Je Google Analytics data vergelijken met die van je concurrenten? Zo doe je dat:

Je Google Analytics data vergelijken met die van je concurrenten? Zo doe je dat:
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 24 oktober 2014

Altijd al je website-data willen vergelijken met andere websites uit dezelfde sector? Goed nieuws! Google heeft onlangs een nieuwe feature gelanceerd die dit mogelijk maakt. Mits een kleine aanpassing in je Google Analytics-account kan je te weten komen wat je goed doet in vergelijking met sectorgenoten en wat natuurlijk nog interessanter is om te weten: zaken die je misschien minder goed doet.

Hoe krijg ik het rapport in mijn account?

Bij het aanmaken of instellen van een Analytics-account kwam je deze (tot dan toe redelijk “nutteloze”) instelling tegen:

Dit is echter de enigste vereiste geworden om die benchmarks te kunnen bekijken binnen je account. In de loop van komende weken wordt de feature uitgerold naar alle accounts en zal je het rapport dus kunnen raadplegen. Google heeft ook laten weten dat er nog tal van extra zaken zitten aan te komen op het vlak van benchmarks, dus is het zeker de moeite om dit te bekijken.

De mogelijkheden

Het rapport zelf vind je terug onder Audience/Doelgroep > Benchmarking in de linker navigatiebalk. Er zijn zo’n 1.600 sectoren waar je uit kan kiezen en je kan deze data verder verfijnen op het niveau van locatie en trafiek. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld te vergelijken met Belgische websites uit de reis industrie met meer dan 500 en minder dan 1.000 sessies per dag.

Het nieuwe rapport bevat enerzijds acquisitie-data zoals het aantal sessies en het percentage nieuwe sessies en anderzijds gedrags-metrics zoals het aantal pagina’s per sessie, de sessieduur en de bounce ratio (de verhouding van het aantal personen die geen tweede pagina heeft bekeken). Je kan de data van verschillende verkeersbronnen, locaties of toestellen vergelijken.

De benchmarking-rapporten gebruiken

Geen idee hoe deze data je kan helpen? Hier alvast een aantal vragen waarop de benchmarking-rapporten misschien wel een antwoord kunnen bieden:

  • In welke kanalen zou ik meer moeten investeren?
  • Hoe scoort mijn mobiele site in vergelijking met sectorgenoten?
  • Hoe uniek zijn mijn bezoekers?
  • In welke regio’s heb ik nog het meeste groeipotentieel?

Meer info: analytics.google.com

Tags: , .



Over Michiel Ginneberge


Michiel Ginneberge

Michiel is online marketeer bij Websaus, waar ze alle nodige middelen inzetten om van jouw online aanwezigheid een succes te maken.

Volg mij


Bekijk volledig profiel