Begin deze maand kondigde Facebook een nieuwe manier van adverteren aan. Het sociale netwerk introduceerde “Local Awareness Ads”. Dat zijn advertenties die erop gericht zijn zoveel mogelijk mensen te bereiken binnen een bepaald gebied.

Radius Targetting

Het is volgens Facebook dé manier om lokale bedrijven in contact te brengen met potentiële klanten uit de directe omgeving. Hiervoor maken ze bij Facebook gebruik van radius targetting. Volgens Facebook een grote opportuniteit voor lokale marketing voor winkels en horeca zaken.

Facebook introduceerde radius targetting op 7 oktober 2014 in de Verenigde Staten. Momenteel zijn de ads enkel beschikbaar in de Verenigde Staten. Verwacht wordt dat de functie ook bij ons beschikbaar gesteld wordt in de komende maanden.

Local Awareness Ads?

Local Awareness Ads zijn advertenties die focussen op een specifieke locatie. Volgens Facebook zijn ze hét alternatief voor lokale gedrukte media en flyers. Op deze manier willen ze ook de (potentiële) klanten bereiken van de lokale bedrijven in de directe omgeving van het bedrijf. Het doel van deze advertenties is in eerste instantie het aantrekken van klanten naar de offline winkels en ook zo de offline aankopen te verhogen.

Facebook gebruikt hiervoor radius targeting om de doelgroep te targetten. Dit is effectief vergelijkbaar met de radius targeting die we al kennen van Google AdWords. Zo kan je met de Local Awareness Ads in Facebook aanduiden dat je een cirkel rondom de onderneming (minstens 1,6 kilometer) instellen als target locatie.

Een extra optie die Facebook hier integreert is de “Get directions” mode, dit is verwerkt in de advertentie. Zo kunnen de gebruikers zich vlot naar de offline winkel begeven.

Uit onderzoek van Gannet G/O Digital blijkt dat Offer Ads significant beter presteren dan de andere categorieën advertenties (zoals promoted posts) binnen Facebook. Local Awareness Ads lenen zich hier natuurlijk perfect voor. Zo kan je binnenkort op de hoogte worden gebracht via Facebook wanneer een handelaar om de hoek een speciale kortingsactie lanceert. 

Wie krijgt de ads te zien?

Facebook heeft de afgelopen tijd het gaspedaal ingedrukt om zoveel mogelijk localisatie-gegevens te verzamelen van haar gebruikers. Nu wordt duidelijk waarom. Een groot deel van de 1,3 miljard Facebook gebruikers hebben het sociale netwerk intussen toestemming gegeven om hun fysieke locatie bij te houden via de mobiele app én desktop. 

Het gevolg: vanaf je locatie tracking hebt accepteert ben je ook automatisch een target voor gelocaliseerde ads. Zoals gewoonlijk bij Facebook hangt het aantal mensen dat de ads te zien krijgen af van het ingestelde budget.

Facebook verwacht dat Local Awareness Ads enorm succesvol zullen worden.

Is jouw privacy nu in gevaar?

Facebook vindt dat jouw privacy is gegarandeerd en dat adverteerders nooit zullen weten wie de ads precies te zien krijgt. Facebook deelt geen locatie-data van specifieke personen van derden. Gebruikers die location services hebben uitgeschakeld in de instellingen krijgen de advertenties niet te zien.

De voordelen op een rij:

Voor adverteerders:

  • Effectievere doelgroeptargeting: je doelgroep in de directe omgeving;
  • Kosten-effectief ten opzichte van lokale offline media (beheers de kosten: real-time opbieden of afbieden op basis van prestaties);
  • Online tracking van offline sales.

Voordelen voor Facebook-gebruikers:

  • Aanbiedingen in de directe omgeving ontdekken;
  • Niet hoeven zoeken, maar gemakkelijk navigeren naar de aanbieding;

Het einde van de lokale reclamefolder?

Onderzoeksbureau BIA/Kelsey heeft verklaard dat location based advertising in de VS dit jaar een omzet van 31 miljard dollar zal bereiken. Volgend jaar zal dit met 13% groeien tot 35 miljard dollar.

Is het einde van de reclamefolder in zicht? Gedrukte media zijn duur. Met de grote hoeveelheid aan (online) informatie en aanbiedingen die mensen dagelijks overspoelt, belanden reclamefolders steeds vaker ongelezen in de papiermand. Daar wil Facebook dus nu iets aan doen. 

Kleine ondernemers kunnen steeds gemakkelijker de digitale mogelijkheden integreren, deze zijn vaak voordeliger en beter beheersbaar. Bovendien is het effect hiervan goed meetbaar, in tegenstelling tot gedrukte media. Ondernemers kunnen digitaal hun doelgroep specifieker bereiken.

De introductie van Local Awareness Ads is de eerste stap van Facebook naar location based marketing. Gezien het grote aantal gebruikers én de enorme load aan gebruikers-gegevens waarover Facebook beschikt, is het aannemelijk dat Facebook’s Local Awareness Ads in de toekomst nog veel meer mogelijkheden gaan bieden. Te denken valt aan het verder specificeren van de targeting opties (nu alleen leeftijd en geslacht, straks alle mogelijkheden zoals interesses), het sturen van pushberichten, loyalty rewards, in-app payment.

De mogelijkheden zijn eindeloos, maar of de Facebook Local Awareness Ads een doorbraak zal worden, hangt af van de ontwikkeling van de mogelijkheden,...

Wat denk jij? Is dit iets waarop de kleine zelfstandige (en Facebook-gebruikers) zit te wachten?