Bron foto: Shutterstock

Dat we het online shoppen met open armen hebben ontvangen, is al lang geen geheim meer. De omzet van de sector steeg in 2014 met 15% en vertegenwoordigt intussen al 6,44% van de totaalomzet van de Belgische handel. Dat blijkt uit de e-commercestudie van Comeos. Toch hoeft het gigantische succes van e-commerce géén bedreiging te zijn voor het verdere bestaan van brick & mortar winkels. Lees hieronder waarom dat het geval is: 

Uitgestorven binnensteden? Niet persé...

Terwijl webshops recordverkopen melden, lopen de winkelstraten leeg. Krijgen we over enkele jaren volledig uitgestorven binnensteden? Niet als de retailbranche besluit om de technologie net zo te omarmen als de consument. Uit het e-commercerapport blijkt ook dat maar liefst 86% van de online klanten de voorkeur geeft aan webshops van wie ze de naam uit het straatbeeld kennen.

Kerst was teleurstelling voor retail

Volgens het e-commercerapport waren de decemberdagen van 2014 érg donker voor de traditionele 'brick & mortar' retailers. Het laatste weekend voor Kerstmis was een teleurstelling: tijdens de koopzondagen waren er 30% minder elektronische betalingen dan in 2013.

De online tegenpolen meldden anderzijds jubelende cijfers. Zalando zag zijn omzet het voorbije jaar met een kwart toenemen en voorspelt voor dit jaar een nieuwe groei met 20 tot 25%. Bovendien werd er meer met de smartphone geshopt dan ooit. De online schoenen- en moderetailer verwelkomt naar eigen zeggen al 43%  van zijn bezoekers via smartphone of tablet.

Er is hoop voor de retailsector

Is daarmee het doodvonnis getekend voor de winkel van baksteen en glas? Allerminst. Innovaties rond augmented reality, interactief gebruik van big data kunnen fysieke winkels weer helemaal terug op de kaart zetten.

Online kun je gemakkelijk kleding bestellen (en terugsturen), maar onmiddellijke voldoening krijg je enkel als je de kleding daadwerkelijk ziet, voelt en er de winkel meteen mee buiten wandelt. En zelfs daar worden kan technologie een mouw aanpassen (no pun intended). Technologiebedrijven werken ondertussen aan tactiele schermen. Zo kan je op je telefoon het satijn of de zijde van de jurk voelen. Of je kan de kant van de sluier door je vingers laten gaan.

Showrooming valt te voorkomen

Voor het opdoen van inspiratie en het je laten verrassen is de fysieke winkel nog altijd onovertroffen. Met lede ogen zien winkeliers dat hun winkels worden gebruikt voor ‘showrooming’: de klant bekijkt het product in zijn winkel, maar koopt het online. Die praktijk is te keren als retailers de unieke voordelen van fysiek winkelen — tastbare producten, service door echte mensen — combineren met de personalisatie en het gemak waarmee online-retailers zich onderscheiden.

Het kan zelfs nog beter door de aankoopgegevens van de digitale en fysieke bestellingen te combineren en daarmee de winkelervaring per klant te laten variëren. Persoonlijke aanbevelingen zijn klantvriendelijker dan videomateriaal, een berg recensies en het terugstuurgemak van de online-leveranciers. Hier kom ik in een volgend blogpost op terug aan de hand van een mooi voorbeeld.

Door middel van dynamische prijzen, geavanceerde promotietechnologie en slimme apps voor medewerkers en klanten speelt de winkelier sneller in op de concurrentie. Modeketens maken al voorzichtige stappen met elektronische passpiegels waarmee klanten winkelmedewerkers kunnen oproepen en die bijpassende artikelen in hun maat laten zien.