Jarenlang hebben we webteksten geschreven met in ons achterhoofd: “Het moet hoog scoren in de Google-zoekresultaten.” Een hele SEO-industrie is hieruit ontstaan met als slagzin: “Wij brengen je website bovenaan de zoekpagina van Google.” 

Maar wat als Google op een dag niet langer de dominante zoekmachine is? Wat als concurrenten zoals Bing of Yahoo die plaats innemen? Of een zoekmachine waarvan we vandaag het bestaan nog niet kennen?

Wat dan met onze webteksten geoptimaliseerd voor Google? De prullenbak in? Herschrijven? En kent iemand al de ingrediënten van de zoekalgoritmen van Bing of Yahoo, zodat we onze webteksten alvast ook voor die zoekmachines kunnen optimaliseren?

Verenigde Staten 

Niet dat die dag al bij ons is aangebroken, maar in de Verenigde Staten toont de dominantie van Google als geprefereerde zoekmachine de eerste barstjes.

Daar koos Mozilla er in november voor om na tien jaar Google als standaardzoekmachine voor hun webbrowser Firefox te vervangen door Yahoo.

Het gevolg is onmiddellijk merkbaar in het Google-marktaandeel van december. Het aandeel van Google in de totale zoektrafiek daalt van 77,5% in november naar 75,3% een maand later. In die periode klimt Yahoo van 8% naar 10%.

Komt het grote gevaar van Apple? 

Voor Google valt dit al bij al nog mee. 14% van de Amerikanen gebruiken Firefox als standaardbrowser. De Firefox-deal is dus in de ogen van Google een kleine deal.

Een groter gevaar voor Google komt vanuit de hoek van Apple. Volgens bepaalde rapporten zou Apple dit jaar beslissen om Google niet langer als standaardzoekmachine in te stellen voor de Safari-browser. 

Safari is de standaardbrowser voor iPhone en iPad. De impact van deze beslissing op de mobiele zoekmarkt kan dan ook enorm zijn.

Mocht Google deze deal verliezen, dan wordt de zoekmachine-markt misschien echt dooreen geschud, ontstaat er een sneeuwbaleffect en slagen Yahoo, Bing of anderen er misschien op termijn in de positie van Google te bedreigen.

België

In België is van een doorbreking van het monopolie van Google alvast nog geen sprake. Hier heeft Google 95% van de markt in handen. De marktaandelen van concurrenten zoals Yahoo en Bing vallen dan ook ongeveer samen met de x-as.

De ruimte 

Het einde van de dominantie van Google is dan ook nog niet in zicht. Maar misschien moeten we ons toch al de vraag durven stellen: “Wat na het SEO-tijdperk van Google?”

Misschien heeft Google voor zichzelf al die vraag beantwoord en de nodige conclusies getrokken.

Want wie zich afvraagt waarom Google de afgelopen week 1 miljard dollar in de ruimte heeft geïnvesteerd (SpaceX), vindt misschien daar het antwoord: op aarde valt er voor hen op termijn geen geld meer te rapen.

Misschien toch tijd dat wij onze teksten beginnen te optimaliseren voor Yahoo en Bing…