Op zoek naar een job? Zo zorg jij voor een succesvolle sollicitatie:

Op zoek naar een job? Zo zorg jij voor een succesvolle sollicitatie:
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

maandag 4 januari 2016

foto: shutterstock.com

Nieuw jaar, nieuwe voornemens, nieuwe job? Wie solliciteert voor een functie in de digitale sector, moet waarschijnlijk opboksen tegen heel wat andere kandidaten. Hieronder leg ik je uit hoe je een succesvolle sollicitatie scoort van a tot z! 

Soms durven kandidaten te vergeten dat een geslaagde sollicitatie meer inhoudt dan 'even op gesprek komen'. We onderscheiden 3  cruciale fases doorheen het sollicitatieproces:

Eerste mail, eerste indruk

Je sollicitatie is eigenlijk al begonnen zodra je een mail hebt verstuurd. En volgens het motto 'je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken' geldt: wees geen kuddedier! Het bedrijf ontvangt dagelijks wel meerdere sollicitaties. Dus is het aan jou om ervoor te zorgen dat je uit die grijze massa springt. Solliciteer je bijvoorbeeld als designer, is het uit den boze om je sollicitatie te verpakken als een Word-document. 

Waar je precies op moet letten? Eerst en vooral: de duidelijkheid. De lezer van je cv moet meteen de juiste informatie kunnen terugvinden. Verdeel je cv in meerdere paragrafen en gebruik tussentitels. Weet je niet waar te beginnen? Er bestaan genoeg online templates die je curriculum vitae kunnen opsmukken.

Wat de motivatiebrief betreft, is het belangrijk om to-the-point te blijven. Kort en bondig, maar toch opvallend en uitnodigend. Pas die gouden tip alvast toe op de onderwerpregel van je e-mail: schrijf niet "Interesse vacature digital designer", maar wel "Witte raaf gezocht? Gevonden!".

Het allereerste gesprek

Hier maak ik een onderscheid tussen het eerste telefonisch contactmoment en een face-to-face sollicitatiegesprek. Bedrijven willen graag eens polsen naar het vlees dat ze in de kuip hebben. Word je opgebeld door een bedrijf - of een onbekend nummer - dan beantwoord je de oproep best met je volledige naam. En dus niet gewoon met "hallo?", want je wilt professioneel overkomen. Is er lawaai op de achtergrond? Vraag gerust aan het bedrijf om wat later terug te bellen. 

Dat je maar beter op tijd komt opdagen, weet je al. Toch zijn er wel meerdere do's en don'ts tijdens het gesprek zelf. Wees zeker goed voorbereid, maar besef dat een vleugje spontaniteit geen kwaad kan. Zolang je goed geïnformeerd bent over de functie en het bedrijf in kwestie, dat geeft blijk van interesse. Let daarnaast op je houding en toon je oprechte motivatie voor de job. Durf zelf ook vragen te stellen aan de persoon tegenover jou: tweerichtingsverkeer is een must. Het is belangrijk dat beide partijen weten waar ze zich aan mogen verwachten.

De (t)opvolging

Gesprek afgelopen? Denk dan aan de opvolging van je sollicitatie, en laat aan het bedrijf weten dat je nog steeds interesse hebt. Als je solliciteert als sales of project manager, is projectopvolging sowieso een belangrijke competentie. Probeer die dan ook uit te spelen na het gesprek.

Let wel: als het bedrijf je op het hart drukt dat het je aan het einde van de week iets laat weten, wacht dan af. 

 

Tags: , , , , .



Over Camille Meert


Camille Meert

Camille Meert is partner en HR Consultant bij Bloovi Me, hét HR-bedrijf voor de internet sector. Ze ondersteunt bedrijven in hun zoektocht naar de beste passende werknemers voor de uitbouw van hun digital strategieën.

Volg mij


Bekijk volledig profiel