Helft gaat elders shoppen als app of mobiele website niet binnen 3 seconden laadt

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie E-commerce
Helft gaat elders shoppen als app of mobiele website niet binnen 3 seconden laadt

foto: shutterstock.com

Met het eindejaar in aantocht is het voor winkels te hopen dat ze een snelle app of mobiele site hebben, want 49% van de 18- tot 34-jarigen en 47% van alle volwassenen geeft een app of website drie seconden om te laden op hun smartphone of tablet. Anders gaan ze naar een concurrent. Ook is 51% van de 18- tot 34-jarigen geneigd om over de trage app of mobiele site te klagen op sociale media. Dat blijkt uit een online-enquête in opdracht van het digital performance softwarebedrijf Dynatrace.

Zes op de tien millennials shoppen mobiel

Zestig procent van de millenniumgeneratie plant zijn smartphone of tablet te gebruiken om meer eindejaarsaankopen te doen dan vorig jaar. Bij die 18- tot 34-jarigen zegt de helft dat ze meer zullen kopen met hun mobiele toestel dan in winkels.

Millennials gebruiken mobieltje ook in winkels

Bij de 18- tot 34-jarigen, ook generatie Y genoemd, zegt 62% dat ze ook in de winkels hun smartphone of tablet zullen gebruiken, om prijzen van geschenken te vergelijken en productreviews te lezen. Bijna vier op de tien (37%) millennials zullen met hun toestel zelfs cadeaus kopen wanneer ze in een winkel zijn.

Omzetverlies door trage apps en mobiele sites

Vier op de vijf (81%) millennials en drie op de vier (75%) van alle volwassenen zeggen dat ze een mobiele site of app verlaten als die traag is of crasht. Bijna zeven op de tien (68%) gebruikers van een smartphone of tablet proberen die site of app nog één keer als het de eerste maal niet lukte. Bij 32% van de shoppers krijgt de site of app geen tweede kans.

Bevraagd naar hoe snel een mobiele site of app moet laden alvorens ze die verlaten, zegt 49% van de millenniumgeneratie en 47% van alle volwassen dat ze na drie seconden of minder naar een andere onlinewinkel gaan.

Reputatieschade door klachten op sociale media

Wanneer een mobiele site of app niet snel is, uiten klanten hun ongenoegen op de sociale media. Van de bevraagde 18- tot 34-jarigen zegt de helft (51%) dat ze geneigd zijn om via die kanalen hun beklag te doen over hun slechte ervaring in de onlineshop.

Millenniumgeneratie verkiest app boven website

Ruim de helft (54%) van de millennials met een smartphone of tablet gebruikt liever een app dan de website van de winkel. De reden ligt voor de hand: 62% vindt de snelheid en het gebruiksgemak van de mobiele applicaties beter dan die van de website.

“Shoppen met smartphones en tablets zit in de lift en onlinewinkels betalen een prijs voor trage apps of mobiele websites”, zegt Erwan Paccard van Dynatrace. “Handelaars moeten binnen de winkelmuren maar ook in hun onlineshop een goede service leveren. Anders lopen klanten weg en klagen ze niet meer alleen tegen hun familie, vrienden en collega’s, maar ook via de sociale media.”

De enquête is in oktober uitgevoerd door het opinie- en marktonderzoeksbedrijf Harris Poll bij ruim vijfduizend volwassen smartphone- en/of tabletgebruikers in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Australië.

Meer weten? Bekijk hier het onderzoeksrapport.