Renout Van Hove kent de marketingwereld als de Marketing Technology Director bij The House Of Marketing, hoewel dat een afgesloten hoofdstuk is. Van Hove besloot zijn dagdagelijkse job immers in te ruilen voor het ondernemersleven. Samen met zijn levenspartner, Cécile Rennerts, werkt hij aan Différentiel, een online marktplaats voor alles wat te maken heeft met interieurinrichting en -decoratie.

“Een overvloed aan keuze is de ziekte van deze tijd”

Op Différentiel moet je als gebruiker alles kunnen terugvinden om je droominterieur gemakkelijk te realiseren. Van Hove denkt een serieus gat in de markt te kunnen dichten. Aan inspiratie en aanbod is er op de huidige markt geen gebrek, maar dat is net het probleem: je loopt haast verloren in al die Pinterest-borden en stijlmagazines. Différentiel moet je moeiteloos door die zoektocht gidsen. Zo creëert het platform op basis van verschillende bronnen een stijlprofiel, gevolgd door een geautomatiseerd moodboard.

Renout Van Hove en Cécile Rennerts

“In het huidige verhaal van een samenwerking met een interieurdesigner gaat er een aantal uren voorbij voor de designer te weten komt welke stijl de klant juist nastreeft”, licht Van Hove toe. “Dat proces willen wij automatiseren zodat de interieurdesigner zich kan richten op échte waardecreatie: creativiteit en design. Tenslotte zou de hele zoektocht op Pinterest en consorten anders overbodig zijn geweest. Uiteindelijk willen we met Différentiel hoogkwalitatieve interieurdiensten democratiseren en toegankelijk maken voor iedereen.”

“Online meubelen zoeken is een té lineair proces”

Volgens Van Hove spelen nog zoveel meubelketens gretig in op het hele massaconsumptiegebeuren in onze samenleving. “Een overvloed aan keuze is de ziekte van deze tijd”, vindt hij. “Zoek maar eens een donkerbruine tafel online bij een retailer  - een lineair proces waarbij je eindeloos veel mogelijkheden krijgt voorgeschoteld. In onze interface zal je Tinder-gewijs kunnen swipen en zo je voorkeuren verfijnen. Want mensen hebben nu eenmaal de nood aan een interieur met een persoonlijke toets, die bovendien helemaal hun karakter weerspiegelt. In een laatste fase word je in contact gebracht met een interieurdesigner.”

Vierkoppig businessmodel als groeimotor

Net zoals quasi elke disruptieve speler in een fel verouderde markt doet, brengen Van Hove en zijn partner bestaande elementen uit de interieursector samen in een innovatiever verdienmodel. Het eerste interieurplatform van Europa, volgens Van Hove. “In de Verenigde Staten wordt daar natuurlijk al langer mee geëxperimenteerd, alleen ligt daar de focus op onze laatste fase, het transactionele. Ik vergelijk dat een beetje met op je eerste date jouw partner direct ten huwelijk te vragen. Kleine kans dat hij of zij ‘ja’ zegt. Je wil elkaar eerst wat beter leren kennen, toch?”

Zelf zet Différentiel in op vier verschillende inkomstenstromen. De eerste is naar verluidt het moodboard. “In een traditionele samenwerking met een designer tel je als klant snel 150 euro neer aan werkuren alvorens de persoonlijke stijl nog maar gedefinieerd is”, vertelt Van Hove. “Wij bieden het aan pakweg een tiende van die prijs.”

Differentiel

Een tweede inkomstenstroom bestempelt Van Hove als het dromerig klinkend ‘We design differently’, wat een efficiëntere werkwijze moet betekenen voor interieurdesigners. Vandaag werken die veelal met een vaste prijs voor geleverde diensten. “Ons designsysteem omvat duidelijke pakketten met een vastomlijnde beschrijving en prijs”, licht Van Hove toe. “Zo kunnen designers werken zonder tijdverlies en aan betere voorwaarden dan de traditionele aanpak biedt.”

De derde pijler van het model is Différentiel’s samenwerking met verschillende meubel- en interieurfabrikanten. “Daardoor kan de gebruiker de shoppinglist, bekomen in een vorige stap, globaal bestellen zonder tijd te verliezen”, zegt Van Hove. “Op termijn zal wellicht alles bestelbaar zijn: van zetel of eetplaats tot verlichting, gordijnen en decoratie.”

Het vierde luik, dat zich volgens Van Hove vooral op lange termijn manifesteert, is het gebruik van data. “Je moet weten dat 25% van nieuwe designs nooit de massa bereikt”, verduidelijkt hij. “Het proces van trial and error maakt dat er veel geld verloren gaat aan ontwerpen die nooit worden uitgevoerd. Door mock-ups en stalen te verwerken in ons platform kunnen we testen welke ontwerpen er al dan niet aanslaan. Meubelfabrikanten halen een enorme economische waarde uit die data.

Onzekerheden en dankbaarheid

Een vaste job achter zich laten om het ondernemersleven te leiden: het is voor iedereen een stap in het onbekende. “Life is too short to keep doing the same thing”, gaat Van Hove verder. “Maar ik geloof wel dat ik flink wat marketingbagage kan meenemen naar Différentiel. Toch staan er ons spannende tijden te wachten. Begrijp me niet verkeerd: de drijfveer is allesbehalve financieel, ik wil vooral impact maken. Maar dat neemt niet weg dat ik geen back-up plan heb. Per slot van rekening is je eigen start-up runnen hetzelfde als uit een vliegtuig springen en je parachute naaien terwijl je de dieperik in stort. Het is erop of eronder. Scary stuff, maar wel exciting.”

“Noodlottige gebeurtenissen tijdens mijn jonge adolescentenleven hebben ervoor gezorgd dat ik altijd goesting heb om ervoor te gaan en ook door te zetten”


Scary, al maakt Van Hove meteen de kanttekening dat hij geen schrik heeft, maar eerder ongeduld om een succesverhaal te bouwen. “Noodlottige gebeurtenissen tijdens mijn jonge adolescentenleven hebben ervoor gezorgd dat ik altijd goesting heb om ervoor te gaan en ook door te zetten. Op jonge leeftijd ben ik er alleen voor komen te staan, wat van mij een hongerige leeuw heeft gemaakt. Vergis je niet, mijn verleden heeft een ongebreideld positivisme teweeggebracht. Dat besef ik telkens ik de nood voel om iets te creëren en toegevoegde waarde te bieden. Ik heb aan den lijve ondervonden wat een ondersteunende organisatie kan betekenen voor jouw toekomst. Mijn drijfveer vandaag is nog altijd anderen een kans geven - net zoals ik die heb gekregen en aangegrepen. En daar ben ik dankbaar voor.”

Klinkt allemaal zeer nobel, al ziet Van Hove die dankbaarheid als een fundamentele en intrinsieke motivator. “Het leert ons appreciëren dat wat we al hebben genoeg is, het maakt van weigering aanvaarding en het brengt je van zelfzekerheid naar synergie”, zegt hij. “Dat is wat je nodig hebt om een visie te creëren voor de dag na morgen. Die mentaliteit kan in het leven van een ondernemer met een early stage start-up enkel van pas komen, toch?”