Google dwarsboomt succes van Yahoo via een sluw trucje:

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren
Google dwarsboomt succes van Yahoo via een sluw trucje:

Google heeft in november vorig jaar een oorlog verloren. Yahoo kon Mozilla overtuigen om dé standaard zoekmachine te worden in de Firefox browser. Mozilla, het bedrijf achter Firefox, sloot een contract met Yahoo voor vijf jaar. Een beslissing waar Google niet zo blij mee is. Intussen probeert Google met een sluw trucje om Firefox-gebruikers te overtuigen om hun standaard zoekmachine te wijzen. Met succes:

Een klap voor Google

Dat Yahoo haar grote concurrent te slim af was werd door velen als een verrassing onthaald. Sinds de deal met Firefox steeg Yahoo’s aandeel in de Amerikaanse zoekmarkt van 8,6 procent naar 10,6 procent. Voor het eerst sinds 2008 daalde Google’s marktaandeel in de VS onder de 75 procent. Google zit nog altijd stevig in het zadel, maar toch is de deal tussen Yahoo en Mozilla hard aangekomen. Google Search is immers dé grote geldmachine voor Google.

Het tegenoffensief

Google lijkt nu in actie te schieten om de groei van Yahoo in de kiem te smoren. Daarvoor haalde het een sluw marketingtrukje uit. 

Zo ontdekte de website Search Engine Land dat Google bezig is met het benaderen van Firefox-gebruikers om ze te overtuigen om Google terug in te stellen als dé standaard zoekmachine. Firefox-gebruikers krijgen dit onderstaande bericht te lezen als ze naar Google surfen:

De boodschap is alleen gericht naar Firefox-gebruikers, een duidelijke zet van Google om de wind uit de zeilen van Yahoo te nemen. Intussen is gebleken dat deze agressieve aanpak ook werkt, steeds meer Firefox-gebruikers lijken er intussen op in te gaan, waardoor Yahoo ondertussen al 2 procentpunten marktaandeel is verloren in de Amerikaanse markt:

Wat beslist Apple?

Volgens geruchten wordt nu hard gebikkeld over wie de standaard zoekmachine zal worden in Apple’s mobiele versie van Safari. Zo wordt gefluisterd dat Apple in gesprekken zou zijn met Yahoo om ook op iOS dé standaard browser te worden.

Als Apple voor Yahoo zou kiezen, zou dit een nadelige impact kunnen hebben voor Google. In de Verenigde Staten komt ongeveer de helft van mobiele trafiek van Apple's browser Safari... 

bron: Search Engine Land