Je hebt zo van die ondernemers die met één visitekaartje niet toekomen. Het zijn ‘én-én ondernemers’, mensen die volop inzetten op hun verscheidenheid aan interesses en talenten. Hoe ze dat doen, en hoe succesvol ze hierin zijn verschilt nogal. Tijd om op zoek te gaan naar good practices!

Jonglerende seriële ondernemer

Lien De Pau begon haar ondernemend avontuur met het consultancybedrijf Morpheus. Daar kwam o.a. een reis-blog bij en later ook Zeker Van Haar Zaak (een community van vrouwelijke ondernemers met ondertussen meer dan 3000 leden). Ah ja, en ze schreef ook net een boek: ‘Get Real, voor wie elke dag zijn goesting wil doen'. Sommige activiteiten liet ze ondertussen achter zich, maar het mag duidelijk zijn: Lien De Pau is een onderneemster van het veelzijdige soort.

Elke activiteit vervult zo zijn functie. „Mijn (sporadische) consultancywerk zorgt er eigenlijk voor dat ik kan blijven investeren in Zeker Van Haar Zaak. Ik ga niet specifiek op zoek naar opdrachten en heb ook geen website meer of zo. Het zijn eerder klanten uit mijn vroegere netwerk of mensen die me vinden via Linkedin.” Dat zij daarnaast ook met andere ondernemingen bezig is, lijkt haar klanten niet te deren. „Het is zelfs al gebeurd dat klanten in een training vertellen dat ze net mijn boek kochten. Best leuk natuurlijk als beide werelden zo samenkomen."

Eén verhaal vs apart merken

Maar hoe communiceer je dan over je professionele activiteiten? Zet je alles samen onder één dak of heeft elk verhaal een aparte aanpak nodig? Lien neigt eerder naar de tweede strategie. "Ik hou nogal van aparte merken, wat trouwens niet wil zeggen dat die altijd een aparte legale structuur vragen. Zo vallen Morpheus en Zeker Van Haar Zaak bv. allemaal onder dezelfde bvba."

Aparte merken, dat wil ook zeggen: aparte communicatiestrategie, verschillende communicatiekanalen, enz. Is dat niet ontzettend veel werk??? „Laten we eerlijk zijn, je maakt het jezelf niet makkelijk, maar je moet het vanuit een klantenperspectief bekijken. Die wil maar één ding weten: hoe ga jij mijn specifiek probleem oplossen? Voelt de klant zich niet persoonlijk aangesproken, zal er ook geen conversie zijn”.

„Aparte merken neerzetten doe je niet voor de fun, maar voor jouw klant. Die moet weten: hoe ga jij mijn specifiek probleem oplossen?

Soms is het ook trial and error. Zo ontstond er vanuit Zeker Van Haar Zaak een Public speaking traject, maar bleek deze niet helemaal tot zijn recht te komen als submerk. „Het bleek eigenlijk over een andere doelgroep te gaan, die zich niet meteen herkent in het publiek van Zeker Van Haar Zaak: kleinere, vaak solo ondernemers die bovendien ook nog vaak nieuw in dat ondernemen zijn. Het traject 'Zeker Van Haar Speech' is heel exclusief en vraagt een behoorlijke investering. Het vroeg dus een aparte plek en strategie.” Dit was ook het geval voor Lien’s boek, ‚Get Real’. „Het is geen Zeker Van Haar Zaak-boek, maar een Lien De Pau-boek. Ik wou het niet profileren als een vrouwenboek, het publiek is hier breder.” Dus ja hoor, ook hier: aparte website, aparte communicatiestrategie.

Ik doe mijn goesting

De vraag „wat doe jij?” krijgen we al eens regelmatig voor de voeten geworpen. Een hoofdbreker wanneer je een hele waaier aan projecten lopen hebt. Maar dat het ook simpel kan bewijst Lien: „Ik antwoord gewoon met: „mijn goesting.” De reacties die hierop volgen zijn afwisselend, maar gaan van “Amai, cool, dat wil ik ook” tot “Gij zit zeker in louche zaakskes”.” Voor haar is het een kwestie van authenticiteit. "Ik denk dat je gewoon jezelf moet zijn, eerlijk en oprecht. Als je dat kan delen met jouw ‘fans’ dan kom je volgens mij al een heel eind.".

Focussen in de veelheid

„Zoek jouw niche.”. „Focus op één ding.”. Dit zijn de adviezen die ondernemers standaard te horen krijgen. Maar hoe verhoudt een ‚én-én ondernemer’ zich hiertoe? Wanneer ik vraag aan Lien wat zij van dit advies vindt is het antwoord duidelijk: „Bullshit. Ik ben ervan overtuigd dat je op de lange termijn -en dan bedoel ik je hele carrière- perfect met meerdere projecten kan bezig zijn, gecombineerd of serieel. Wie veel interesses heeft, moet nu eenmaal die drang kwijt kunnen en ‘kiezen’ is dan het slechtste advies dat je kan krijgen.” Maar al snel nuanceert ze ook de boodschap. „Iets in de markt zetten vraagt super veel tijd en energie. Veel starters onderschatten dit. Ik denk niet dat je meerdere projecten tegelijkertijd kan opstarten. Tenzij je helemaal gek wil worden van de hoeveelheid werk dat je moet verzetten.” Serieel focussen m.a.w.? „Inderdaad, vooral wanneer iets in de opstartfase is. Daarnaast kunnen dus wel projecten lopen die in een andere fase zitten hé."

“Wie veel interesses heeft, moet nu eenmaal die drang kwijt kunnen en ‘kiezen’ is dan het slechtste advies dat je kan krijgen.” 

Misschien zit het hem ook gewoon in de woordkeuze. „Voor mij voelt ‚kiezen’ heel beperkend aan. Bij ‚focussen’ voel ik een grotere vrijheid: nu doe ik dit, maar binnen zoveel maanden doe ik misschien iets anders. Focus kan ik verleggen."

„Kiezen voelt zo definitief. Een focus is tijdelijk, die kan je verleggen”.

Iets kunnen lanceren is een transfereerbare skill

Er is trouwens ook goed nieuws. Iets lanceren vraagt dan wel veel tijd en energie, maar hoe vaker je het doet, hoe sneller het de volgende keer zal gaan volgens Lien. "Het is een expertise, een skill dat je ontwikkelt. En de principes zijn steeds dezelfde, ongeacht de inhoud. Die kennis neem je gewoon mee bij het volgende idee dat zich aandient.” Een starter in ‚het starten’ geeft zichzelf dus best ook de nodige tijd om hier vaardiger in te worden. „Mijn advies is: hou het simpel in het begin. 1 product, 1 kanaal, 1 doelgroep. Op alles tegelijkertijd schieten is geen goede strategie." 

Van versnipperd gevoel naar missievol leven

Veel interesses hebben en veel opportuniteiten zien: geen moment van verveling, maar tegelijkertijd is het ook geen knop die je zomaar af kan zetten als het je uitkomt. Veel ‘én-én ondernemers’ vinden het bij momenten dus ook best vermoeiend en verlangen soms naar het zien van een rode draad, of coherent verhaal in de veelheid. Lien heeft het in haar boek over hoe lonend het was om haar missie te achterhalen. „Ik zie mezelf als een 'Explorer of Life’. Werkelijk alles wat ik doe valt daar onder te brengen.” Geen gevoel meer van versnippering voor Lien dus. Maar het nut van een missie gaat verder dan het vinden van rust in het hoofd, het is voor haar ook een kompas dat helpt bij het maken van keuzes. „Zo heb ik geconcludeerd dat mijn reisblog mijn missie eigenlijk niet diende. 'Explorer of Life’ zijn betekent voor mij maximale vrijheid ervaren in mijn werk: waar, wanneer, wanneer, met wie, ... De blog hield veel verplichtingen in, moeten schrijven volgens bepaalde deadlines, dus heb ik er me ook van losgemaakt."

Het plezier van het zoeken

Maar klinkt dat niet wat té makkelijk allemaal? Dat éénmaal we onze missie gevonden hebben, alles op zijn plek valt? Ook daar is Lien heel nuchter in. „We willen allemaal zo graag 'quick fixes’. Terwijl er zoveel fun in het zoeken zelf zit! Geef jezelf de ruimte om te experimenteren, te zien of iets in lijn is met jouw missie.” Volgens Lien is het een beetje de ziekte van onze huidige maatschappij: "Alles is zo prestatiegericht geworden: Ik MOET mijn missie vinden, ik MOET mediteren, …  Doelen zijn belangrijk, maar verschuiven ook continu. Stel jezelf ook af en toe de vraag: hoeveel fun heb ik onderweg naar dat doel?"

Wie ook meer zijn goesting wil doen en benieuwd is naar hoe Lien achter haar missie kwam, moet zeker het boek ‘Get Real’ eens bekijken.