De Belgische e-commerce zit in de lift! Naar aanleiding van de 4e editie van Dag van de Webshop werd anoniem bij 50 Belgische webshops een product besteld en nadien teruggestuurd om tot een objectieve conclusie te komen wat betreft de kwaliteit van de Belgische online shoppingindustrie. Alle resultaten zijn gebundeld in een whitepaper die je hier kan downloaden. 

Dag van de Webshop

Dag van de Webshop XL is een jaarlijks online evenement waarop bijna 250 deelnemende webshops een exclusieve promotie voorzien die maar drie dagen geldig is via het platform www.dagvandewebshop.be

Dit jaar trok het team achter de Dag van de Webshop op onderzoek uit. Bij 50 Belgische webshops werd anoniem een product besteld & nadien teruggestuurd. Op die manier doet men onderzoek naar de kwaliteit van de Belgische online shoppingindustrie.

Kwaliteitsonderzoek

Belgische webshops doen er tegenwoordig alles aan om een hele ervaring te creëren rond een aankoop. Online shoppen is meer dan enkel een transactie, het is een belevenis. De webshopeigenaars sloven zich graag uit om de bezoeker te verwennen. Dit uit zich in de verschillende stappen die een klant doorloopt wanneer hij/zij iets op het internet koopt.

Het team van de Dag van de Webshop vond het daarom interessant om al deze elementen van het aankoopproces gedetailleerd in kaart te brengen om op die manier een globaal beeld te kunnen schetsen van de huidige stand van zaken binnen de Belgische e-commerce.

Positieve bevindingen

In het algemeen kan er besloten worden dat Belgische webshops het vrij goed doen. Zo bleek dat wanneer de consument een open vraag aan de klantendienst stelde, maar liefst 88% van de webwinkels een duidelijk antwoord op deze vraag verschafte. Een andere opmerkelijke bevinding is dat betrekkelijk veel leveringen van de onderzochte webshops vroeger aankomen dan de vooraf meegedeelde aankomstdatum.

Belgische webshops hebben eveneens het belang ingezien van het gebruik van sociale media. Zo maken alle onderzochte webshops gebruik van social media voor het verstrekken van informatie en voor het beter uitwerken van de dienst na verkoop.

Werkpunten

Anderzijds zijn er door deze mystery shopping enkele werkpunten binnen de Belgische ecommerce aan het licht gekomen. Zo wordt aan consumenten nog te weinig een loyaltyprogramma aangeboden en moet er nog wat aan het retourneringsproces gesleuteld worden.

Ook kon het team enkele gemiste opportuniteiten in kaart brengen:

“Ondanks een sterke evolutie is er nog veel werk aan de ‘webwinkel’ voor e-shops in België. Zo is een optimale consumenten beleving essentieel voor een klantenrelatie op de lange termijn. Nochtans hoeft dat niet moeilijk te zijn. De mogelijkheden zijn er!” - Marnik D’Hoore - Founder, Bloovi

“Het is zonde om te zien hoeveel energie er soms word gestoken in het opbouwen van een mooie webshop, om dan geen aandacht te schenken aan het enige fysieke contact met de klant, namelijk de verpakking”, zegt Tom Dupon, zaakvoeder bij Conversics en hoofd van het Dag van de Webshop Team.

Benieuwd naar het volledige rapport? Hier kan je het volledige Mystery Shoppingonderzoek gratis downloaden!