iBeacons: een revolutie voor mobiele marketing?

iBeacons: een revolutie voor mobiele marketing?
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 23 september 2013

iBeacons is een onderbelicht onderwerp van Apple’s nieuwste mobiele besturingssysteem. Toch is het een belangrijke nieuwigheid die wel eens voor een revolutie in mobiele marketing zou kunnen zorgen. Wat is het? Dat kan je hier lezen:

iBeacons, de verborgen feature van iOS7

Op de WWDC in juni heeft Apple onopvallend iBeacon aangekondigd. Craig Federighi, senior vice president Software Engineering van Apple, vermeldde er niets over in de keynote en Apple geeft er geen enkel detail over vrij. Toch hadden enkele opmerkzame ogen de feature zien staan op een dia van de software development kit voor ontwikkelaars.

Wat is iBeacon?

Met behulp van Bluetooth Low Energy (BLE), opent iBeacon een nieuwe dimensie door het creëren van een “baken” in de omgeving, zodat uw bedrijfs app kan worden gewaarschuwd wanneer gebruikers dat baken betreden. Hierdoor kunnen bedrijven de consument aanspreken van zodra hij een winkel binnenstapt.
Technisch gezien is het zo dat jouw iPhone zal communiceren met sensoren die in de winkel zijn geplaatst en die werken aan de hand van Bluetooth Low Energy technologie (ook wel bekend als Bluetooth 4.0 en Bluetooth Smart).

Coupons op maat

Stel, je loopt in een winkelcentrum met een iPhone 5s (wordt geleverd met iOS 7 en iBeacon) en nadert een bepaalde winkel, hierdoor wandel je onbewust een iBeacon zone binnen. Hierdoor kan de winkel je relevante kortingen tonen of je de weg wijzen naar het juiste gangpad voor die jeans te kopen die je al lang wou. Bovendien is het ook mogelijk om een klant te verassen met speciale promoties of gepersonaliseerde berichten.

In het tijdperk van de context, kan iBeacon de informatie die je nodig hebt wanneer het nodig is voorzien. Net zoals NFC kan je via iBeacon de factuur met uw smartphone te betalen. Het beste deel? iBeacon verbruikt heel weinig batterij. Ook kunt u meer sensoren toe voegen aan iBeacon om betere context te voorzien. Later zal ook dit duidelijker worden.

Revolutie voor mobiele marketing?

Deze iBeacons kunnen een revolutie te weeg brengen op het vlak van mobiele marketing. En dat voor een paar redenen: het is een deur naar nieuwe reeks van toepassingen zoals indoor maps en in-store marketing, het maakt van the internet of things een realiteit en het zou NFC doen vergeten (near-field communicatie), de draadloze technologie meest verbonden met mobiele betalingen.

Er zijn ook andere mogelijkheden denkbaar die Apple niet heeft genoemd, zoals automatische toegangscontrole en elektronische gidsen voor musea. Als je er even over nadenkt zijn er best veel mogelijkheden voor deze technologie. 

Wat met Near Field Communication (NFC)?

iBeacon kan het einde betekenen van NFC. Dat komt omdat NFC enkel werkt in zeer dichte nabijheid van de NFC-sensoren. Zo is het bereik van NFC slechts 20 cm in theorie, maar testen wijzen uit dat het eigenlijk 4cm bedraagt. Bovendien moeten mobiele apparten ook allemaal uitgerust worden met een NFC-chip.
iBeacon zou duurder zijn in vergelijke met NFC-chips, maar heeft wel een bereik tot maximaal 50 meter. Bovendien beschikken telefoons tegenwoordig niet allemaal over NFC-chips, maar beschikken ze bijna allemaal over Bluetooth-technologie. De locatiebepaling van iBeacon is ook superieur, zo kan de winkel jou een relevante coupon sturen als je voor het rek met jeansbroeken staat.

Google gelooft in NFC

Google is al een tijdje bezig om NFC te testen voor online betalingen en instore marketing. Toch voegde het onlangs ook sinds versie Android versie 4.3 ook BLE technologie toe. Veel van de apps die afhankelijk zijn van BLE technologie konden niet in de Play Store vrijgeven worden voor Android-telefoons. Google blijft echter inzetten op NFC en heeft de op NFC-gebaseerde Android Beam in Android 4.0 uitgerold.

Estimote

Ondertussen is er een eerste accessoire voor mobile marketing in winkels genaamd Estimote (99 dollar per stuk): een bakje dat oogt als een vreemd insect. Het van oorsprong Poolse bedrijf zegt met grote retailers in de VS en Europa te experimenteren en dat het in de toekomst niet eens noodzakelijk is om eerst een app te installeren om informatie naar klanten te sturen. Er is ook al een mobiel advertentienetwerk van Adomaly gebaseerd op iBeacon voor (fysieke) winkels.

Een voorbeeld van Estimote hoe dit kan geïntegreerd worden in winkelcommunicatie:

Onduidelijkheden

Er zijn nog wel wat onduidelijkheden. Werkt iBeacon alleen met iOS of toch ook met Android? En hoe staat het eigenlijk met de privacy? 

Wat denk jij over iBeacon? Handing of onnodig?

Tags: , , , , , , .



Over Pieter De Moor


Pieter De Moor

Pieter verzorgt de online marketing van de Bloovi website en van de evenementen.

Volg mij


Bekijk volledig profiel