Onlangs organiseerde The House of Marketing de dertiende editie van de Yearly Marketing Survey. Dit jaar zoomt het onderzoek in op de status van marketing automation in België, the next big thing in het marketinglandschap. Hoe evolueert deze trend in onze contreien? Bloovi trok op onderzoek en sprak met Karolien Vanhelden, marketing manager van The House Of Marketing. 

Hoe overleven marketeers in een tijdperk waar AdBlock zegeviert? En hoe krijgen we inzicht in de customer journey, die uit talloze micromomenten bestaat? Hoe zetten Belgische marketeers marketing automation om in de praktijk? Dit zijn de cijfers van marketing automation in België: 

Niet iedereen weet wat marketing automation écht inhoudt 

De Survey stelt dat maar liefst 37% van de respondenten claimt dat ze gebruik maken van marketing automation. Dat cijfer lijkt enorm hoog, zeker als je bedenkt dat volgens Forbes marketing automation nog maar in 10% van de bedrijven is geïmplementeerd. Alleen: kénnen de Belgische marketeers wel de juiste definitie van marketing automation? Of verwarren ze het met e-mail optimalisatie, wat slechts een klein onderdeel is? 

"Volgens ons is marketing automation een ecosyteem van software dat toelaat om echt business impact te creëren," zegt Karolien Vanhelden. "Enerzijds wordt de ervaring van de klant ermee verbeterd: denk maar aan gepersonaliseerde boodschappen op het juiste moment, via het juiste device en op de juiste plaats. Anderzijds maakt marketingtechnologie het leven van de marketeer gemakkelijker."

Het onderzoek geeft ook haar eigen visie over de belangrijkste voordelen van marketing automation: een verbeterde personalisatie, het aantrekken van nieuwe leads, een verhoogde productiviteit en een betere klantervaring.

Belgische marketeer pakt het verkeerd aan

Marketing automation kan niet bestaan zonder het juiste gebruik van data, relevante content en de juiste implementatie. "Maar we zien dat de Belgische marketeer op geen enkele van deze domeinen hoog scoort," vult Vanhelden aan. 

Het onderzoek stelt namelijk dat:

  • In slechts een derde van de bedrijven data elke marketingbeslissing bepalen.
  • Het merendeel van de marketeers geen contentstrategie heeft, noch aangepaste content aan het stadium in de salesfunnel waarin de consument zich bevindt. Contextuele content, gebaseerd op tijd, plaats en device, blijkt momenteel zeker nog een brug te ver te zijn.
  • 43% van de marketeers moeite heeft met de implementatie van marketing automation, vaak omdat ze rekening moeten houden met bestaande IT-systemen en het feit dat de data verspreid zijn doorheen het bedrijf.

Wat brengt de toekomst? Think big, start small, scale fast

De Yearly Marketing Survey 2016 onthult dat de implementatie van marketing automation nog een harde noot is om te kraken. The House of Marketing houdt er een constructieve, maar kritische visie op na. 

"Volgens ons moet marketing automation op een lean start-up manier worden opgezet worden," zegt Vanhelden. "Think big, start small, scale fast."
 

De marketing manager benadrukt ook dat een technologiegedreven benadering niet per definitie de juiste manier is. "Idealiter vertrek je vanuit de consument," zegt ze. "Het gebruik van technologie moet nu eenmaal toegevoegde waarde bieden in de klantenervaring: rekening houden met de context waarin de consument zich bevindt, zijn gedrag in kaart brengen. En op basis daarvan kunnen voorspellen wat zijn behoefte is om zo relevant te zijn."

Voor dit alles kan marketing automation ingezet worden dat de roadmap is naar het Walhalla van hyperpersonalisatie. Om in te spelen op het “nu” en zo ook blijvende business impact te creëren.

Getriggerd door dit onderzoek en wil je meer inzicht verkrijgen in de actuele relatie van de Belgische marketeer met marketingtechnologie en marketing automation? Download dan het volledige magazine met alle resultaten: niet alleen over marketing automation, maar ook over de evoluties in mediagebruik en adblocking.

Download het magazine