Deze Gentse start-up wil een marktleiderspositie behalen in Europa. Dit zijn de plannen:

Deze Gentse start-up wil een marktleiderspositie behalen in Europa. Dit zijn de plannen:

Bloovi Studio
Door Bloovi Studio
Deze Gentse start-up wil een marktleiderspositie behalen in Europa. Dit zijn de plannen:

Ooit al problemen gehad met het samenleggen voor een groepscadeau? De Gentse start-up Kadonation kent er alles van en wil soortgelijke problemen van de baan vegen. Het bedrijf bouwde een platform dat het samenleggen voor cadeau’s vergemakkelijkt. Onlangs haalde Kadonation een investering van 250.000 euro op, en de ambities zijn grootser dan ooit tevoren. Hoe het allemaal begon en wat het bedrijf wil bereiken? Bloovi-redactrice Magali De Reu zat samen met oprichters Fabrice Guillermin en Jelle Van Roosbroeck.

Ondernemende studenten

Oprichter Fabrice Guillermin bedacht Kadonation zoals veel Belgische ondernemers een sterk idee bedenken: hoe kan ik het proces van geld samenleggen voor cadeaus vereenvoudigen? “Mijn vrienden en ik waren van plan om samen te leggen voor een leuk geschenk”, vertelt Guillermin. “Ik trok het initiatief, maar merkte al snel dat het een gedoe was om dat vlot geregeld te krijgen. Ik moest voortdurend vragen of persoon X al zijn bijdrage had gestort en er kwam maar geen schot in de zaak. De situatie is geëindigd met ik die een enveloppe geld overhandigde aan de gelukkige ontvanger. Dat moest beter.”

Guillermin, toen nog student, schreef de technische code voor het platform dat Kadonation moest worden. De website stond snel op punt, alleen besefte de ondernemer dat hij niet alleen aan het roer kon staan. Op dat moment ontmoette hij medeoprichter Jelle Van Roosbroeck, die mee de studentencoöperatie ‘ARTREpreneur’ coördineert vanuit de Arteveldehogeschool. “Die coöperatie was opgericht om studenten te helpen bij het ondernemen”, blikt Van Roosbroeck terug. “Onder die vennootschap konden zij hun eigen zaak runnen. Toen ik Fabrice leerde kennen, viel mij meteen op hoe matuur hij al was in vergelijking met sommige andere student-ondernemers. Ik kon echt zien hoe hij het steeds het onderste uit de kan wilde halen. In mijn ogen is dat een eigenschap van een echte ondernemer.”

“Onze complementariteit heeft al veel opgeleverd, zeker bij investeerderspitches”

Fabrice & Jelle, Founders van Kadonation

“Tussen Jelle en mij klikte het meteen”, lacht Guillermin. “Hij is de people manager en de financiële goeroe, ik ben meer de technische man. Ook ben ik een echte creatieveling, terwijl Jelle wat meer nuchter is en op zoek gaat naar credibiliteit. Bij investeerderspitches zijn er weinig vragen die we niet kunnen beantwoorden. Die complementariteit heeft ons dus al veel opgeleverd. Toch moet ik toegeven dat het managen van een eigen start-up al een groot leerproces is geweest. Als ondernemer leer je dagelijks uit je ervaringen.”

Businessmodel met sneeuwbaleffect

Kadonation was één van de start-ups die deel uitmaakte van het eerste acceleratorprogramma van The Birdhouse. Via diens netwerk kregen Guillermin en Van Roosbroeck niet alleen toegang tot flink wat kennis en opportuniteiten, ook haalden ze ‘via via’ een investering van 250.000 euro binnen. Volgens het ondernemersduo waren de investeerders vooral aangetrokken tot het onderscheidende concept en het businessmodel achter Kadonation.

“Mensen kunnen een groepspot openen en geld inzamelen, dat ze nadien kunnen gebruiken om iets te kopen bij een of meerdere van onze verschillende partners”, legt Van Roosbroeck uit. “Vervolgens nemen we een commissiepercentage op de verkoop van die partners. Het geeft ons een enorme voldoening om te kunnen samenwerken met grote partners zoals Zalando, Mediahuis en Coolblue. Tegelijk zijn zulke partnerships ook uniek tegenover andere cadeauplatformen.”

“We halen een groot bereik dankzij een sneeuwbaleffect"

“Je kunt het ingezamelde bedrag ook overschrijven naar een bankrekening, waarbij we 4% transactiekosten aanrekenen voor de gebruiker”, voegt Guillermin daar nog aan toe. “Voor de consument is het platform dus gratis, tenzij hij of zij geld overschrijft naar een rekening.”

“Wat heel hard in ons voordeel speelt, is dat gebruikers elkaar aantrekken, wat qua bereik een sneeuwbaleffect teweeg brengt”, vult Van Roosbroeck aan. “Zodra iemand een potje opent, nodigt die gemiddeld 11 andere mensen uit. De kans is reëel dat een van die mensen nadien ook een potje bij Kadonation opent. Dat betekent dat we weinig mensen hoeven te overtuigen om ons platform te gebruiken.”

“We leren elke dag bij over ons doelpubliek”, knikt Guillermin. “Onlangs hebben we vastgesteld dat Kadonation vooral wordt gebruikt door collega’s. Teamleader is bijvoorbeeld een klant van ons, en zij hebben werknemers in verschillende landen. Kadonation maakt het hen gemakkelijk om geld samen te leggen voor een cadeau of een leuk idee. Ook dat probleem lossen we dus op.”

Hulp bieden boven geld verdienen

Een werkend businessmodel is een must, maar Van Roosbroeck geeft aan dat  ‘hulp bieden’ en ‘maatschappelijke waardecreatie’ hoe dan ook belangrijker zijn dan geld verdienen. Vandaar de recente beslissing om Kadonation ook als donatiegebaseerd crowdfundingplatform te positioneren. “Daarbij willen we eigenlijk enkel goede doelen en sociale initiatieven steunen”, vertelt hij. “We faciliteren niet in equity- of fund-based initiatieven, enkel projecten waarbij er iets wordt teruggegeven aan de maatschappij komen in aanmerking.

Mijn aangetrouwde neef is terminaal ziek, maar wilde graag nog een film maken. Via een crowdfundingplatform zamelde hij bijna 10.000 euro op in een korte periode. Toch moest hij bijna 10 % van het bedrag afstaan aan het platform. Wij konden maar niet vatten hoe hoog die commissie was, dus hebben we onze transactiekosten zo laag gezet dat we er eigenlijk amper break-even mee draaien. Maar dat is oké, we willen iets kunnen terugdoen voor onze samenleving.”

“We willen goed zijn voor de maatschappij en voor ons team. Daar draait Kadonation om.”

“Zo bekijken we ook de mogelijkheden met WeForest om per ingezameld bedrag een boom te kunnen planten”, zegt Guillermin. “Kadonation is een start-up door en voor mensen, daar willen we voor staan.”

Afgelopen 3 maanden haalde het Gentse bedrijfje zelf nog drie mensen in huis. Een marktleiderspositie behalen in Europa, zo luidt het ambitieuze doel. “Voor veel ondernemers is het raar om plots personeel aan te werven, maar voor ons was dat echt een speciaal moment”, getuigt Guillermin. “Jelle en ik hebben allebei de droom om mensen te werk te kunnen stellen en een goede werkgever te zijn. We willen een team van gelukkige medewerkers uitbouwen.”

“Ik denk dat we al op goede weg zijn”, knikt Van Roosbroeck tevreden. “Elke start-up zou zijn team als focus moeten beschouwen. Je mag zeker niet veronderstellen dat je de dingen wel alleen aankan. Zolang je elkaar maar vertrouwt en open kaart speelt. De boel moet plezierig blijven. En kijk, hier achter ligt een boeket met bloemen in de kleuren van Kadonation. Een van onze collega’s is jarig (lacht).”

Wil je ook gemakkelijk en veilig geld samenleggen? Neem dan snel een kijkje op de website van kadonation en op een groepspot. 

 

Interesse in de branded content, white paper en advertising mogelijkheden op Bloovi?
Neem contact op met BLOOVI STUDIO.