Mobile Vikings: “We gooien binnenkort ons businessmodel helemaal om”

Thomas Van Den Elzen
Door Thomas Van Den Elzen Innoveren
Mobile Vikings: “We gooien binnenkort ons businessmodel helemaal om”

Mobile Vikings heeft grootse plannen: het wil tegen volgend jaar haar businessmodel drastisch omgooien om zich te wapenen tegen de aanstormende veranderingen in de telecomsector. “Onze Viking Deals worden dé backbone van het Mobile Vikings van de toekomst,” zegt evangelist Hans Similon. Hoog tijd dus om deze Viking Deals eens van dichtbij te bekijken:

Europese telecommarkt staat op de helling

Met de nakende afschaffing van de roamingtarieven in Europa staat de telecomsector op springen. Tegen 2017 is het zover, dan kunnen telecomoperatoren 1 tarief aanbieden over heel Europa. Daardoor wordt het makkelijker voor telecomproviders om vanuit 1 land de rest van Europa te veroveren:

“Het stopzetten van de roamingtarieven is fantastisch voor de consument, maar zorgt ervoor dat de hele Europese telecommarkt op de helling wordt gezet.”

Similon (foto links) verwacht dat er slechts een handvol telecomspelers zullen overblijven in Europa. “De rest zal uitgekocht, opgedeeld of overgenomen worden,” voorspelt Similon.

“Tenzij je creatief bent natuurlijk,” knipoogt hij.“ Wij willen ons zo positioneren om te kunnen inspelen op deze veranderingen. De Viking Deals zijn ons antwoord.”

Survival of the most adaptable?

Volgens Similon zullen telecomspelers zichzelf moeten heruitvinden om te kunnen overleven.

De Belgische virtuele operator Mobile Vikings is daarom bereid om haar business model helemaal om te gooien en vanaf volgend jaar Europa te gaan veroveren vanuit België.

Europa veroveren is wat Mobile Vikings wil doen via haar recent gelanceerde Viking Deals: partnerpagina’s op de website waarmee de klanten van Mobile Vikings online kortingen krijgen op grote webshops én ook gratis belwaarde verzamelen dankzij hun aankopen.

“Vikings Deals worden dé backbone van het Mobile Vikings van de toekomst”

“Eigenlijk is het erg simpel,” zegt Hans Similon. “Als onze Vikings aankopen doen via de Viking Deals website, krijgen ze korting bij bedrijven zoals CheapTickets.be, Coolblue, Uber & Zalando. Daarbovenop krijgen ze bij elke voltooide aankoop ook een aantal Vikingpunten, die ze als korting op een herlading kunnen gebruiken,” zegt Similon.

Via de Viking Deals krijgen de klanten van Mobile Vikings fikse kortingen en wordt hun telefoonrekening hierdoor ook deels betaald. Als de formule aanslaat, krijgt Mobile Vikings ook nieuwe gebruikers, waardoor ook hun groei in de lift zit.

Viking Deals steeds populairder

Het recept achter de Viking Deals blijkt ook te werken. “Na de lancering zo’n 2,5 maand geleden, vinden steeds meer mensen hun weg naar de Viking Deals,” zegt Similon. “Het is een écht succes. Zo zorgden onze Vikings in totaal al voor 1 miljoen euro extra omzet bij onze partners,” zegt Similon. “Fenomenaal!”.

Similon vertelde ons ook dat achter de schermen druk wordt onderhandeld om meer partners toe te voegen aan het Viking Deal aanbod. “Je zal zien. Binnenkort zal Mobile Vikings naar buiten komen met enkele grote namen,” verklapt Similon.

“Daarnaast bekijken we ook andere opties, wat meer buiten de platgetreden paden. Onze ultieme droom is dat je een auto zou kunnen kopen en daar dan 5 jaar gratis Mobile Vikings bovenop krijgt,” zegt Similon nog.

Binnenkort: Vikingpunten verzamelen in échte winkels

Naast de kortingen in online winkels zal je ook Vikingpunten kunnen verzamelen in offline retailers. Hiervoor doet Mobile Vikings een beroep op de expertise van haar zusterbedrijf CityLife, dat momenteel een pilootproject heeft lopen in Leuven.

Zo kunnen Vikings binnenkort Vikingpunten sparen - die ze kunnen inzetten als korting op een herlading - door aankopen te doen bij de kruidenier om de hoek. Dit is hoe het precies werkt:

“We zijn druk in de weer om meer steden bij ons aanbod toe te voegen,” zegt Similon. “Overal waar je de stickers van CityLife ziet opduiken, zullen de Viking Deals volgen. Voor het einde van het jaar zullen er nog twee of drie Belgische steden bij dit aanbod worden toegevoegd.”

“Zes jaar geleden hadden we nooit gedacht dat dit dé richting was die Mobile Vikings zou inslaan. Als er één ding is dat we leerden uit het verleden, is het feit dat je snel moet kunnen reageren op veranderingen. De Viking Deals zijn ons antwoord. Europa veroveren? Wij zijn er alvast klaar voor,” knipoogt Similon.

Meer info: vikingco.com/nl/vikingdeals