Hoe een gratis app kan uitgroeien tot een miljoenen-business

Hoe een gratis app kan uitgroeien tot een miljoenen-business
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

woensdag 10 juli 2013

Met ruim 45 miljoen maandelijkse gebruikers is Candy Crush Saga sinds maart 2013 het populairste Facebook-spel en laat het Farmville achter zich. Sinds eind 2012 is Candy Crush Saga ook beschikbaar op mobiele devices. Het spelletje kwam meteen hoog de hitlijsten binnen en sinds dan is het er niet meer weg te denken.

‘App stevent af op omzet van $ 230 miljoen per jaar’

Candy Crush bestaat nog maar sinds april 2012 en oorspronkelijk kon dit enkel op Facebook gespeeld worden. Ondertussen heeft het spel zo een 14,7 miljoen dagelijkse spelers. De kans is groot dat je het zelf ook speelt, of al in aanraking mee bent geweest via een van de vele uitnodigingen van vrienden via Facebook.

De ontwikkelaar van Candy Crush, King, dat in Londen zijn thuisbasis heeft, steekt met haar app zelfs Zynga (maker van Farmville) naar de kroon. Als de populariteit van het spel in dit tempo doorgaat kan King 230 miljoen dollar per jaar binnenhalen en dat alleen al met de iPhone-app.

Gratis app & toch zoveel geld verdienen?

Candy Crush Saga draait om het maken van combinaties met zes felgekleurde snoepjes, bij een goede combinatie verdwijnen de snoepjes en krijg je punten. Door de snoepjes weg te spelen, kun je het volgende level halen. De app is gratis te downloaden en te spelen, maar dat betekent zeker niet dat er geen geld mee wordt verdiend. De inkomsten worden gegenereerd door een freemium business model: de gebruiker kan binnen de app extra functionaliteit en items kopen.

Volgens de ontwikkelaars van het spel is het perfect mogelijk om het spel uit te spelen zonder er geld aan te besteden.

 

Hoe werkt de geldmachine nu precies?

Iedere speler krijgt vijf levens en een aantal zetten per level. Als het aantal punten binnen een level niet wordt behaald, verliest de speler een leven. Dan zijn er 2 mogelijkheden om verder te kunnen spelen: extra levens aan vrienden vragen - zo is het dus belangrijk om veel vrienden uit te nodigen - of er kunnen extra levens gekocht worden. Nog een andere manier waarop King geld verdient is de mogelijkheid om extra zetten aan te kopen, evenals boosters (hulpmiddelen) om het level door te komen.

En hier zit dus de adder onder het gras. Het spel is ontzettend verslavend vele spelers die er ooit aan begonnen zijn, kunnen niet meer stoppen. Wanneer dan het spelplezier stuit op een obstakel, is 99 cent voor een paar extra zetten snel betaald zodat je weer verder kan spelen.

Freemium apps enorm succesvol


45 van de 50 apps die de meeste inkomsten genereren, zijn hier op dit model gebaseerd.

Er is een verschil op vlak van insteek bij games in vergelijking tussen vroeger en nu.Vroeger werden games ontworpen om leuk en pakkend te zijn, tegenwoordig worden ze ontworpen om allereerst pakkend te zijn en vervolgens wordt het spel frustrerend, op dat moment zien de ontwikkelaars dan de mogelijkheid om er geld uit te slaan.

‘Freemium model maakt games minder fun’

Scenarioschrijver en gamer Eric Trueheart, stelt dat het freemium model gaming verpest. Dit doordat de aandacht van game ontwerpers naar de verkeerde zaken gaat. Game design ging vroeger over het creëren van plezier. Nu is het over het creëren van frustratie. Ze maken het een spel pakkend gedurende de eerste 30 min en dan zetten ze opzettelijk blokkades in de weg waardoor het spel vertraagt of frustrerend wordt, tenzij je betaalt dan gaan deze zaken uit de weg.

Met het verslavende Candy Crush Saga en de afgeleiden hiervan als Petrescue Saga, Bubble Saga en Farm Heroes Saga, heeft het bedrijf goud in handen.

Ondertussen maakt het ontwikkelaar King niet veel uit. Met het verslavende Candy Crush Saga en de afgeleiden hiervan als Petrescue Saga, Bubble Saga en Farm Heroes Saga, heeft het bedrijf goud in handen. Volgens de krant The Telegraph heeft het bedrijf het afgelopen jaar 500 miljoen dollar verdiend en gaat binnenkort naar de beurs.

Wat denk je zelf van deze soort games?

 

Tags: , , , , .



Over Pieter De Moor


Pieter De Moor

Pieter verzorgt de online marketing van de Bloovi website en van de evenementen.

Volg mij


Bekijk volledig profiel