Google lanceert Mobile Friendly Label in zoekresultaten. Zo ontdek je of je site erbij is:

Google lanceert Mobile Friendly Label in zoekresultaten. Zo ontdek je of je site erbij is:
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 19 november 2014

Google deelt nu kort labels uit aan Mobile Friendly websites in mobiele zoekresultaten. Dat heeft Google bekend gemaakt in een blogpost. Daarnaast lijkt ook Google ook van plan om site met een fantastische mobiele gebruikerservaring te bevoordelen met een hogere ranking in zoekresultaten.

Mobile Friendly Label

Google’s crawler, Googlebot, gaat binnen de komende weken websites die mobile friendly zijn van een label voorzien in mobiele zoekresultaten. Hieronder kan je zien hoe dat er zou uitzien: 

Pagina’s die voldoen aan onderstaande voorwaarden krijgen het label:

  • Sites die software weren die niet gebruikt wordt op de meeste mobiele devices, zoals Flash.
  • De website gebruikt tekst die leesbaar is zonder te moeten inzoomen
  • De content moet automatisch aangepast worden naar de schermgrootte van het apparaat, gebruikers hoeven niet in te zoomen of te scrollen om content te kunnen lezen.
  • Links worden ver genoeg uit elkaar geplaatst zodat ze makkelijk zijn om op te klikken

Hoe weet je of je site voldoet?

Om te weten of je site voldoet aan Google’s criteria kan je een Google’s gratis tool gebruiken om dat te ontdekken. Door simpelweg je url van je website in te vullen in de Mobile-Friendly Test krijg ja van Google te weten of je site het label zal krijgen of niet. Bovendien geeft de tool ook enkele tips om je site te verbeteren voor mobiel.

Worden Mobile Friendly sites hoger gerangschikt?

Sinds juni 2013 straft Google websites met een slechte mobiele gebruikers-ervaring. Zo worden sites met veel errors en problemen voor mobiele weergave niet getoond in mobiele zoekresultaten. Zo toont Google andere resultaten naar mensen die mobiel zoeken of die zoeken via een desktop. 

Nieuw is dat sites die het wel goed doen, hoger gerangschikt zouden worden. Sites met een fantastische mobiele ervaring, zouden daarvoor ook beloond worden in de zoekresultaten. 

"We see these labels as a first step in helping mobile users to have a better mobile web experience. We are also experimenting with using the mobile-friendly criteria as a ranking signal," - Google

Wanneer (en of) dit algoritme zal worden uitgerold is nog niet geweten. Wat wel duidelijk is, is dat een mobiele strategie erg dringend wordt. Indien je er nog geen hebt, wat kan je doen?

 - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - -
Kom morgen naar Mobile Day
Eén dag vol tips & tricks om je mobiele strategie te vormen en aanpak te optimaliseren.

* * * * * * * * * * *  * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Tags: , , , .



Over Bloovi Redactie


Bloovi Redactie

News, Knowledge, Inspiration & More

Volg mij


Bekijk volledig profiel