De Belgen waren altijd al de kampioenen van de kortingbonnen. De app myShopi introduceert op dit domein een revolutionaire nieuwe aanpak: de merken kunnen hun promoties nu rechtstreeks aan de klanten aanbieden via hun smartphone. Sinds myShopi werd gelanceerd, werd de app al meer dan 750.000 keer gedownload. myShopi staat open voor alle merken en alle warenhuisketens van het land en is beschikbaar op alle soorten smartphones.

Volgens de gegevens van Highco Data Benelux werden in 2011 in België 125 miljoen kortingbonnen ingeruild, voor een totaalbedrag van 120 miljoen euro. De traditionele papieren kortingbon behoudt daarbij het overwicht, maar er doet zich wel een verschuiving voor op de markt. Zo werd een jaar geleden de myShopi-app gelanceerd, "de boodschappenlijst voor allen", een echt succesverhaal van eigen bodem. De gratis app, die al meer dan 750.000 keer werd gedownload, voerde verscheidene keren het lijstje van de meest gedownloade apps aan.

myShopi is in de eerste plaats een gebruiksvriendelijke en intuïtieve app om sneller en efficiënter inkopen te doen. De consument overloopt alle winkelrekken en selecteert de producten die hij nodig heeft. In de database van de app zitten meer dan 1.400 artikelen waaruit hij maar hoeft te kiezen. De consument kan deze kant-en-klare lijst zelf aanvullen met eigen artikelen, nota's nemen en barcodes van meer dan 120.000 producten scannen om ze aan het boodschappenlijstje toe te voegen. Hij kan meerdere lijstjes maken en deze bewaren of delen via e-mail of sms. De app zit boordevol informatie: hij laat bijvoorbeeld zien waar zich de dichtstbijzijnde winkels bevinden uit een lijst van 2.800 Belgische supermarkten.

Exclusieve coupons!

Maar myShopi is veel meer dan een veredelde boodschappenlijst. De app is voor de consument ook ideaal om voordelig te winkelen, met een rechtstreeks aanbod van kortingen (minimaal 50% of € 1) en promoties (1 product gratis of "1 + 1" gratis) die geldig zijn in alle supermarktketens.

myShopi biedt dus veel voordelen, zowel voor de merken als voor hun klanten. Het grootste voordeel voor de merken is dat zij niet langer tussenpersonen nodig hebben. Bij een klassiek couponing-model ontwikkelen de merken samen met de supermarktketens kortingen die vervolgens aan de kassa worden toegekend. Dankzij myShopi kunnen zij zich nu rechtstreeks tot de klanten richten, zelf de inhoud van de aangeboden promoties bepalen, deze beter op hun doelgroepen afstemmen en hun naamsbekendheid en imago verbeteren. Andere voordelen voor de merken zijn een snelle uitvoering en lage kosten. De app maakt gebruik van de cashback-methode die op steeds meer bijval bij de consumenten kan rekenen. Maar dit is niet het enige pluspunt. De klant hoeft bijvoorbeeld ook niet langer kortingbonnen uit te knippen of aankoopbewijzen via de post te versturen. Hij scant de barcode en neemt een foto van het kasticket, zodat myShopi het bedrag van de promotie op de bankrekening van de consument kan terugbetalen. myShopi heeft op minder dan 4 maanden al meer dan 18 .000 terugbetalingen gedaan. Sinds de promoties werden gelanceerd, kregen de gebruikers van myShopi in totaal al meer dan € 32.000 terugbetaald.

myShopi als marketing instrument

myShopi is voor de sector ook een ideaal mobiel marketinginstrument. Voortaan kunnen de resultaten van elke promotieactie immers heel nauwkeurig worden gemeten en de cijfers zijn onmiddellijk beschikbaar. De aanbieding kan eventueel snel worden aangepast. Een bijkomend voordeel is dat de app niet aan één specifieke supermarktketen is gelinkt en dat dit een reëel alternatief voor het klassieke couponingmodel is.

myShopi bestaat nog maar een jaar, maar het weerspiegelt nu al goed de aankoopgewoonten van de Belgen. Enkele vaststellingen:

  • De artikels die het meest op myShopi worden geselecteerd – en dat hoeft natuurlijk niet te verbazen – zijn basisproducten zoals water, eieren, pasta, brood, … en toiletpapier.
  • België doet zijn naam eer aan: ook diepvriesfrieten en mayonaise behoren tot de voedingswaren die vaak opduiken in de boodschappenlijstjes. Verder staan ook chocolade, wafels en speculoos op heel veel lijstjes.
  • Bij het bier gaat de voorkeur van de consumenten naar Belgische biersoorten.
  • De myShopi-gebruikers drinken meer rode dan witte wijn. Bij de dranken met bubbels steekt cava de champagne de loef af.
  • Bij het ontbijt geven de meeste Belgen de voorkeur aan chocoladepasta.
  • In de visafdeling kopen de gebruikers van de app het vaakst gerookte zalm.
  • Tomaten, wortelen en aardappelen zijn de meest gekochte groenten.
  • Bij het fruit blijken de gebruikers van myShopi erg verlekkerd op bananen te zijn.
  • Er zijn meer katten- dan hondenbaasjes. Kattenvoer en andere artikelen voor katten worden het vaakst aan de lijstjes toegevoegd.
  • Kortingbonnen worden hoofdzakelijk gebruikt voor voedingswaren in de grootste drie supermarktketens in België.

"Wij willen blijven innoveren, content toevoegen aan onze applicatie en steeds meer partnerships met de merken aangaan. Wij zullen promotieacties blijven aanbieden die voor de merken minder duur zijn dan via andere kanalen," verklaart Philippe Van Ophem, medeoprichter van myShopi. Het bedrijf dat net een kapitaalverhoging van 550.000 € heeft doorgevoerd, wil in België 100.000 consumenten bereiken. De app werd in ons land al 85.000 keer gedownload en dat aantal stijgt snel.

Wat is de ambitie van myShopi?

Philippe Van Ophem: "We willen dé standaard app zijn voor boodschappenlijsten, vooral omdat we zoveel meer zijn dan dat. Voor ons is in eerste instantie de user experience het belangrijkste, als dat goed zit, dan pas kijken we hoe we erop kunnen verdienen. Het unieke aan myShopi is dat we grafisch heel sterk zijn. Alles is duidelijk, gebruiksvriendelijk en gewoon leuk om te gebruiken. Daarnaast bieden onze kortingen die rechtstreeks door de merken worden aangeboden, exclusief via de app, ook een extra aantrekkingskracht."

Waarom is myShopi beter dan andere apps rond boodschappenlijsten?

"Ten eerste dus het grafische, maar ook onze scanner. Thuis kan je een product inscannen en die wordt dan aan je lijstje toegevoegd. Maar liefst meer dan 80% van de scans worden herkend. Bij de overige 20% gaat het dan vooral om producten die nieuw zijn, tijdelijk, …"

"Zo'n uitgebreide database met producten zorgt ervoor dat men niet de neiging heeft om te gaan zoeken naar meer volledige apps, want die zal je niet vinden."

Wat staat er ons nog te wachten als user?

"We gaan nog niet alles verklappen, maar het eerste wat er staat aan te komen is synchronisatie. Als de man des huizes bijvoorbeeld merkt dat er toiletpapier nodig is en hij scant die in met de app, dan zal die ook aan de lijst van zijn echtgenote toegevoegd worden. Je kan dus met het hele gezin één gezamelijke boodschappenlijst beheren."

myShopi kan gratis worden gedownload in alle app stores: App Store, Google Play en Windows Phone Marketplace

-- --
Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.

Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi