Er is heel wat aan de gang bij Snapchat. Zo huurde het bedrijf in maart al enkele experten op het vlak van wearables in én kocht het daarvoor Vergence Labs op, een start-up die een soort van Google Glass produceert. Nu vroegen ze het lidmaatschap bij SIG aan, een non-profitorganisatie die waakt over de bluetoothtechniek. Pittig detail: Dat lidmaatschap is verplicht als je wil werken met de bluetoothtechnologie. What’s up, Snapchat?

Werkt Snapchat achter de schermen aan een wearable? 

Snapchat is van een oorsprong een softwarebedrijf. Toch beginnen Evan Spiegel (nvdr. CEO van Snapchat) en co stappen te zetten in de richting van hardware, meer specifiek naar wearables. Het lidmaatschap bij SIG (nvdr. een non-profitorganisatie die waakt over de bluetoothtechniek) - bevestigt dat alleen maar. Gecombineerd met de wearable tech connaisseurs en Vergence Labs, wijst alles erop dat Snapchat achter gesloten deuren experimenteert met wearable tech. Meer bepaald met een soort broertje van de Google Glass.

Google Glass 2.0?

Het bedrijf zou een wearable bouwen, gelijkaardig aan de Google Glass. Daarmee zou je dan video en foto kunnen snappen, zonder je mobieltje uit je broekzak te hoeven trekken. Zo kan je nog meer ‘in the moment’ delen met je Snapchatvolgers. Enkel voor de die-hard Snapchatters dus? Helemaal niet. Snapchat heeft ook al ervaring met augmented reality, getuige de grappige filters waar de app bekend om staat. Een soort AR-bril ontwikkelen, zou dus helemaal niet zo gek zijn voor het bedrijf.

Onlangs dook ook een vacature op die ook aanwijst dat Snapchat in deze richting denkt: 

Regenboog- en hartjesfilters

Zit de wereld wel te wachten op die zogenaamde Snapchat Glasses? Het falen van de Google Glass ligt nog vers in het geheugen. En hoewel het bedrijf wel kaas gegeten heeft van augmented reality, komt zo’n regenboogkotsende eenhoorn-filter in het echte leven niet zo vaak van pas. Misschien zijn de Snapchat Glasses voor Spiegel niks meer dan een experiment. De oprichter van Snapchat is namelijk op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen voor het bedrijf. 

Snapchat wil in 2017 maar liefst één miljard dollar aan omzet binnenrijven. Nieuwe opties verkennen is dus nog niet zo’n gek idee. Je weet maar nooit dat zo’n in-katjes-transformerende AR-bril wél veel geld opbrengt. Generatie Z is er immers dol op. Denk jij dat we binnenkort Snapchat Glasses mogen verwachten?