Instagram CEO: "We hebben de mosterd voor Instagram Stories gehaald bij Snapchat"

Instagram CEO: "We hebben de mosterd voor Instagram Stories gehaald bij Snapchat"
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 3 augustus 2016

De gloednieuwe Stories-feature van Instagram - waar beelden 24 uur online staan en daarna automatisch verdwijnen - lijkt volledig weggejat van Snapchat. Een CEO uit Silicon Valley geeft doorgaans niet snel toe dat zijn bedrijf iets heeft gejat bij een concurrent. Maar Instagram's CEO Kevin Systrom heeft er geen moeite mee. "Snapchat verdient alle lof voor deze feature," vertelde hij aan TechCrunch. 

Als twee druppels water

Facebook (eigenaar van Instagram) heeft al eerder geprobeerd om Snapchat schaamteloos te kopiëren met apps zoals Poke & Slingshot. Het sociale netwerk kopieerde ook features van Twitter zoals hashtags & trending topics. Zuckerberg reageerde toen dat er "bepaalde gedragspatronen zijn binnen de community waardoor Facebook genoodzaakt was om deze features ook te lanceren."

Systrom gooit het over een andere boeg. Hij geeft grif toe dat zijn bedrijf de mosterd heeft gehaald bij Snapchat. "Snapchat verdient alle credits voor deze feature," vertelde hij aan TechCrunch. Kevin Systrom geeft echter wel aan de de feature niet 1-op-1 gekopieerd is. 

Formats kopiëren is niet nieuw in Silicon Valley

"Als je een innovator kan zijn, dan is dat fantastisch. Net zoals Instagram alle lof verdient om foto-filters in een app te lanceren, verdient Snapchat alle lof voor het Stories-format. Het gaat er niet om wie het format uitgevonden heeft. Het gaat erom hoe je het format relevant maakt voor je eigen netwerk en of je in staat bent om er iets aan toe te voegen of het te verbeteren," zegt Systrom aan TechCrunch. 

"De grote vraag is: doe je iets nieuw met het format dat je overneemt? Maak je het beter? Kan je het een nieuwe richting uitduwen?"

Instagram lijkt inderdaad een nieuw élan te geven aan 'Stories': 

"Onze neon drawing feature is een nieuw concept en we hebben ook een totaal nieuwe manier van navigeren doorheen verhalen gelanceerd", zegt Systrom. 

Volgens Systrom is de doelgroep ook totaal verschillend met Snapchat en kunnen merken en bekendheden op een nieuwe manier een community uitbouwen via Instagram.

"Je zal wel zien dat als je Instagram's Stories gebruikt, het anders is dan Snapchat", zegt Systrom. "Daarom vind ik niet dat je beiden écht 1-op-1 kopie kan vergelijken", besluit hij. 

"In Silicon Valley schuilt innovatie om elke hoek," zegt Systrom. "Elk bedrijf kijkt rond en neemt formats (of technologie) over van elkaar. Dat is net wat Silicon Valley zo'n innoverende plaats maakt. Daarenboven was Gmail niet de eerste e-mail client en was de iPhone niet de eerste telefoon."

Systrom lijkt wel een punt te hebben. Ook het nieuwsfeed-format - dat eerst door Facebook op de markt werd gebracht - werd overgenomen door LinkedIn, Twitter én Instagram. Tegenwoordig werkt elke feed op een andere manier en hebben deze ook andere doeleinden. Eerlijk is Systrom in elk geval! :) 

bron: TechCrunch

Tags: , , .



Over Thomas Van Den Elzen


Thomas Van Den Elzen

Thomas is contentman van Bloovi.be en is verantwoordelijk voor de inhoud van de Bloovi site. Hij gaat dagelijks de dialoog aan met de digitale wereld...

 

Volg mij


Bekijk volledig profiel