Dit Kickstarterproject wil Kindersterfte verminderen via een app

Dit Kickstarterproject wil Kindersterfte verminderen via een app
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 3 december 2014

Twee gedreven studenten van Yale Universtity geloven dat hun applicatie de vaccinatiegraad van baby’s in India drastisch kan verhogen. Dat is nodig om de tergend hoge kindersterfte in het land te verlagen. Met een eerste pilootproject willen ze de gezondheid van 4000 kinderen opvolgen. Tenminste als ze genoeg steun ontvangen via een crowdfunding campagne op Kickstarter.

Elk jaar sterven er wereldwijd nog steeds 1,5 miljoen kinderen aan ziektes die perfect te voorkomen zijn met goed uitgevoerde vaccinatiecampagnes. India is zo’n typisch land waar organisatorische en sociale barrières ervoor zorgen dat kinderen vaak de nodige vaccins niet krijgen. Studenten Leen Van Besien – een naam die haar Belgische roots niet verbergt- en Ruchit Nagar trokken zich het probleem aan en kwamen met een mobiele app en een ‘magische’ halsketting om die problemen te lijf gaan.

Chaos om vaccinaties bij te houden!

De vaccins zijn beschikbaar, en aan dokters en verplegers is vaak ook geen gebrek. Er is echter ook chaos, dat de complexiteit van een ontwikkelingsland als India kenmerkt. Dokters weten niet welke vaccins ze moeten meenemen op hun veldbezoeken, moeders kennen het belang ervan niet inschatten en warrige formulieren zorgen ervoor dat de grootste onduidelijkheid heerst of een baby het vaccin al dan niet een heeft gekregen.

Project Khushi Baby

Van Besien en Nagar verloren er de moed niet bij. Met een elektronische halsketting willen ze de medische data voor elke baby fysiek bewaren. Het robuuste amulet met ingebouwde chip kost slechts 1$ en beantwoordt aan een oud Noord-Indisch gebruik om pasgeborenen een halssnoer om te doen. Gewapend met een smartphone met reeds geïnstalleerde Khushi Baby app, geven gezondheidswerkers de chip in het amulet een update telkens de baby een vaccin krijgt. Zo ontstaat een helder overzicht van de genomen vaccins met vaccinatiedatum en de nog te nemen vaccins voor elke baby.

Thorn Price for Social Innovation

Het lijkt heel simpel, maar de studenten denken met dit positieve verhaal het gezondheidssysteem in India van onderuit een boost te geven. Het project werd gedoopt ‘Khushi Baby’  (‘Gelukkige Baby’ in Hindi) en kon al op heel wat bijval rekenen Zo ontvingen ze al $25.000 als winnaars van de Thorn Prize for Social Innovation in Health.

Om een echte pilot te draaien in 2015 in Noord-India hebben ze echter nog een groter budget nodig. Met een crowdfunding campagne willen ze al voldoende middelen verzamelen om de medische gegevens voor 4000 kinderen in 100 dorpen te structureren en op te volgen. Met nog enkele dagen op de teller van hun, Kickstarter deadline kan uw financiële bijdrage nog steeds de doorslag geven voor dit project. Maak met uw financiële steun – hoe klein ook – mee deel uit van dit positieve verhaal waar IT en Gezondheidszorg samenkomen.

Meer info: khushibaby.org

Tags: .



Over Lore Van Besien


Lore Van Besien

Op zoek naar een freelance expert voor Google AdWords? AdSpecialist heeft als ex-Google werknemer alle inside tips en tricks om van uw campagne een succes te maken. Certificaties in AdWords en Analytics. Neem vandaag nog vrijblijvend contact op!

Volg mij


Bekijk volledig profiel