foto: YouTube-ster Casey Neistat (bron: Facebook)

"Hoeveel kan je eigenlijk verdienen via een influencer post op sociale media?" Vroeg The Economist zich onlangs af. Het antwoord; - als je over genoeg volgers beschikt - veel! De krant berekende hoeveel je gemiddeld kan verdienen met influencer marketing. Wat blijkt? Vooral via YouTube kan je pakken geld verdienen. Enkele opvallende conclusies: 

300.000 dollar verdienen dankzij 1 YouTube-filmpje? Dat kan. 

  • Als je tussen de 3 en 7 miljoen volgers hebt op YouTube verdien je gemiddeld 187.000 dollar per 'promoted post'. 
  • Op Facebook is zo'n post met een vergelijkbaar aantal volgers 93.000 dollar waard. 
  • Als je meer dan 7 miljoen volgers hebt via Instagram, betalen adverteerders je 150.000 dollar per post, een soortgelijke post naar zo'n doelgroep via YouTube kan je dan weer 300.000 dollar opbrengen. 

In onderstaande grafiek zie je welke prijzen gemiddeld gehanteerd worden op basis van het sociale netwerk én het totaal aantal volgers van je account. Vooral via YouTube lijk je al snel pakken geld te kunnen verdienen:

Hoe YouTube-ster Casey Neistat erin slaagt om promoted content viraal te laten gaan 

Voor hij een bekende YouTube-ster werd, leidde Casey Neistat het bestaan van een 16-jarige high-school dropout met een hoogzwangere vriendin zonder échte carrièreplannen. Vandaag is hij uitgegroeid tot een YouTube-sensatie en heeft hij online adverteren een nieuw allure gegeven. Bovendien verdient hij er ook bakken geld mee. 

Zijn video's inspireren anderen om ook aan influencer marketing te doen. "Elke dag krijg ik 50 e-mails van mensen die me vragen: 'Ik wil op reis rond de wereld, hoe zorg ik ervoor dat een bedrijf me sponsort?' Elke keer ik zo'n e-mail krijg heb ik zin om te typen: f*ck you. Zo werkt het niet. Je verspilt mijn tijd," zegt hij al lachend.

"Als je gesteund wil worden door een bedrijf, dan moet je eerst kunnen bewijzen dat een pak mensen je volgen. Maak je geen illusies, alles draait om ROI, ROI & nog eens ROI."

Nochtans heeft Neistat een hekel aan ads. "I f**king hate ads," vertelde hij tijdens een conferentie in New York.

"I f**king hate ads," zegt Neistat. "De gedachte dat mensen mijn YouTube kanaal bezoeken en verplicht worden om slechte autocommercials te bekijken doet me huiveren."

Toch staat Neistat erom bekend om zelf ook aan Influencer Marketing te doen. Maar zijn stijl is totaal anders dan wat we gewoon zijn van adverteerders. Neistat beseft wat merken willen, maar hij weet ook wat de anti-ad generatie (millenials) wil: fantastische storytelling, zin voor avontuur en authenticiteit. Een formule die lijkt aan te slaan. 

Zijn geheim? Extreme transparantie. Hij daagt er niet voor terug om te zeggen hoe de vork precies in de steel zit. "Nike vroeg me om een film te maken. In de plaats daarvan heb ik het filmbudget gespendeerd om de wereld rond te reizen met mijn vriend Max. Het was na 10 dagen al opgesouppeerd. De video die eruit voortvloeide was de twee meest bekeken video op zijn kanaal, met maar liefst 21 miljoen views." 

Toch benadrukt Neistat dat Influencer Marketing een tricky business kan zijn. De moeilijkheid is niet om het verhaal van merken te vertellen. Het is kiezen welk merk écht bij je past. Dat komt omdat hij zijn credibiliteit op het spel zet elke keer hij een video maakt die betaald is door een merk. "Als je té promo overkomt kan het best zijn dat je volgers het vertrouwen verliezen." Dat is hét risico met influencer marketing. 

Benieuwd? Hieronder kan je bekijken hoe Neistat het aanpakt: