Bron foto: Shutterstock

Ikea, de grootste meubelfabrikant ter wereld, had tot voor kort niet veel geloof in e-commerce. Maar recent heeft het ingezien dat het een flinke fout beging door e-commerce als een trend te zien en niet als een mega-verschuiving. “We zijn veel te laat gestart met online verkoop,” vertelde Ikea-topman Peter Agnefjall aan The New York Times. “Intussen hebben we ons denken hierin aangepast en willen we voluit voor e-commerce gaan.”

Ikea: geen early adopter op het vlak van e-commerce

Ikea heeft 315 winkels in 27 landen maar boekte de laatste jaren steeds minder winst. Dat schrijft de directie deels toe aan het verkeerd inschatten van e-commerce. “Ikea was geen early adopter op het vlak van e-commerce,” vertelde topman Peter Agnefjall in een interview in The New York Times.

“Tegenwoordig zoeken mensen naar producten op hun mobiele telefoon, komen ze naar de winkel om deze te testen en plaatsen ze hun bestelling opnieuw via hun smartphone of tablet. Dat technologie zo’n grote rol zou spelen in het koopproces hadden we een paar jaar geleden niet gedacht,” vertelde Agnefjall aan The New York Times.

Dalende Winst

Dat Ikea er zo laat bij was, betaalt het nu in cash. In 2012 boekte het nog een winst van 8 procent, in 2013 was dat 3 procent. In 2014 zakte de winst tot 0,4 procent (3,33 miljard euro). Terwijl de omzet steeg met 5,9 procent naar 29,3 miljard euro. Ikea investeerde immers een pak geld in hogere lonen voor haar werknemers en speciale kortingacties.

Volgens onderzoek zou de markt van online meubelverkoop groeien van 10 miljard dollar in 2014 naar 14,2 miljard dollar tegen 2019. Het is opmerkelijk dat Ikea de boot gemist heeft. Volgens sommige experts is Ikea het slachtoffer geworden van hun eigen succes. Lange tijd bleken hun retailstores weinig of geen impact van e-commerce te voelen. Tot nu. Benieuwd wat Ikea zal doen om online ook een significante rol te spelen!

via The New York Times