Apple’s iPad-verkoop is aan het instorten. Verwacht wordt dat de iPad verkoop tijdens het eerste kwartaal van 2015 zo'n 40 procent lager zal uitvallen dan dezelfde periode vorig jaar. Dat zegt top-analist Ming Chi Kuo van KGI Securities.

Daling van 40 procent in 2015

Volgens Kuo zal Apple 9,8 miljoen iPads verkopen tijdens het eerste kwartaal van 2015. Een daling van 40% in vergelijking met vorig jaar. Ook in het huidige kwartaal verwacht Kuo al een fikse daling. Volgens hem zal Apple dit kwartaal 21,5 miljoen iPads verkopen - een daling van 18% in vergelijking vorig jaar.

Kuo wordt beschouwd als meest accurate Apple-analist ter wereld. Hij weet meestal als eerste welke producten Apple gaat lanceren én is ook meestal juist over de timeframes waarin deze verschijnen. Bovendien blijkt hij ook betrouwbare bronnen te beschikken bij Apple’s supply chain.

Toekomst van de iPad?

De daling in iPad-verkoop is opmerkelijk als je weet dat Apple deze niche zelf heeft uit de grond gestampt. Volgens Kuo is de dalende verkoop te wijten aan een gebrek aan nieuwe innovatieve iPad-apps, een verzadigde tablet-markt én een tragere verkoop door de populariteit van grotere smartphones.

“Mensen gebruiken hun iPads langer dan hun telefoon,” vertelde Apple-CEO Tim Cook onlangs in een gesprek met investeerders. “We zitten nog maar 4 jaar in de tablet-business. We weten niet hoe vaak we nog upgrades zullen voorzien.”

Het feit dat Apple (en de concurrentie) nu ook steeds grotere smartphones maakt, zorgt er ook voor dat het voor de iPad steeds moeilijker wordt om te groeien.