Start-ups die als paddenstoelen uit de grond schieten, het is een fenomeen waar niemand nog van opkijkt. Enkel vernieuwende ideeën die een significante verbetering opleveren, maken kans om uit te groeien tot een levensvatbaar concept. Net daarom zijn het vaak ook echte gamechangers! We gingen op bezoek bij twee Vlaamse en één Nederlandse start-up en vroegen hen waarom ze binnen hun domein beweren een gamechanger te zijn:

Gamechanger #1: social advertising automatiseren én efficiënter maken

The Next Ad is een slim social advertising platform dat toelaat om heel makkelijk reclamecampagnes op Facebook en Instagram te creëren, analyseren en optimaliseren. Waarom -voorlopig althans- enkel die twee sociale netwerken? We vroegen het aan CEO Achmed Awad.

“We geloven in focus en daardoor het opbouwen van expertise. Om deze reden hebben we er voor gekozen om juist eerst heel specifiek te richten op één enkel netwerk en daar expert in te worden. Het meest voor de hand liggende netwerk is het Facebook ecosysteem. Omdat je op Facebook en Instagram de meest geavanceerde targeting mogelijkheden hebt. Facebook weet heel veel over zijn gebruikers, wat het voor een adverteerder interessant maakt om er zijn communicatie op af te stemmen. Zelfs met een relatief klein budget kan men in heel korte tijd mooie resultaten halen. Zeker voor retailers met e-commerce activiteiten is het heel eenvoudig om hun return on investment te meten. Maar we mikken uiteraard veel breder. Zo willen we elke marketeer die resultaatgerichte social media campagnes opzet een hart onder de riem steken en helpen om zijn doelgroep zo optimaal mogelijk te bereiken. Inmiddels kijken we ook naar mogelijkheden van andere netwerken en voeren we gesprekken over potentiële partnerships.”

“Zelfs met een relatief klein budget kan je in heel korte tijd mooie resultaten halen op sociale media”

Dat The Next Ad bezig is met brokken te maken in advertentieland is duidelijk. “We werken met een algoritme dat ervoor zorgt dat marketeers tot 30 procent betere resultaten kunnen behalen. Het budget wordt automatisch toegewezen aan de best presterende doelgroepen en advertenties worden continu geoptimaliseerd. Dat gaat een pak vlotter dan als je zoiets manueel doet,” zegt Achmed overtuigd.


 

Bovendien werken ze bij The Next Ad rechtstreeks samen met Facebook als Facebook Marketing Partner, wat ervoor zorgt dat marketeers in de Benelux kunnen geholpen worden om aan de slag te gaan met de laatste nieuwe snufjes. Met 1,5 miljoen euro groeigeld op zak startte de Amsterdamse start-up een tijdje geleden met een internationale uitrol: in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, twee landen waar het eveneens een eigen kantoor heeft. En sinds kort focust The Next Ad ook op de Belgische markt, waar ze onder meer samenwerken met de Persgroep en Stepstone.

“De grote vraag waar marketeers tegenwoordig mee worstelen is hoe ze best kunnen adverteren, zonder hun doelpubliek op stang te jagen”

Op de vraag of ze zichzelf als een gamechanger zien, knikt Achmed vurig van ja. “De grote vraag waar marketeers tegenwoordig mee worstelen, is hoe ze best kunnen adverteren, en dat op een persoonlijke manier. Zeker op gebied van social advertising -toch heel belangrijk binnen de marketingmix- kunnen die reclameboodschappen al snel té algemeen worden, waardoor het zijn meerwaarde verliest. Doet men dit echter op een gepersonaliseerde manier, met relevante informatie die er voor de individuele ontvanger wel toe doet, dan kan men de ‘customer experience’ verbeteren en op die manier wel het gewenste resultaat bereiken”, besluit Achmed Awad. De grote vraag is of je dit proces ook kan automatiseren. “Digitale marketing automatiseren is een trend, maar slechts weinigen staan er al heel ver in. Wij zijn op dit vlak een echte pionier.”

Gamechanger #2: cadeautjes geven is nooit meer hetzelfde

Er is een heel goeie reden waarom de Gentse start-up Kadonation voornamelijk mikt op 20- tot 35-jarigen. Het is de leeftijdscategorie waarin de meeste mijlpalen in een mensenleven (lees: cadeau momenten) zich afspelen. Denk maar aan een huwelijk, geboorte, diploma-uitreiking, housewarming party,... Wanneer wordt samengelegd voor een groepscadeau -hetzij onder vrienden, hetzij onder collega’s- is er altijd een Chinese vrijwilliger nodig die zich daarmee wil bezighouden. Zelden loopt zoiets van een leien dakje. Teveel gedoe, zo konden de bedenkers van Kadonation meermaals zelf ervaren.

En dus bouwden wij een online platform waar geen cash meer aan te pas komt, mensen elkaar niet meer fysiek hoeven te ontmoeten en de geldinzamelactie bijgevolg veel makkelijker en sneller afgehandeld kan worden”, vertelt Jelle Van Roosbroeck die in het najaar van 2016, samen met Fabrice Guillermin, het platform lanceerde. “Van zodra iemand een groepspot aanmaakt, wordt er automatisch een e-wallet gecreëerd. Met het ingezamelde bedrag kan men vervolgens bij één of meerdere van onze partners een geschenk of waardebon kopen. Of men laat de centen gewoon overschrijven naar een gekozen rekeningnummer, waarvoor wij 4% transactiekosten aanrekenen. Een derde optie is dat het groepspotje integraal aan de begunstigde wordt geschonken zodat die zelf kan kiezen wat hij met het geld wil doen: een cadeau kopen of overschrijven naar de eigen rekening.”

Kadonation kon tot dusver 22 bedrijven warm maken om partner te worden, op relatief korte termijn moeten dat er minstens een 60-tal worden. “We zorgen ervoor dat het aanbod zodanig divers is dat iedereen er zijn gading vindt. Met enerzijds een aantal grote, nationale spelers genre Coolblue, Zalando, Connections, AS Adventure, ZEB,..., en anderzijds meer lokale retailers zoals tuincentraketen Eurotuin of de Gentse kledinglijn Negenduust. Voor al deze bedrijven is ons online platform een interessant extra verkoopkanaal, in de zin dat wij mensen samenbrengen die een spaarpotje hebben aangelegd dat ze effectief ook volledig gaan spenderen.”

Alle nadelen van offline en cash verdwijnen, doordat Kadonation de omschakeling naar online maakt, met een cashless betaalsysteem dat alleen maar voordelen biedt: snel, makkelijk en vooral ook veilig.
In België is Kadonation sowieso uniek, maar de Gentse start-up wil ook buiten de landsgrenzen furore maken. “Het is onze ambitie om marktleider te worden in een aantal Europese landen, deze zomer gaan we van start in Nederland en nadien willen ons concept ook in Scandinavië lanceren.”

Gamechanger #3: vermijden dat startende ondernemers voor onaangename verrassingen komen te staan

Een Vlaamse start-up die eveneens met een straf plan bezig is, is ‘Startupverzekering’: een platform dat ondernemers beschermt tegen eender welk onheil. “Vaak weten die mensen niet waar het precies over gaat, welke verzekeringen noodzakelijk zijn voor hun business en wat de mogelijke gevolgen zijn in geval van schade(claims),” vertelt zelfstandig verzekeringsmakelaar Sébastien Deruyver (29). “Ik had vrij snel door dat er in de start-up wereld nood was aan goed advies, gekoppeld aan een persoonlijke begeleiding.”

“Mijn missie: vermijden dat startende ondernemers vroeg of laat voor onaangename verrassingen komen te staan”
 

Daarom ontwikkelde hij op maat van deze specifieke doelgroep een basispakket met strikt noodzakelijke verzekeringsproducten en zette zijn concept eind 2016 in de markt. “Door hem daarin te ontzorgen kan de klant zich volledig concentreren op de uitbouw van zijn business. Naarmate de onderneming groeit -en dat kan soms heel snel gaan- zal ook het verzekeringspakket moeten uitgebreid worden. Denk aan arbeidsongevallen, een verzekering bij het aanwerven van personeel, meer pensioenruimte, bredere dekkingen,...

Voor wie er nog aan zou twijfelen: naast een interessant easy pakket maakt Startupverzekering vooral ook op servicevlak het verschil! “Mijn toegevoegde waarde zit voor een groot stuk in het persoonlijke contact met de klant en een transparante aanpak”, zegt Sébastien. “Bovendien ben ik te allen tijde bereikbaar, ook buiten de kantooruren. Meer nog, klanten mogen me zelfs op zondag bellen!

Mijn missie is: vermijden dat startende ondernemers vroeg of laat voor onaangename verrassingen komen te staan, omdat ze bepaalde risico’s en de gevolgen daarvan verkeerd hebben ingeschat,” legt Sébastien uit. Door snel in te spelen op deze nood is hij één van de voorlopers in deze niche. Hij wil ondernemerschap een hart onder de riem steken door ze te beschermen tegen tal van gevaren die ondernemers op hun pad kunnen tegenkomen, maar waar ze wellicht nooit aan hadden gedacht.

“Ik ben er in de eerste plaats voor de klant, niet om de belangen van een of andere verzekeringsmaatschappij te dienen.”

Zijn aanpak ziet er als volgt uit: Sébastien profileert zich als een soort medewerker van het bedrijf, iemand die steeds meedenkt met de klant en hem oplossingen op maat aanreikt. “Bijna altijd is er sprake van een zelfde mindset aangezien dat ondernemerschap ook in mij zit. Het feit dat ik best veel affiniteit heb met start-ups, heeft me doen beslissen enkel nog te focussen op die groeiende markt waar persoonlijk advies zeker welkom is”, besluit de man achter Startupverzekering.
 

Ken jij start-up die met unieke of opmerkelijke dingen bezig zijn en een gamechanger kunnen genoemd worden? Laat het ons weten in de comments!