Terwijl de rest zich enkel en alleen focust op wat ze verkopen of bijvoorbeeld hoeveel geld ze ermee verdienen."

Apple heeft zijn 'waarom' al lang gevonden

think different apple

Apple geeft alvast het goede voorbeeld. Laten we eens kijken naar hoe het bedrijf Sinek's visie omzet in de praktijk.

Je moet maar eens de vraag stellen aan Apple waarom iemand in godsnaam nu precies een Apple-computer koopt. Deed het bedrijf het zoals alle andere marketingdivisies, zou het antwoord in deze stijl kunnen klinken:

"Ze zijn enorm gebruiksvriendelijk. Wil je er een kopen?"

Maar dit is hoe Apple in de realiteit communiceert:

"In alles wat we doen geloven we in 1 ding: het doorbreken van de status quo. Dat doen we door onze producten een prachtige ontwerp mee te geven. En ervoor te zorgen dat ze gebruiksvriendelijk zijn. Anders denken, daar geloven we in. En we maken toevallig ook nog geweldige computers. Wil je er een kopen?"

Zo vind jij je eigen 'waarom'

Op Sinek's website kun jij je eigen 'why' ontdekken. Al is er naar verluidt nog een andere manier.

SINEK: "Vraag aan een goede vriend(in) waarom hij of zij bevriend is met jou. Let op: hij/zij zal je aankijken alsof je knettergek bent. Stel de vraag opnieuw, maar specifieker: "waarom zal je er altijd voor me zijn?" Je vriend(in) zal je de vraag stellen waarom jij je zoiets afvraagt en antwoorden dat hij of zij het niet weet. Maar diep vanbinnen weet die persoon dat wél. Alleen bevindt die reden zich in een deel van het brein dat geen controle heeft over het verbale, maar over het gevoelsmatige. Dus stel je de vraag nog een laatste keer. Waarop je een antwoord zult krijgen dat waarschijnlijk klinkt als "je bent trouw, ik kan je vertrouwen en ik vind je een tof persoon".

Dat is ook hoe ikzelf mijn 'waarom' heb ontdekt. Een vriend van me zei "Geen idee, Simon. Ik weet alleen dat ik met jou in dezelfde ruimte kan zijn en dat je me kunt inspireren zonder dat je ook maar een woord hoeft te zeggen." Kippenvel kreeg ik daarvan. En dat was het moment waarop ik mezelf anders begon te bekijken."

Nadien is het wel nog een kwestie van daar iets mee te doen. Of hoe Sinek het omschrijft: "Gebruik het als een filter om je leven en carrièrepad te managen, en die fantastische dingen komen vanzelf wel."