iCapps is een digital agency dat online oplossingen bedenkt en bouwt voor Telenet, KBC, Keytrade Bank, Belfius, Philips, Mediahuis, Mobile Vikings, Van In, en nog heel wat anderen. In 2009 opgestart als app-ontwikkelaar door twee ondernemers, vandaag een agency met 60 medewerkers. Hoog tijd om co-founders en managing partners Niels Leunen en Olivier Dupont aan de tand te voelen. Een gesprek over de toekomst van het snelgroeiende bedrijf, maar ook hoe iCapps zich staande houdt in een sector die sneller verandert dan dat je het woord ‘innovatie’ kan spellen.

Vroeg begonnen, half gewonnen

Niels Leunen & Olivier Dupont van iCapps

Volgens Niels heeft het succes bij de start te maken met hun durf om te investeren in technologie die toen nog in de kinderschoenen stond. “Om maar even te schetsen. We zijn met iCapps gestart nog voor de iPhone in België beschikbaar was”.

“Het idee was om onze eerste toepassing gratis te bouwen, maar wel voor een bekende brand, om zo een mooie use case te kunnen presenteren bij toekomstige klanten. Voor sommigen kan dit een gok lijken, maar voor ons was het een berekend en weloverwogen risico.”

“We waren het eerste Belgische bedrijf met een app in de app store.”

En die eerste case was meteen een mooi project: voor het margarinemerk Solo bouwden ze de ‘Solo Open Kitchen’-applicatie, een leuke app vol met recepten. “De afspraak was dat, als we de drempel van 500 downloads zouden halen, we een tweede versie van de app mochten bouwen, maar dan tegen betaling. En de launch was een succes! Na slechts enkele luttele dagen behaalden we het target van 500 downloads”, lacht Niels.

En daarmee ging de bal aan het rollen. Al snel kon iCapps aan de slag voor KBC, één van de eerste banken in België die besliste een mobile banking app in de markt te zetten. “Werken voor zo’n grote speler, gaf meteen een boost aan onze zichtbaarheid in de markt. Al snel kwam het ene boeiende project na het andere binnen.”

Van klant naar partner

 

Maar de meest interessante evolutie deed zich in de laatste jaren voor, vindt Niels: “Waar bedrijven ons in het begin met name contacteerden voor het bouwen van een app, zijn ze nu echt op zoek naar een long-term partnership. Met andere woorden, in plaats van één keer een app te bouwen (en daarna weer van het toneel te verdwijnen), zijn we vandaag de dag een agency dat een klant van A tot Z begeleidt in zijn keuze voor zijn digitale oplossingen. Zo hebben we voor KBC Securities niet alleen de mobiele versie van het online beleggingsplatform Bolero gebouwd, maar blijven we hen als partner continu bijstaan in het voorzien van nieuwe features, en staan we dagdagelijks in voor het onderhoud van de apps. En ook onze samenwerking met Telenet is niet gestopt na het bouwen van het nieuwe Yelo web platform Ondertussen zijn we ook verantwoordelijk voor feature development en maintenance van de mobiele apps van Yelo. ”

“We zijn dé partner in het volledige, digitale verhaal van onze klant.”

“We beperken ons al lang niet meer tot mobile, maar focussen nu ook op user experience, design en web ontwikkeling,” gaat hij verder. “Hierdoor kan je ook een hele andere relatie met je klanten uitbouwen. We werken bijvoorbeeld heel intensief samen en gaan all the way. Zo zijn we echt de langetermijnpartner in het digitale verhaal van onze klanten. Leuk om te weten bijvoorbeeld: van al onze klanten vorig jaar was driekwart al eens klant geweest. Dat cijfer schommelde de voorgaande jaren eerder rond de 50 procent.”

De start-up spirit behouden

Dat Niels en zijn co-founder Olivier Dupont dat niet meer alleen konden, werd al snel duidelijk. Een start-up runnen lukte perfect, maar een bedrijf met zestig medewerkers is wel een ander paar mouwen. Olivier: “Tot dertig werknemers konden we het nog min of meer zelf doen. Vandaag hebben we echter vier business units met elk hun eigen manager, die alles opvolgt en ondersteunt. Met die structuur zijn we helemaal klaar voor de toekomst.”

“We vinden het enorm belangrijk dat onze medewerkers zich goed voelen bij iCapps”

De nieuwe structuur was niet alleen nodig voor de business, maar ook om de familiale bedrijfscultuur te vrijwaren. Olivier: “We vinden het enorm belangrijk dat onze medewerkers zich goed voelen bij iCapps, maar wanneer je snel groeit, is het soms moeilijk om die vertrouwelijke sfeer te bewaken. Door te werken in kleinere teams willen we ervoor zorgen dat het menselijk aspect zeker niet verloren gaat.”

Innovatie

Ook op vlak van innovatie stellen ze alles in het werk om flexibel te kunnen inspelen op de laatste trends op de markt. Niels: “Innovatie is belangrijk voor de toekomst van iCapps en daarom willen we daar ook voldoende tijd voor vrijmaken. We hebben een groot ideeënbord, het ‘Innovation Board’, waar iedereen zijn ideeën op kan schrijven.” Maar in tegenstelling tot veel andere bedrijven, laten zij deze ideeënbus niet verstoffen: “Elke twee weken bekijken we alle ideeën en bespreken we wat er relevant is voor ons. De zaken waar we potentieel zien, worden verder onderzocht door iemand van het team, die daar dan ook voldoende tijd voor krijgt. Als blijkt dat er echt iets in zit, maken we er een project van om het idee in kwestie te testen. Zo zijn we momenteel zeer concreet bezig met Virtual Reality en Augmented Reality.”

“Innovatie is belangrijk voor de toekomst van iCapps en daarom willen we daar ook voldoende tijd voor vrijmaken.”

Klaar voor de toekomst

Met boeiende evoluties in de markt in het vooruitzicht en al een eerste flinke groeispurt achter de rug, kijken Niels en Olivier vol vertrouwen naar de toekomst. Niels: “Het afgelopen jaar was het even zoeken omdat we zo snel aan het groeien waren, maar nu onze nieuwe managementstructuur in place is, zijn we klaar voor de komende jaren. We hopen 2017 af te sluiten met in totaal 70 werknemers.”

“Het team zit alvast vol ideeën over hoe ze het nieuwe iCapps kantoor willen inrichten.”

Om de medewerkers een fijne werkplek te geven, zijn ze hun nieuwe kantoren aan het Antwerpse eilandje volop aan het verbouwen: “We hebben nu al een prachtig kantoor met zicht op de Schelde. Nu zitten onze teams nog op twee aparte plekken, maar na de renovatie zal iedereen bij elkaar komen te zitten. Het team heeft er alvast veel zin in en zit vol ideeën over hoe ze het kantoor willen inrichten,” zegt Niels.

Naast het hoofdkantoor in Antwerpen, heeft iCapps ook een kantoor op de Corda Campus in Hasselt. En in de toekomst komen er ook een aantal flex seats in Kontich. "Dit is één van de manieren om onze werknemers te voorzien van de nodige flexibiliteit op het gebied van mobiliteit."

Word jij één van onze nieuwe medewerkers? Neem dan meteen een kijkje op de website van iCapps en bekijk onze vacatures.