Het IAB (Interactive Advertising Bureau) overweegt om gerechtelijke stappen te nemen tegen adblockers. De software blokkeert online advertenties en wint nog steeds aan populariteit. Volgens onderzoek van Adobe & Pagefair verliezen uitgevers wereldwijd hierdoor zo'n 21,8 miljard dollar per jaar aan inkomsten. Voor het IAB lijkt de maat nu vol. 

1,1 miljoen adblocker gebruikers in België

Tegen 2016 zou het verlies voor uitgevers oplopen tot 41,4 miljard dollar. Ook in België worden adblockers steeds vaker gebruikt. Uit het rapport van PageFair en Adobe blijkt dat het aantal Belgische adblockgebruikers momenteel rond de 1,1 miljoen maandelijkse actieve gebruikers (MAU's) schommelt. In Nederland is dat het dubbele met 2,2 miljoen MAU's.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het gebruik van adblockers wereldwijd is gestegen met 41% in de laatste 12 maanden. Intussen zijn er volgens PageFair en Adobe al meer dan 198 miljoen mensen die maandelijks ad blockers gebruiken.

IAB wil adblockers een halt toeroepen

Het Amerikaanse Interactive Advertising Bureau heeft deze zomer al twee keer overleg gevoerd over het probleem van adblockers met de makers van de software. Deze gesprekken blijken vooralsnog niet productief te zijn. Zo dreigt IAB met gerechtelijke stappen. Wat IAB precies in petto heeft voor de makers van adblocker software is nog niet bekend gemaakt. 

In Duitsland werden al eerder soortgelijke rechtszaken opgestart, maar met weinig succes. Zo beten ProSiebenSat1 en RTL onlangs in het zand nadat eerder Zeit Online en Handelsblatt al ongelijk hadden gekregen van de rechter.

Werk aan de winkel voor adverteerders

Toch geeft het IAB ook toe dat er binnen de sector ook aanpassingen moeten gebeuren. Zo moeten online advertenties beter en relevanter worden, maar moet ook de laadtijd van websites niet onder druk komen te staan door te drukke ads.

Toch ziet het er niet goed uit voor uitgevers. Zo gaat Apple vandaag iOS 9 voorstellen. Volgens de verwachtingen zou Apple een van de eersten zijn die standaard-adblock software zal aanbieden in haar besturingssysteem. Dat terwijl Google net het omgekeerde doet en Adblock Plus software blokkeert op YouTube.

Tijd voor uitgevers om een totaal andere aanpak te hanteren? Wat denk jij?